وزارت خارجه: ظریف با کری گفت وگویی نداشته است

۲۱ اسفند ۱۳۹۴ | ۰۳:۰۴ کد : ۱۹۵۷۰۹۸ سرخط اخبار

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، از درخواست جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی ایران خبر داد.

این منبع در گفت وگو با خبرنگاران گفت: جان کری مدتی است که می خواهد با وزیر امور خارجه ایران گفت و گوی تلفنی کند.

وی افزود: وزیر امور خارجه آمریکا یک هفته است با ارسال ایمیل به دکتر ظریف خواستار این گفت وگو شده است.

وی یکی از موضوعات درخواست گفت وگوی جان کری با ظریف را آزمایشات موشکی ایران بیان کرد.

این منبع آگاه یاد آور شد: «به دلیل سفر وزیر امور خارجه ایران به جنوب شرق آسیا امکان این گفتگوی تلفنی فراهم نشده است.»

این منبع آگاه ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر تماس تلفنی جان کری با ظریف به دلیل انجام موشکی در تهران را رد کرد و گفت: «درخواست تماس تلفنی به دلیل سفر وزیر خارجه محقق نشده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر چهارشنبه ۱۹ اسفند اعلام کرد که جان کری، وزیر امور خارجه این کشور، با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره آزمایش های جدید موشکی سپاه پاسداران گفت وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کربی به خبرنگاران گفت که کری امروز در گفت وگو با ظریف نگرانی اش از این آزمایش ها را با وی در میان گذاشت.

«جان کربی» از «پاسخ مقتضی» واشنگتن به تهران درباره آزمایش موشکی سپاه سخن گفت.

سخنگو وزارت خارجه آمریکا به گزارش های مربوط به نوشته شدن شعاری مبنی بر لزوم از میان رفتن اسرائیل بر روی موشک های ایران هم واکنش نشان داد و گفت: «آمریکا همیشه در کنار اسرائیل باقی می ماند.»

با این حال او تاکید کرد که این آزمایش ها ناقض برجام (توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت ها که ماه ژوئیه امضا شد) نخواهد بود.

همزمان سخنگوی کاخ سفید در روز دوم انجام آزمایش های موشکی سپاه پاسداران گفت که آمریکا از انجام این آزمایش ها آگاه است و اگر این اقدام تهدیدی علیه اسرائیل باشد، ایالات متحده آن را محکوم می کند.

جاش ارنست اظهار داشت که آمریکا و متحدان اش در منطقه تلاش های خود را دوچندان خواهند کرد تا توانایی ایران برای گسترش فناوری موشک های بالستیک را محدود کند.

وی افزود: اگر ایران در روزهای آتی دست به آزمایش های بیشتری بزند، آمریکا از این اقدام شگفت زده نخواهد شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز چهارشنبه دو موشک بالستیک آزمایش کرد که گفته می شود بردی نزدیک به دو هزار کیلومتر داشتند.

 مارک روبیو، از نامزدهای حزب جمهوری خواه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در واکنش به خبر آزمایش موشک های بالیستیک گفته بود که این موشک ها تهدیدی برای اسرائیل اند و اگر وی رئیس جمهور شود، همان روز نخست، توافق اوباما با ایران را ملغی خواهد کرد.

روبیو در انتخابات مقدماتی درون حزبی از محبوبیت چندانی برخوردار نیست.

موشه یعلون، وزیر دفاع رژیم اسرائیل، در واکنش به این خبر به رادیو اسرائیل گفته است که این آزمایش نشان می دهد پس از توافق هسته ای، تغییری در رفتار خصمانه ایران ایجاد نشده است.

کلید واژه ها: جان کری این آزمایش


نظر شما :