مخالفت با پیشنهاد ضبط اموال در تنگه هرمز

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۲:۲۱ کد : ۱۹۵۹۰۳۹ سرخط اخبار

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی، پیشنهاد ضبط اموال آمریکا در تنگه هرمز را مطرح کرد با مخالفت مجلس مواجه شد.

به گزارش ایسنا، در پیشنهاد رسایی آمده بود: دولت می تواند حسب شرایط از طریق ضبط اموال ایالات متحده که از تنگه هرمز عبور می کنند، نسبت به بازپس گیری حقوق ملت ایران اقدام نماید.

رسایی در توضیح این پیشنهاد گفت: آمریکایی ها تاکنون 48 میلیارد دلار حکم صادر کردند و 80 میلیارد دلار هم در دست دارند، آنان برای ما برنامه ریزی کرده اند، اگر ما بخواهیم به این شکل منفعلانه عمل کنیم، درست نیست.

او با اشاره به غارت 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا، گفت: اگر قوانین اجرایی شوند، آنان جرأت نمی کنند چنین کاری انجام دهند، تا کی قرار است شعار دهیم، تا کی طرح های سیاسی ارائه دهیم اما دولت عمل نکند؟ در جریان توافق ژنو، آمریکایی ها گفتند ما به حرف های مسئولان ایرانی کاری نداریم، دولت ایران هر چه می خواهد بگوید ولی ما نگاه می کنیم که به چه چیزی عمل می کنند.

رسایی ادامه داد: ما بخواهیم یا نخواهیم آنان جنگ را با ما آغاز کردند. اگر قرار باشد مدام دست بر جیب ملت ایران ببرند و بخواهند ما را به صورت خرد خرد اموال مان را ضبط کنند، دیگر چیزی باقی نمی ماند، امام می گفت آمریکا مثل سگ هار می ماند و ویژگی سگ هار این است که اگر شما از او فرار کنید، او شما را دنبال می کند اما اگر به دنبال او بروی، او فرار می کند. فعلا سیاست حاکم این است که در حال فرار از آمریکا هستیم و این سیاست جواب نمی دهد، به همین دلیل ما این پیشنهاد را مطرح کرده ایم.

رسایی اضافه کرد: وقتی آمریکایی ها دست در جیب ملت ایران می کنند و پول ملت ایران را به غارت می برند آن هم بر خلاف همه مقررات و ضوابط بین المللی، بنابراین چرا اموال شان باید ازکنار تنگه هرمز رد شود؟

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: وقتی علمداران سپاه اینگونه متجاوزان آمریکایی به ایران را در خلیج فارس بازداشت می کنند که هیأت حاکمه آمریکا به هم می ریزد و هنوز هم این زلزله در آنجا ادامه دارد، چرا نباید سیاست بهتری را در قبال غارت 2میلیارد دلار از اموال ملت ایران اتخاذ کنیم؟ باید از خودمان بپرسیم چرا رهبر انقلاب به علمدارانی که تفنگداران آمریکایی را بازداشت کردند، مدال می دهد؟ رهبر انقلاب می خواهند نشان دهند که باید با آمریکایی ها همین گونه رفتار کرد، اگر ما آمریکا را دنبال نکنیم، آن سگ هار ما را دنبال می کند، باید بگویم اگر بخواهند آمریکایی ها دست به اموال ملت ایران بزنند، تنگه هرمز به شکل منطقی و قانونی ناامن می شود و جلوی کشتی های آمریکایی گرفته می شود.

رسایی ادامه داد: مطمئن باشید تنها سیاستی که در این زمینه پاسخ می دهد، سیاست خمینی کبیر است، ناو آمریکایی که وارد خلیج فارس شد، بزنید.

رسایی در پایان نسبت به برخی سیاست های دولت در مقابل سعودی ها خاطرنشان کرد: مجلس باید این کار را انجام دهد و باید بدانیم این تصمیم، مشت محکم در دهان کسانی است که دست در جیب ملت ایران کردند.

کلید واژه ها: تنگه هرمز


نظر شما :