ممکن است تا 7 سال آینده اسرائیلی نباشد

آغاز مهاجرت معکوس از اسرائیل

۲۵ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۲۲۲۵ اخبار اصلی خاورمیانه
بعضی از آمارها حاکی از آن است که فقط در طول یک سال گذشته 10 هزار نفر از اسرائیل مهاجرت کرده اند، در حالی که آمارهای دیگر از رقم 16 هزار نفر (در حالی که تنها 800 نفر از آنها فلسطینی هستند) خبر می‌دهند.
آغاز مهاجرت معکوس از اسرائیل

نویسنده: دکتر احمد فواد انور

دیپلماسی ایرانی: این روزها بحث و جدل های شدیدی بر سر مهاجرت معکوس از اسرائیل در گرفته است. به ویژه بعد از آن که مشخص شد یهودی ها از تجربه زندگی در اسرائیل و به طور ویژه از نگاه نژادپرستانه به یهودی های ساکن در اسرائیل خسته شده اند. با توجه به این که اسرائیل بر اساس تفکر صهیونیستی و مهاجرت به «سرزمین» یا «کوه صهیون» تشکیل شده و با توجه به این که اسرائیل اخیرا دستگاه امنیتی روسیه را متهم کرده که مهاجران روسی در اسرائیل را تشویق به بازگشت به میهن اصلی شان می کند، حالا چه این حرف حقیقت داشته باشد و واقعا روسیه فضا را برای بازگشت مهاجران مناسب می داند یا بر اساس نظریه توطئه این اتهام زده شده، واقعیت این است که دلایل واقعی وجود دارد که یهودی ها را بر آن می دارد که مهاجرت معکوس از اسرائیل داشته باشند و از اسرائیل بروند. واقعیت امر این است که اسرائیل واقعا از این بابت احساس نگرانی می کند و این مساله را بحرانی حقیقی برای خود می داند، به ویژه که بخش دیگری از مهاجران غیر روس نیز به شکایت و اعتراض برخواسته اند که مهاجران اتیوپیایی از جمله آنها هستند. ارقام نشان می دهد که بعد از جنگ اکتبر تا کنون شمار مهاجران معکوس از اسرائیل سابقه نداشته است.

صهیونیت ها بیش از یک صد سال است تبلیغ می کنند که می خواهند کشوری ویژه یهودی ها تاسیس کنند، و باید یهودی ها به سرزمین تاریخی خود مهاجرت کنند. در طول این سال ها همواره یهودی ها در جهان تلاش می کردند در جوامع خود ممزوج و ذوب شوند و در بسیاری موارد تلاش صهیونیست ها در ترغیب آنها از مهاجرت از کشورشان به اسرائیل شکست خورده است. شاهد این ادعا نیز اعداد و ارقامی است که خود حکومت صهیونیستی هر ساله منتشر می کند، در طول این سال ها همیشه شمار یهودی ها در خارج از اسرائیل همیشه بیشتر از یهودی های ساکن در اسرائیل بوده است، به گونه ای که 60 درصد یهودی های جهان در خارج از اسرائیل زندگی می کنند. 16 میلیون نفر از یهودی های جهان همچنان مهاجرت به اسرائیل را رد می کنند در حالی که باب هجرت به اسرائیل همواره باز بوده است.

آن چه باعث نگرانی اسرائیلی ها نسبت به روسیه شده این است که وضعیت اقتصادی روسیه بهبود یافته است. بسیاری از یهودی های روسی اسرائیلی همواره می گفتند که مسائل اقتصادی باعث مهاجرت اجباری آنها به اسرائیل بوده است و مسائل اقتصادی راه گریزی برایشان نمی گذاشته که جز اسرائیل به جای دیگری مهاجرت کنند. در عین حال به نظر می رسد که اتیوپیایی ها نیز در وضعیت بسیار سختی به سر می برند، آنها همیشه از سوی جامعه صهیونیستی متهم شده اند که فقط به دلیل قحطی و خشونت به اسرائیل مهاجرت کرده اند، مهاجران اتیوپیایی همیشه انتقاد کرده اند که بدون هیچ دلیل و توجیهی همواره مورد خشونت و بدرفتاری پلیس اسرائیل قرار گرفته اند. هر دو طایفه یهودی های روسی و اتیوپیایی می گویند که کارهای مناسب و سطح بالا همیشه از سوی یک نژاد خاص اشغال شده است و همواره کسانی که ریشه های روسی و اتیوپیایی داشته اند از سوی نهادهای دینی به رسمیت شناخته نشده اند و همواره تحت فشار بوده اند و مجبور شده اند که تن به کارهایی بدهند که اصلا تمایل به انجام آنها نداشته اند. مثلا می گویند که نهادهای حقوقی مهم مثل ازدواج و طلاق و حق دفن توسط نهادهای دینی احتکار شده است و اگر آنها بخواهند در این زمینه ها کاری انجام دهند با روندهای به شدت پیچیده و پرهزینه مواجه می شوند. 

آمارهای متناقضی نسبت به مهاجرت معکوس از اسرائیل اعلام شده است، به ویژه که بسیاری از مقامات اسرائیلی، اعلام کنندگان این آمارها را متهم به دروغ گویی و خیانت می کنند، اما با تمامی این احوال همه آنها معترفند که مهاجرت از اسرائیل افزایش یافته است. بعضی از آمارها حاکی از آن است که فقط در طول یک سال گذشته 10 هزار نفر از اسرائیل مهاجرت کرده است، در حالی که آمارهای دیگر از رقم 16 هزار نفر (در حالی که تنها 800 نفر از آنها فلسطینی هستند) خبر می دهند. آمارهایی نیز هستند که می گویند در شش سال اخیر بدون در نظر گرفتن شمار آوارگان دست کم 400 هزار نفر از اراضی اشغالی مهاجرت کرده اند که در این صورت بسیاری پیش بینی می کنند با ادامه این روند ظرف 7 سال آینده اسرائیل به طور کامل از بین خواهد رفت. آمارهای مربوط به موضوع مهاجران هر شش سال و نیم یک بار منتشر می شود. برای همین بسیاری از این آمار ممکن است مورد تایید وزارت کشور اسرائیل نباشد که البته طبیعی است چرا که نمی خواهند افکار عمومی به ویژه سرمایه گذاران در جریان این آمار باشند.

هزینه زندگی در اسرائیل بسیار بالا رفته و این در حالی است که ثابت شده اسرائیل نمی تواند در برابر موشک های حزب الله مقاومت کند و جلوی آن را بگیرد. در عین حال اسرائیل حتی نتوانسته جلوی حملات فلسطینی ها با چاقو را بگیرد و مقاومت فلسطینی ها را مهار کند.

مساله نگرانی از مهاجرت معکوس زمانی بالا گرفت که طبقات بالای اجتماعی و افراد ثروتمند و مشهور اسرائیلی اقدام به مهاجرت یا تهدید به مهاجرت کرده اند، مثل رونی دانیال، روزنامه نگار مشهور که اخیرا از اسرائیل مهاجرت کرده و گفته است که مهاجرت از اسرائیل را تایید می کند. وی تاکید کرده است: نمی خواهم فرزندانم در اسرائیل زندگی کنند. وی همچنین گفته است: «در حال حاضر در وضعیت اقتصادی راحتی زندگی می کنم. من میلیون ها دلیل برای مهاجرت معکوس از اسرائیل دارم. واقعیت این است که آینده ای برای اسرائیل وجود ندارد.»

با این وضعیت و در حالی که اتیوپیایی ها نیز روز به روز وضعیت زندگی شان در اسرائیل سخت تر می شود و از سوی دیگر بر حفط فرهنگی خود اصرار دارند، در صورتی که وضعیت اقتصادی اتیوپی نیز بهبود یابد، بی شک بسیاری از اتیوپیایی ها حاضر نخواهند بود زندگی تحقیرآمیز و نژادپرستانه در اسرائیل را بپذیرند و خاک این سرزمین را ترک خواهند کرد. مساله ای که بر نگرانی اسرائیلی ها بیش از پیش افزوده است. همین مساله در مورد روسیه نیز صدق می کند. روس ها همچنان پرچم اتحاد جماهیر شوروی سابق بزرگ را یدک می کشند و معتقدند که همچنان توانایی و نفوذ و تاثیرگذاری سابق را دارند. یهودی های روسی ساکن در اسرائیل نیز همچنان بر حفظ هویت روسی خود پایبندند و تمایلشان برای بازگشت به سرزمین مادری شان روز به روز افزایش می یابد.

در اسرائیل بیش از یک میلیون مهاجر روس و بیش از 140 هزار اتیوپیایی زندگی می کنند. در صورتی که آنها بخواهند از اسرائیل بروند تل آویو مجبور خواهد شد دوباره فلسطینی ها را برای کارهای زیربنایی، کارگری، کشاورزی و جمع آوری محصول به کار گیرد. تا کنون دولت اسرائیل تلاش می کرد نیروی کار مورد نیاز خود در این زمینه ها را از تایلند و کشورهای دیگری که قیمت کارگر در آنها ارزان است بیاورد در حالی که تجربه نشان داده که در این زمینه هم موفق نبوده برای این که هزینه نهایی آن قابل مقایسه با کارگر محلی نیست. این را هم باید در نظر داشت که عامل فلسطینی همیشه خطر امنیتی دائمی برای اسرائیل بوده است. در عین حال سخت گیری های اقتصادی ای که اسرائیل در حق فلسطینیان انجام داده هزینه های اقتصادی زیادی را متحمل اسرائیل کرده است.

نگاه های تازه روسیه نسبت به خاورمیانه همچنین خشمی که اتیوپیایی ها در اسرائیل از تشدید خشونتی که علیهشان می شود، دارند، می تواند عواقب بسیار سختی را برای اسرائیل چه در بعد داخلی آن چه در بعد منطقه ای و بین المللی به وجود آورد.

منبع: الاهرام / ترجمه: علی موسوی خلخالی

کلید واژه ها: مهاجرت معکوس از اسرائیل


( ۳ )

نظر شما :