سناریوهای مطرح برای سقوط هواپیمای مصری
بمب، موشک یا نقص فنی؟ تیم سوانح هوایی باید برخی از احتمالات را بررسی کند.
به گزارش فرارو به نقل از گاردین، هنوز دلیلی برای سقوط هواپیمای MS804 مصر پیدا نشده است. این هواپیما از پاریس به سمت قاهره در حال پرواز بود و 66 مسافر و خدمه پرواز در آن حضور داشتند. گرچه مصر اعلام کرده احتمال حمله تروریستی بیشتر از نقص فنی هواپیما است، اما تاکنون هیچ گروهی مسئولیت سقوط این هواپیما را بر عهده نگرفته است.
پس تیم سوانح هوایی چه عوامل دیگری را می تواند در نظر بگیرد؟
بمب
با توجه به حملات تروریستی اخیر در فرانسه و سقوط هواپیمای روسی در حریم هوایی مصر که سال گذشته 224 کشته برجای گذاشت، می توان گفت احتمال انگیزه تروریستی در ابن سانحه بسیار بالاست. در اواسط ماه نوامبر روسیه اعلام کرد شواهد کافی در دست دارد که نشان می دهد سانحه ی هوایی سال گذشته براثر بمب گذاری بوده است.
کارشناسان امنیتی عقیده دارند خدمه پرواز با دسترسی به نقاط حساس هواپیما می توانند خطری داخلی و تهدیدی جدی برای فرودگاه های اروپا باشند.
هواپیمای مصری باید در آخرین بیست وچهار ساعت پروازش در مسیرهای قاهره، اریتره و تونس مرتباً بازرسی می شد. وزرای فرانسه تأیید کردند که باوجود تدابیر امنیتی شدید، بازهم احتمال قاچاق بمب از فرودگاه شارل دو گل به داخل پرواز وجود دارد.
برخی کارشناسان گفته اند آخرین حرکات این هواپیما- چرخش نود درجه به چپ و سپس چرخشی 360 درجه به راست که توسط رادار نظامی یونان ثبت شده است، می تواند نشانه ای از انفجاری در هواپیما باشد که سبب از دست رفتن کنترل هواپیما شده است. اما برخی می گویند نمی توان این گونه حرکات هواپیما را تعبیر کرد.
موشک
ژان پال ترودک رئیس سابق سازمان تحقیقات سوانح هوایی فرانسه می گوید احتمال دارد یک موشک در این سانحه هوایی دخیل بوده باشد.
گرچه هواپیمای مصری بر فراز منطقه جنگی پرواز نمی کرد، اما هدف قرار گرفتن پرواز MH17 از آمستردام به مقصد کوالالامپور در سال 2014 نشان داد که هواپیماهای مسافربری حتی در ارتفاع سی وسه هزار فوتی نیز امنیت ندارند.
گرچه تمرین های نظامی ناتو با ناوهای هواپیمابر و جت در شرق مدیترانه انجام می شود، اما گمان نمی رود گروه های تروریستی بالقوه سلاح هایی با برد کافی برای هدف گیری یک هواپیما را داشته باشند. هواپیمای مصری در ارتفاع سی وهفت هزار فوتی در حال پرواز بوده است.
گفته می شود یک جت بریتانیایی که در پاییز گذشته به سمت مصر در حال حرکت بود، به یک موشک تمرینات نظامی نزدیک شده است که دولت آن کشور وجود هرگونه خطری برای هواپیماهای دیگر از جانب این موشک را رد کرد.
یک خرابکاری عمدی
انحرافات هواپیما می تواند نشانی از رقابت بر سر کنترل هواپیما باشد: یا براثر هواپیماربایی و یا میانِ خدمه هواپیما.
پس از حمله تروریستی یازده سپتامبر، دسترسی به کابین خلبان دشوارتر شده است زیرا درهای کابین قفل می شوند. اما این قفل ها دست کاری در پرواز را برای خلبان ها و یا متجاوزین آسان تر کرده است.
فقدان یک پیام اضطراری و یا عدم پاسخ گویی به درخواست های کنترل ترافیک هوایی در 12 دقیقه قبل از انحراف هواپیما، می تواند سؤالی برای بررسی محققان باشد.
خلبان این پرواز محمد سعید شوکیر بیش از شش هزار ساعت و کمک خلبان محمد ممدوح احمد حدود سه هزار ساعت تجربه پرواز داشتند.
از زمان ناپدید شدن پرواز MH370، خلبانان تحت سوءظن بوده اند. همچنین، سقوط عمدیِ هواپیمای ژرمن وینگز در سال 2015 توسط کمک خلبان، احتمالات وحشتناکی را نشان می دهد که روسای ایرلاین لوفتانزا اعتراف کرده اند برای جلوگیری از آن کاری از دستشان بر نمی آید.
تحقیقات بین المللی درباره پرواز هواپیمایی مصر در سال 1999 نشان داد که کمک خلبان پرواز 990 از لس آنجلس به قاهره، عمداً باعث سقوط این هواپیما در آب های اقیانوس اطلس شد؛ اما دولت مصر این یافته ها را رد کرد.
نقص فنی
فناوری جدید احتمال نقص ناگهانی یک هواپیمای مدرن را بسیار پایین می داند: هواپیمای A320 به اسب بارکش حمل ونقل هوایی در مسافت های کوتاه معروف است و شعار ایرباس این است که چنین مدل هواپیمایی هر دو ثانیه یک بار درجایی در جهان در حال فرود یا پرواز است.
این احتمال در هوای خوب و ارتفاع زیاد حتی کمتر است. اما تاریخچه پرواز نشان می دهد نقص های فنی فاجعه آمیز بوده اند.
ترکیبی از حوادث
پیچیدگی فزاینده هواپیماها سبب شده در برخی حوادث خلبان ها بیشتر تحت شک و تردید باشند. تنها هجده ماه گذشته بود که هواپیمای ایرباس اندونزی پس از صعودی غیرطبیعی در دریای جاوه سقوط کرد. محققان یافتند که نقص در کنترل سکان و یک هشدار خودکار باعث آغاز زنجیره ای از حوادث شد که هواپیما را از کنترل خلبان خارج کرد.
تونی کیبل، محقق سابق AAIB بر روی سوانح A320 تحقیق کرده است و می گوید: "با وقوع مشکلات الکتریکی در سیستم، در کابین خلبان وضعیت آشفته ای با پیام ها، کاکپیت ها و آلارم های مختلف پیش می آید و کنترل این شرایط برایشان دشوار می شود. کاری که می شود انجام داد ریست تمام دستگاه های کنترل است. اما در بعضی موارد، کابین خلبان این کار را انجام نداده اند و ازنظر من به فاجعه بسیار نزدیک شده اند- اگر این اتفاق در شب می افتاد، می توانست بسیار بد تمام شود. "
منبع: فرارو
نظر شما :