دولت امریکا آماج حملات مخالفان داخلی بر سر سوریه

چرا اوباما نمی‌خواهد جزئیات توافق با روسیه فاش شود؟

۲۹ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۳۲۵۳ اخبار اصلی خاورمیانه
شاید خودداری دولت اوباما از افشای جزئیات توافق با روسیه نگرانی از تاثیر آن بر شانس پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری امریکا باشد.
چرا اوباما نمی‌خواهد جزئیات توافق با روسیه فاش شود؟

دیپلماسی ایرانی: از ابتدا روشن بود که موافقت باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با توافق آتش بس در سوریه با روسیه دلایل روشنی ندارد، توافقی که جنجال های گسترده ای را علیه او در ایالات متحده موجب شده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، دیپلمات ها بعید نمی دانند که پنهان سازی امریکا از جزئیات توافق آتش بس با روسیه برای جلوگیری از افزایش نقدها علیه اوباما باشد، به ویژه که از همان روز اول او را متهم می کردند که در خدمت دستورالعمل روسیه در سوریه عمل می کند.

شاید هم خودداری دولت اوباما از افشای جزئیات توافق با روسیه نگرانی از تاثیر آن بر شانس پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری امریکا باشد، به ویژه که در حال حاضر فضای امریکا فضایی کاملا انتخاباتی است و هر اقدام نسنجیده ای می تواند به ضرر احزاب رقیب تمام شود.

بخش گسترده ای از جمهوریخواهان امریکا بر این اعتقادند که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده بر اساس تشخیص شخصی خود با توافق با روسیه موافقت کرده و مراعات ضررهای احتمالی وارده به وجهه دیپلماسی امریکا در آینده را نکرده است.

خودداری امریکا از گفتن جزئیات توافق خشم مخالفان سوری را نیز برانگیخته است. مخالفانی که امریکایی ها آنها را مخالفان معتدل بشار اسد می نامند. در حالی که بر اساس توافق صورت گرفته آنها باید جدایی خود را از گروه های تندرویی مثل جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق) و احرار الشام علنا اعلام کنند بدون این که تعهدی به آنها نسبت به فرایند انتقال سیاسی و سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه داده شود.

ناظران می گویند که دولت اوباما دست خود را از پرونده سوریه بیرون کشیده و فقط به این فکر می کند که به نتایج سریعی در جنگ با تروریسم برسد برای همین است که مواضعی متناقض و متفاوت نسبت به پرونده سوریه اتخاذ می کند.

در حالی که تا پیش از این کردهای سوریه از حمایت امریکا برخوردار بودند و با پشتیبانی آنها اقدام به بیرون راندن داعش از شمال سوریه می کردند و حتی از سوی نیروهای ویژه امریکایی آموزش نظامی می دیدند، اکنون می بینیم که امریکایی ها مواضع خود را تغییر داده اند و می روند تا روی نیروهای ویژه ترکیه ای و مخالفان سوری مرتبط با آنها برای بیرون راندن داعش حساب کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از ایالات متحده بابت تاخیر در اعلام نتایج توافق آتش بس در سوریه انتفاد کرد اما در عین حال تاکید کرد که مسکو تا زمانی که با واشنگتن به توافق نرسیده است، جزئیات توافقش با امریکا را اعلام نخواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه گفت که ایالات متحده می خواهد که توافق با روسیه سری باقی بماند تا امکانات و توانایی های نیروهای مسلح مخالف سوری مورد حمایت ایالات متحده حفظ شوند تا آنها بتوانند همچنان به جنگ با بشار اسد، تنها متحد بلامنازع روسیه در جهان عرب ادامه دهند.

این در حالی است که ایالات متحده از اعزام کارشناسان نظامی برای نظارت بر اجرای توافق آتش بس سر باز زده و این کار را به روس ها واگذار کرده است. این مساله سبب شده است تا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از همتای امریکایی اش بخواهد که مسئولان نظامی امریکایی نیز به طور کامل برای حفظ آتش بس در سوریه مشارکت کنند.

در عین حال تعویق جلسه فوق العاده سازمان ملل که به بررسی توافق اخیر روسیه و امریکا بر سر سوریه اختصاص داشت، شبهات بسیاری را نسبت به نیات پشت پرده آتش بس ایجاد کرده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه امریکا سوریه آتش‌بس در سوریه


نظر شما :