امریکا در مورد سوریه تابع روسیه است

کری به مثابه معاون لاوروف

۰۵ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۷۱۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: راجح الخوری
راجح الخوری می‌نویسد: الآن خیلی‌ها می‌گویند جان کری، وزیر امور خارجه امریکا آن قدر در زمین روسیه بازی می‌کند و آن قدر با سیاست‌های لاوروف در سوریه همراه است که از نگاه دیپلمات‌ها او به مثابه معاون سرگئی لاوروف شده است!
کری به مثابه معاون لاوروف

دیپلماسی ایرانی: خنده دار است که واشنگتن در پاسخ به اتهام مخالفان سوری که می گویند امریکا به روسیه امتیاز داده است، واکنش نشان می دهد و جان کربی، سخنگوی کاخ سفید می گوید: «واشنگتن هیچ امتیازی به مسکو نداده و فقط در حال همکاری با آن است تا جنگ پایان یابد و صلح در سوریه مستقر شود!»

امریکا با روسیه هکاری می کند؟ دقیقا بر سر چه همکاری می کند؟

درست تر بود کربی در پاسخ به ریاض حجاب، مذاکره کننده مخالفان سوری که امریکایی ها را متهم کرده است که به سود روس ها در بسیاری از مسائل کوتاه می آیند، می گفت امریکا "به دستور روسیه عمل می کند." واقعیت این است که لازم نیست کسی به اظهارات حجاب توجه کند، الآن خیلی ها می گویند جان کری، وزیر امور خارجه امریکا آن قدر در زمین روسیه بازی می کند و آن قدر با سیاست های لاوروف در سوریه همراه است که از نگاه دیپلمات ها او به مثابه معاون سرگئی لاوروف شده است!

قبل از فاجعه استفاده از سلاح شیمیایی در غوطتین که در 22 آوریل 2013 رخ داد، روشن بود که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بر اساس طرح ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سوریه عمل می کند، دلیل روشن آن هم سکوت او در برابر سه بار وتوی روسیه درباره سوریه در شورای امنیت است، یا در ساخت پل هوایی تسلیحاتی روسیه برای اسد که با سکوت خود عملا با روس ها همراه شد. جدای از این، اوباما در سپتامبر سال گذشته میلادی یک بار گفت: «20 دقیقه با شما می خواهم از فضای سوریه خارج شویم از حالا به بعد می خواهم درباره مسائل دیگر صحبت کنم!» این نشان می دهد که او اصلا علاقه ای به پرداختن به اوضاع سوریه ندارد.

چه کسی کنفرانس ژنو یک را که در آن بند مربوط به فرایند انتقال سیاسی به عنوان دریچه ای برای خروج از بحران سوریه مطرح شده بود، ناکام گذاشت، آیا این کری نبود که سیاست های اوباما را پیش برد تا روسیه بیش از پیش درگیر بحران سوریه شود؟ چه کسی مذاکرات بعدی را به شکست کشاند که باعث شد مذاکرات ژنو به تعویق بیفتد؟ آیا این کری نبود که با لاوروف هم صدا شد تا دی میستورا بتواند نظریه توطئه علیه مخالفان سوری را پیش ببرد؟

بله توطئه ای که لاوروف پیش برد سبب شد تا قطعنامه بین المللی 2254 ناکام بماند. او از تعجیل در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس سوریه صحبت کرد که بشار اسد پیشنهاد آن را داده است. لاوروف این پیشنهاد را به جای تغییر حکومت یا آغاز عملیات انتقال سیاسی یا به رسمیت شناختن قانون اساسی جدید داده است. البته این اظهارات را در لفافه این که ملت سوریه خود سرنوشت خودشش را تعیین می کند، بیان کرد. در حالی که نیمی از ملت سوریه پناهنده شده اند و توطئه ای که علیه ملت سوریه در جریان است که نشان می دهد که قرار است عنوان ملت را از مردم سوریه بگیرند. آیا غیر از این است؟ حالا چرا نباید بگوییم که کری معاون لاوروف است و مطابق دستورات او عمل می کند؟ آیا واقعیت چیزی غیر از این است؟

 

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

راجح الخوری

نویسنده خبر

راجح الخوری، نویسنده و روزنامه نگار مشهور لبنانی است که یادداشت نویس ثابت روزنامه النهار لبنان محسوب می شود. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: لاوروف جان کری


نظر شما :