باید حمایت ایران از حزب‌الله قطع شود تا خلع سلاح شود

۱۳ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۷۶۵۲ سرخط اخبار

مشاور وزیر دفاع و پسرشاه سعودی که سخنگوی ائتلاف جنگ علیه یمن است، می گوید باید حمایت ایران از حزب الله را قطع کرد تا حزب الله خلع سلاح شود.

به گزارش فارس، سرهنگ ستاد «احمد عسیری» مشاور دفتر وزیر دفاع عربستان سعودی و سخنگوی فعلی ائتلاف سعودی ضد یمن می گوید که اگر حمایت ایران از حزب الله قطع شود، میشود حزب الله را خلع سلاح کرد.

عسیری با بیان این سوال که «چرا در سال 2006 [جنگ 33 روزه اسرائیل علیه لبنان] حزب الله خلع سلاح نشد؟»، در کنفرانسی خبری در پاریس اعلام کرد که عربستان وعده کمک مالی خود برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح های فرانسوی را قطع کرد چون به گفته او، این سلاح ها در نهایت به دست حزب الله می رسید.

طبق گزارش روزنامه الحیاة، مشاور محمد بن سلمان، پسر شاه سعودی ادامه داد که «کشور و ارتش لبنان باید کاری انجام دهند. حزب الله یک شبه نظامی خارج از قانون است. چطور بر فرودگاه و بندر و نهادهای دولت تسلط دارد؟... تجهیز ارتش لبنان به سلاحی که آن سلاح به تقویت حزب الله کمک کند، سودی ندارد».

وی با اشاره به قطعنامه پایان جنگ اسرائیل علیه لبنان در سال 2006، گفت که بر اساس آن 30 هزار نیروی صلح سازمان ملل [در مرز] جنوب لبنان مستقر شد «اما کسی از بخش دیگر این قطعنامه که خلع سلاح حزب الله است حرفی نمی زند. این [کار] کاری جمعی است [که باید انجام شود]».

مشاور پسر شاه سعودی: حزب الله داعشی دیگر خواهد شد!

عسیری برای تحریک جامعه لبنانی علیه حزب الله مدعی شد که «متاسفانه لبنانی ها بهای معامله سلاح اتمی ایران با شش کشور [5+1] را دادند و این سبب شد که همه ایرانی ها را رها کنند که کارشان را ادامه دهند. حتی فرانسوی ها هم امروز رفتار ایران را قبول می کنند در حالی که اولین کسانی هستند که از رفتار ایران متأثر شدند».

در حالی که تعداد قابل توجهی از اعضای داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه و اغلب انتحاری ها در کشورهای اروپایی سعودی [وهابی] هستند یا به عربستان مرتبط هستند، او حزب الله را به داعش تشبیه کرد.

عسیری در همین خصوص برای تحریک فرانسه علیه ایران نیز گفت: هیچ کس توجه فرانسوی ها به ایران در دهه هشتاد را فراموش نمی کند. باید این را یادآوری کرد که آنکه امروز در ایران رفتاری معتدل می بیند، باید ببیند که ایران حزب الله را حمایت [مالی] می کند. آیا این پذیرفتنی است؟... اعضای حزب الله در آینده به داعش دیگری تبدیل می شوند تا معیشت خود را بگذرانند. آنها کار خود را در سوریه و یمن شروع کردند و در آینده در نقاط دیگر ادامه می دهند.

چرا حزب الله در جنگ 33 روزه خلع سلاح نشد؟

عسیری با بیان اینکه عربستان از تلاش هایی که در لبنان به کار گرفته، صرف نظر نمی کند، گفت: امروز ارتش لبنان مقابل حزب الله خیلی ضعیف است... چرا حزب الله در سال 2006 خلع سلاح نشد؟ چرا حمایت ایران از حزب الله را قطع نمی کنند؟ اگر حمایت مالی از حز ب الله قطع شود، نمی تواند کار کند. جنگجویانی که در سوریه بازداشت شده اند گفته اند که حزب الله به آنان حقوق میداده و مدرسه برای فرزندانشان تأمین می کند.

کلید واژه ها: ارتش لبنان


نظر شما :