دست‌پرورده‌های سیا و پنتاگون روبروی هم قرار گرفته‌اند

درگیری دو گروه معارض مورد حمایت آمریکا در سوریه

۱۳ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۷۶۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
به تایید مقامات آمریکایی و رهبران نیروهای معارض، شبه‌نظامیان تحت حمایت سی.آی.ای و شبه نظامیان تحت حمایت پنتاگون طی دو ماه گذشته در چندین مورد علیه یکدیگر آتش گشوده‌اند.
درگیری دو گروه معارض مورد حمایت آمریکا در سوریه

دیپلماسی ایرانی: شبه نظامیان سوری مختلفی که هر یک از سوی یکی از دستگاه های آمریکایی تجهیز و تسلیح شده اند، هم اکنون در شهر تحت محاصره حلب و در مرز ترکیه مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. این واقعیت نشان می دهد که تا چه اندازه نیروهای اطلاعاتی و نظامی آمریکایی کنترل ضعیفی بر گروه هایی دارند که طی 5 سال گذشته اقدام به حمایت مالی و آموزشی از آنها کرده اند.

به تایید مقامات آمریکایی و رهبران نیروهای معارض، شبه نظامیان تحت حمایت سی.آی.ای و شبه نظامیان تحت حمایت پنتاگون طی دو ماه گذشته در چندین مورد علیه یکدیگر آتش گشوده اند.

در اواسط فوریه، گروهی شبه نظامی به نام فرسان الحق یا شوالیه های حقیقت که سی.آی.ای به تجهیز آنها پرداخته بود، از شهر مرعا در بیست مایلی شمال حلب از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه که از سوی مناطق کردنشین به سمت غرب آمده بودند، بیرون رانده شدند. این نیروها تحت حمایت پنتاگون بودند.

به گفته یکی از فرماندهان فرسان الحق، هر نیرویی که این گروه را مورد حمله قرار دهد، صرفنظر از منشاء تامین و تسلیح آن مورد حمله متقابل قرار خواهد گرفت.

نیروهای معارض درگیری های مشابهی را نیز در اعزاز، که نقشی کلیدی برای انتقال تسلیحات و نفرات بین حلب و مرز ترکیه دارد، گزارش داده اند. در شیخ مقصود در نزدیکی حلب نیز درگیری های مشابهی در سوم مارس صورت گرفته است.

این برخوردها در میان خیل عظیمی از درگیری ها در سوریه به وقوع می پیوندد و نشان دهنده مشکلاتی است که پیش روی تلاش های آمریکا برای ایجاد هماهنگی در میان ده ها گروه معارض ضددولت وجود دارد.

به گفته آدام اسچیف عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، رو به روی هم قرار گرفتن نیروهای معارض تحت حمایت سی.آی.ای و پنتاگون پدیده ای جدید و چالشی بزرگ است.

ناحیه شمال سوریه و اطراف حلب نه تنها جبهه درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان آن است، بلکه درگیری های متناوبی نیز علیه داعش در این منطقه رخ داده است. داعش هم اکنون عمده مناطق شرقی سوریه و بخشی از شمال غرب حلب را در دست دارد. درگیری هایی نیز میان ساکنان شمال سوریه از جمله اعراب، کردها و ترکمن ها در جریان است.

به گفته یکی از مقامات آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، جنگ در این منطقه چندجانبه و پیچیده است و گزینه هایی که پیش روی آمریکا وجود دارد به شدت محدود است. به گفته وی آمریکا می داند که در جنگ در جبهه زمینی به متحد نیاز دارد و نمی تواند به تنهایی داعش را شکست دهد.

باراک اوباما اخیرا مجوز جدیدی را صادر کرده است که بر اساس آن پنتاگون می تواند به آموزش معارضان و تسلیح آنها بپردازد. این مجوز پس از بروز وقفه ای در فرایند تعلیم و تجهیز نیروهای معارض صادر شده است.

پنتاگون در اواخر سال گذشته میلادی نزدیک به 50 نیروی ویژه را به مناطق کردنشین در شمال سوریه اعزام کرد تا ضمن تنظیم همکاری میان گروه های معارض، از عدم درگیری در میان آنها اطمینان حاصل کنند. با این وجود این درگیری ها به بخش لاینفک جنگ در سوریه تبدیل شده اند.

منبع: شیکاگو تریبون / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25 

کلید واژه ها: پنتاگون سازمان سیا سوریه


نظر شما :