امریکا روحانی و ظریف را «آنفالو» کرد

۱۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۵۹۵۳۲ سرخط اخبار

پایگاه توئیپلماسی در گزارشی نوشت وقتی وزارت خارجه آمریکا در سال 2013 به امید برقراری روابط با ایران در فضای توییتری، حساب کاربری «حسن روحانی» و «محمد جواد ظریف» را دنبال کرد و از جانب آنها پاسخی دریافت نکرد، هر دو را آنفالو کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه «توئیپلماسی» در گزارشی به فعالیت های رهبران جهان در شبکه های اجتماعی از جمله توییتر اشاره کرد و نوشت که در سال گذشته، محبوب ترین رهبران جهان در شبکه های اجتماعی همچنان مخاطبان خود را افزایش داده اند و «مائوریسیو ماکری» رئیس جمهوری آرژانتین، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا و «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در سال گذشته میلادی، تأثیر چشمگیری در توییتر و فیس بوک داشتند.

طبق این گزارش، ارتباطات رسانه های اجتماعی اوباما حتی از طریق حساب کاربری توییتری اش با حروف اختصاری @POTUS و صفحه فیس بوک وی بسیار شخصی تر شده است و اولین رئیس جمهور عصر رسانه های اجتماعی است که قرار است در ژانویه 2017 با حدود 137 میلیون طرفدار، دنبال کننده و مشترکین کاخ سفید را ترک کند.

تیم تحقیقاتی  Burson-Marsteller 793 حساب کاربری توییتری متعلق به رؤسای کشور و دولت در 173 کشور را شناسایی کردند که این تعداد 90 درصد از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل را تشکیل می دادند که مجموع دنبال کنندگان (followers) این حساب های کاربری به 324 میلیون نفر می رسید. تمامی کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی در شبکه اجتماعی حضور دارند و این در حالی است که برخی حساب ها همچون نایب السلطنه کشور «سن مارینو» غیرفعال است.

طبق این گزارش، فیس بوک دومین شبکه محبوب در میان رهبران کشورهای جهان است و بیشترین مخاطب را در این شبکه اجتماعی دارا هستند. روسای دولت و وزرای خارجه 169 کشور در فیس بوک فعال هستند که 88 درصد از این تعداد از کشورهای عضو سازمان ملل می باشند. 537 صفحه فیس بوک، مجموع مخاطب 255 میلیونی دارند که این صفحات را پسندیده اند (likes).

بر اساس این گزارش، به طور میانگین، صفحات فیس بوک از حساب های توییتری محبوبیت بیشتری دارند و به طور میانگین به ازای هر 31 هزار لایک در یک صفحه فیس بوک، 14 هزار نفر هر حساب کاربری توییتر را دنبال می کنند.

توئیپلماسی در بخشی از گزارش خود نوشت که «عبدالله بن زاید» وزر خارجه امارات متحده عربی دومین وزیر خارجه ای محسوب می شود که با سه میلیون دنبال کننده (فالوئر)، بشترین فالوئرها را در صفحه توییتر دارد و حتی «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با 1.3 میلیون فالوئر، در فضای توییتر بعد از وزیر خارجه امارات قرار دارد.

طبق این گزارش، حساب کاربری @POTUS که متعلق به رئیس جمهوری آمریکا است، اثرگذارترین حساب کاربری است که هر رهبر جهان می تواند داشته باشد زیرا به طور میانگین هر توییت، 12 هزار و 350 بار ریتوییت شده است و به طور میانگین هر توییت 19 هزار و 600 بار لایک شده است.

*پادشاه عربستان بعد از اوباما تأثیر گذارترین شخصیت سیاسی در شبکه توییتر است

طبق این گزارش، حساب کاربری «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان دومین شخصیت سیاسی تأثیرگذار در توییتر است و به طور میانگین هر توییت صفحه وی 9 هزار و 986 مرتبه ریتوییت می شود.

*ترفند مقامات صهیونیستی برای اعمال نفوذ از طرق توییتر

توئیپلماسی گزارش داد که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی مهارت زیادی در شناسایی افراد تأثیرگذار و نشر پیام هایش به مخاطب جهانی دارد. وزارت خارجه اسرائیل به طور مداوم افراد تأثیرگذار کلیدی را شناسایی می کند و به طور مداوم از صهیونیست های خارج نشین می خواهد تا از طریق کمپین ارسال پیام مستقیم، توییت های خاص را برجسته کنند.

کمپین #اسرائیل مرا ریتوییت کرده است (#IsraelRetweetedMe) در مه 2016 به راه افتاد. در این کمپین از کاربران توییتری خواسته می شود در فضای توییتر به رژیم صهیونیستی ابراز علاقه کنند و به بهترین توییت ها با مجموع ریتوییت 152 حساب رسمی مقامات دیپلماتیک اسرائیل، پاداش داده می شود و مجموع مخاطبان جهانی به بیش از یک میلیون فالوئر می رسد.

طبق این گزارش، بیش از 240 کاربر توییتر که حس دلسوزی و همراهی با اسرائیل دارند برای شرکت در این کمپین ثبت نام کرده است و هشتگ اسرائیل مرا رییتوییت کرده است، به یک میدان نبرد در درگیری فلسطینیان-صهیونیست ها تبدیل شده است.

این گزارش سپس در بخشی نوشت وزارت خارجه آمریکا از توییتر برای بازبرقراری روابط با همتای کوبایی خود در 26 مه 2015 استفاده کرد و وزارت خارج کوبا هفت ساعت بعد، حساب کاربری وزارت خارجه آمریکا را دنبال (فالو) کرد و دو ماه بعد از آن روابط بین کوبا و آمریکا مجدداً از سرگرفته شد.

*واکنش وزارت خارجه آمریکا به بی اعتنایی روحانی و ظریف در توییتر

در سپتامبر 2013، وزارت خارجه آمریکا 36 وزارت خارجه دیگر و همچنین حساب کاربری رئیس جمهوری ایران @HassanRouhani و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران @JZarif را بعنوان تلاشی برای برقراری روابط بین ایران و آمریکا در فضای توییتر، دنبال کرد اما از آنجایی که هیچ یک از دو حساب مذکور در پاسخ متقابل حساب کاربری وزارت خارجه آمریکا را دنبال نکردند، وزارت خارجه آمریکا هر دو حساب را آنفالو کرد.

بعلاوه آنکه وزارت خارجه آمریکا به صورت یکجانبه 157 رهبر جهان از جمله 54 وزیر خارجه کشورهای دیگر را در توییتر فالو کرد اما هیچ یک از آنها وزارت خارجه آمریکا را دنبال نکردند و در حال حاضر هیچ ارتباط توییتری دوجانبه بین وزارت خارجه آمریکا و روسیه وجود ندارد.

طبق این گزارش، تمامی دولت های گروه 20 حساب توییتری رسمی دارند و 6 نفر از رهبران گروه 7 نیز حساب توییتری شخصی دارند. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان تنها رهبر گروه 7 است که از این شبکه اجتماعی اجتناب می کند و بااینحال تعداد اندکی از رهبران جهان هستند که توییت ها را در حساب های کاربری اشان می نویسند.

«توماس هندریک ایلوس» رئیس جمهوری استونی و «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا، «ادگار رینکوویچ» وزیر خارجه لتونی، «ارنا زولبرگ» نخست وزیر نروژ از جمله استثنائاتی هستند که اعتراف کردند که نمی توانند به درستی زبان رایج توییتری را بخوانند و همین امر موجب می شود که به صورت گهگاه دچار اغلاط املایی در فضای توییتری شوند.

جان کری به طور مداوم از کارکنان خود می خواهد پسورد حساب کاربری توییتری اش را در اختیارش قرار دهند اما تیم رسانه های اجتماعی وی تمایلی ندارند که به وی دسترسی به حساب کاربری اش را بدهند تا از این طریق او را از برخی از توییت های منفی تر که موجب بروز خشم کاربران مهم توییتری می شود، در امان نگه دارند.

کلید واژه ها: توییتر توییتری فیس بوک میانگین به طور میانگین طور میانگین حساب ریتوییت و به طور حساب کاربری


نظر شما :