سایه تنش بر روابط الجزیره – ریاض

الجزایر ایران را به عربستان ترجیح می‌دهد

۱۷ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۹۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
خودداری الجزایر از وارد کردن حزب الله به فهرست گروه‌های تروریستی بر تنش دیپلماتیک موجود میان این کشور با عربستان سعودی افزوده است.
الجزایر ایران را به عربستان ترجیح می‌دهد

دیپلماسی ایرانی: خودداری الجزایر از وارد کردن حزب الله به فهرست گروه های تروریستی بر تنش دیپلماتیک موجود میان این کشور با عربستان سعودی افزوده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، ریاض این گونه تصور می کند که الجزایر این مواضع را در راستای دوری از عربستان و نزدیکی به ایران اتخاذ کرده است کما این که الجزایر از مواضع عربستان در یمن و سوریه نیز خودداری می کند. همچنین بر سر پیشنهاد عربستان برای تشکیل "ناتوی اسلامی" با سردی برخورد کرده است که بسیاری این گونه پیش بینی می کنند که این کار در حقیقت نشان می دهد الجزایر متمایل به ایران است و می خواهد خود را به این کشور نزدیک کند.

رمطان لعمامره، وزیر امور خارجه الجزایر در این باره گفت که کشورش نسبت به تصمیم وزرای کشور اتحادیه عرب که اخیرا در تونس تشکیل جلسه داده اند و خواسته اند حزب الله را گروهی تروریستی اعلام کنند با احتیاط برخورد می کند و در این رابطه در کنار لبنان و عراق می ایستد. به اعتقاد الجزایر این موضوع مربوط به مسائل داخلی لبنان است و الجزایر به هیچ وجه تمایل ندارد در امور داخلی کشورها دخالت کند. وی همچنین گفت: «این موضوع مساله داخلی است، لبنان نیاز به حمایت عربی برای عبور از وضعیت سخت سیاسی و منطقه ای موجود دارد و نباید به سود یک طرف علیه طرف دیگر عمل کند.»

تحلیلگران بر این اعتقادند که الجزایر به گونه ای درباره حزب الله سخن می گوید گویی که قدرتی مدنی در داخل لبنان است که مشکلی در خارج دارد، در حالی که عربستان و متحدانش تلاش می کنند خلاف آن را نشان دهند.

این در حالی است که الجزایر در اختلافاتش با مغرب بر سر پرونده صحرا مورد حمایت عربستان است و به اعتقاد بسیاری همچنان نیاز به حمایت عربستان نیز دارد. مساله ای که باعث بروز تنش میان عربستان با مغرب شده است.

این در حالی است که الجزایر به هیچ وجه از مواضع عربستان در یمن حمایت نمی کند و حتی علیه لشکرکشی های آن در یمن موضع گیری کرده است، مساله ای که سبب ناخرسندی عربستان شده و ریاض آن را تمایل این کشور به ایران برداشت کرده است.

در مورد سوریه نیز دو کشور با یکدیگر اختلاف نظر دارند، ریاض از راه حل سیاسی از طریق مذاکره جدی میان مخالفان با حکومت سوریه البته با حذف بشار اسد از قدرت تاکید دارد در حالی که الجزایر از همان ابتدا حامی بشار اسد بوده است و همچنان از آن حمایت می کند.

در دسامبر سال 2015 عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر طرح عربستان برای ایجاد پیمان عربی برای مبارزه با تروریسم را رد کرد که عربستان می گوید مخالفت بوتفلیقه با این پیمان بعد از دیدار اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری ایران با او انجام شد.

عربستان می گوید هدف از تشکیل ناتوی اسلامی مبارزه با گروه های تروریستی و تامین امنیت کشورهای اسلامی در برابر نیروهای بینادگرا و افراطی به ویژه القاعده و داعش است. در حالی که بسیاری بر این اعتقادند عربستان این طرح را برای رویارویی با ایران مطرح کرده تا مانع از نفوذ بیشتر ایران در محیط منطقه ای اش شود.

در عین حال الجزایر تلاش می کند در تنش میان ایران و عربستان جنبه بی طرفانه ای به خود بگیرد به گونه ای که از دو طرف خواسته است برای پایان دادن به منازعات جاری در سوریه و عراق و یمن و بازگرداندن ثبات به منطقه مستقیما با یکدیگر مذاکره کنند.

مقام های الجزایر از رفتارهای عربستان در سازمان اوپک گلایه دارند و آن را مسئول کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی می دانند. اقتصاد الجزایر به شدت وابسته به نفت است و پایین آمدن قیمت نفت را تهدیدی برای امنیت ملی خود می داند. الجزایر در ماه های اخیر بارها از مواضع ریاض نسبت به کاهش قیمت نفت انتقاد کرده است.

این در حالی است که ایران تلاش کرده از تنش های موجود در روابط عربستان و الجزایر نهایت استفاده را ببرد. در حال حاضر روابط دو کشور در سطح مطلوبی است و ایران سرمایه گذاری های بسیاری را در داخل الجزایر انجام داده است. در حالی که عربستان تلاش می کند روحیه شیعه ستیزی را در منطقه از جمله الجزایر ترویج کند، این کشور هیچ اعتنایی به تبلیغات عربستان نمی کند و روابط خود را با ایران حفظ کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و عربستان الجزایر حزب الله


نظر شما :