چین فردا میزبان نشست رهبران گروه 20

۱۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۹۶۲۷۹۳ سرخط اخبار

رهبران گروه 20 کشور صنعتی بزرگ جهان برای آغاز نشستی که فردا (یکشنبه) آغاز می شود، در حال ورود به شهر «هانگژو» واقع در جنوب چین هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز (شنبه) وارد شهر هانگژو شد و شی جینپینگ، همتای چینی اش به استقبال وی رفت. سفر اردوغان به چین پس از آن صورت گرفت که وی کودتای ناکام مقامات ارتش در 15 ژوئیه را شکست داد.

اردوغان به صورت مستقیم به مساله کودتای ناکام اخیر در کشورش اشاره ای نکرد و تنها گفت: از تمرکز این نشست به مساله سرمایه گذاری و نوآوری استقبال می کنم. تروریسم یک مساله دیرینه برای مذاکرات اعضای گروه 20 بوده است که فردا با یکدیگر دیدار می کنند.  

گرچه چین سومین شریک تجاری بزرگ ترکیه محسوب می شود اما این دو کشور بر سر نحوه رسیدگی پکن به مساله اقلیت های اویغور که روابط فرهنگی مشترکی با آنکارا دارند، درگیر هستند. اردوغان همچنین پیش از آغاز نشست گروه 20 با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز که پیشتر به پکن و شانگهای سفر رسمی داشت، امروز وارد هانگژو شد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در بین تازه واردها قرار دارد. این دو مقام به سران کشورهایی که روز جمعه وارد شهر هانگژو شده بودند پیوستند. از جمله این افراد می توان به لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور، جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی و جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی اشاره کرد. مائوریسیو ماکری، رئیس جمهوری آرژانتین نیز وارد هانگژو شده است.

انتظار می رود باراک اوباما اواخر امروز با شی جینپینگ، با میزبان چینی اش دیدار کند. پیش از آغاز مذاکرات گروه 20 چین امروز اعلام کرد که توافقنامه کاهش آلاینده ها را که سال گذشته در پاریس امضا شد، تایید کرده است. اقدامی که تلاش ها برای عملی شدن این توافق را تا پایان سال جاری میلادی تقویت می کند. همچنین انتظار می رود که آمریکا اعلام کند که رسما به این توافقنامه پاریس پیوسته است.

کلید واژه ها: گروه 20 هانگژو


نظر شما :