سرمقاله الاهرام:

اتحادیه عرب نیاز به بازبینی دارد

۲۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۷۱۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
بسیاری از رهبران جدید امیدوارند که فعالیت اتحادیه عرب افزایش یابد و همبستگی میان اعضای اتحادیه عرب برای رویارویی با مشکلات بزرگی که امت عربی با آن مواجه است، افزایش یابد.
اتحادیه عرب نیاز به بازبینی دارد

دیپلماسی ایرانی: احمد ابو الغیط، وزیر امور خارجه اسبق مصر در سایه وضعیت بسیار سخت منطقه و جهان عرب به سمت دبیرکلی اتحادیه عرب انتخاب شد. در دورانی بسیار دقیق و سخت که در آن برخی کشورهای عربی در معرض فروپاشی و تجزیه هستند، و بعضی دیگر با خطر تروریسم و افراط گرایی یا جنگ داخلی دست و پنجه نرم می کنند. وضعیتی که در سوریه و عراق و یمن و لیبی جاری است شاهدی بر این ادعا است، مساله ای که مسئولیت ابو الغیط را بیش از پیش سنگین می کند و او را در معرض مسائل پیچده بسیاری قرار می دهد که باعث می شود وی در سایه وضعیت نابه سامان فعلی منطقه عکس العملی مناسب و در خور شان جامعه عربی از خود نشان دهد. این در حالی است که توطئه های بین المللی تلاش دارند تا منطقه را در برابر نفوذ برخی قدرت ها که می خواهند اراده خود را بر آن مسلط کنند، به زانو در آورد.

برای همین بسیاری از رهبران جدید امیدوارند که فعالیت اتحادیه عرب افزایش یابد و همبستگی میان اعضای اتحادیه عرب برای رویارویی با مشکلات بزرگی که امت عربی با آن مواجه است، افزایش یابد. قبل از هر چیز همگان خواستار بازبینی اتحادیه عرب بر اساس اصولی راسخ هستند تا بتواند بر اختلاف ها و تقسیم بندی هایی که نقش جامعه عربی را تضعیف کرده است، غلبه کند و به منازعات و بحران هایی که منطقه را در نوردیده است، پایان دهد، همچنین بر گروه های مسلح غلبه کند و از میهن عربی محافظت کند و وحدت اراضی کشورهای عضو و استقلال و سلامت ملت های آن را تامین کند.  

این امیدهای پیچیده رهبران جدید اتحادیه عرب است که ما را بر آن می دارد که بر ضرورت بازبینی ساختار اتحادیه عرب و سازمان های آن تاکید کنیم و خواستار فعال کردن نقش موسسه های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی آن برای رویارویی با محدودیت های موجود شویم، و بخواهیم که ثبات به مناطق ملتهب بازگردد و نهضتی به وجود آید تا آن چه شهروند عربی انتطار دارد برای ارائه وجهه جدیدی از کار عربی مشترک که بتواند جاه طلبی ها و آرزوهایش را برآورده کند، محقق شود.

در سطح بین المللی، وضعیت فعلی ای که بر جهان عرب می گذرد، نیازمند ایجاد سیاست عربی یکپارچه و اتخاذ تدابیر فوری است تا تحرکات موفقی را با هدف ایجاد معادله ای موفق برای مشکلات منطقه، در راس آنها مهمترین اولیت جهان عرب – یعنی قضیه فلسطین – که بخش مشترک بیشتر مشکلات منطقه و دلیل اصلی بسیاری از مشکلات است، فراهم شود. همچنین انتظار می رود که فعالیت و هماهنگ بیشتری در جوامع بین المللی در برابر تمامی قضایا داشته باشد تا عرصه برای نقش آفرینی بعضی قدرت های منطقه ای یا بین المللی باز نشود.

می توانیم بگوییم: انتخاب ابو الغیط برای سمت جدید اقدامی موفق است، او دیپلماتی کارکشته است که بخش عمده ای از دوران کار خود را در سلک دیپلماسی گذرانده، او در سال 2004 وزیر امور خارجه مصر شد و ابعاد مختلف قضایای عربی و مشکلات منطقه را به خوبی می داند و امیدها را به این که در مسئولیت بزرگش موفق باشد، بیشتر می کند.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه عرب


نظر شما :