چه کسی از طرح ریاض راضی است؟

تناقضات تصمیم عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه

۲۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۶۲۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
در صورت موفقیت تلاش های عربستان در بسیج نیروهای لازم برای مداخله در سوریه، استراتژی عربستان با اهداف واشنگتن و اروپا هم تراز نیست.
تناقضات تصمیم عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه

نویسنده: جف استین

دیپلماسی ایرانی: اعلام خبر تمایل عربستان به اعزام نیروی زمینی به سوریه واکنش های مختلفی را به همراه داشته است. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا از اعلام این خبر استقبال کرد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: «آمریکا بدون شک از اعلام خبر افزایش تعهدات نظامی عربستان در سوریه استقبال خواهد کرد.»
تصمیم جدید دولت سعودی با ملاحظات نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا تلازم قابل توجهی دارد. سندرز بارها اعلام کرده است که کشورهای ثروتمند منطقه نباید کنار کشیده و از ایالات متحده انتظار داشته باشند که وظیفه آنها را انجام دهد. وی در یکی از سخنرانی های مهم خود در نوامبر 2015 گفت: «ایالات متحده باید سازمانی شبیه به ناتو برای مبارزه با داعش و به طور کلی مبارزه با ظهور افراط گرایی خشونت طلب و ریشه های آن ایجاد کند.» به همین ترتیب، کلینتون نیز شکست داعش را مستلزم ایفای نقش کشورهای عرب و ترکیه در این مبارزه خوانده بود.
اما عربستان عملی کردن طرح جدید خود را مشروط به یک فاکتور مهم کرده است؛ پادشاهی عربستان اعلام کرده است که سربازان آن در کنار سربازان نیروی زمینی دیگر و به رهبری آمریکا در جنگ سوریه شرکت خواهند کرد.
به گفته روزنامه گاردین، هزاران نیروی ویژه به کمک ترکیه به سوریه فرستاده خواهند شد.
اگر منظور عربستان حضور تیپ های نیروی زمینی آمریکا در سوریه باشد، باید این را بداند که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. نه تنها باراک اوباما و نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری، بلکه دونالد ترامپ و تد کروز نیز اعزام نیروی زمینی به سوریه را گزینه مناسبی نمی بینند. مارکو روبیو اعلام کرده است که به اعزام نیروی زمینی به سوریه، مشروط به اینکه این اقدام در چارچوب ائتلافی بین المللی صورت بگیرد، نگاهی مثبت دارد. جب بوش نیز در سخنان خود در پاییز گذشته، حضور نیروی زمینی آمریکا در سوریه را در قالب کنسرتی از نظام های عرب منطقه، ترکیه و آمریکا ضروری خوانده بود. به طور کلی تقویت عملیات های ویژه آمریکا در منطقه از طرفداران بیشتری برخوردار است.
به عبارتی می توان گفت که از چشم انداز سیاست داخلی آمریکا، عملی شدن طرح جدید عربستان غیرممکن به نظر می رسد. اما تحلیلگران معتقدند که این طرح از تناقضات درونی چندی نیز رنج می برد.
عربستان از نیروی زمینی مناسب برای اعزام به جنگ گسترده ای مانند جنگ سوریه برخوردار نیست. حتی حملات عربستان به یمن نیز محدود به حملات هوایی است. ارتش 175 هزار نفری عربستان، برای برقراری نظم در داخل این پادشاهی شکل گرفته است.
به گفته آرون دیوید میلر، که پیشتر مشاور وزرای خارجه مختلف در امور خاورمیانه بوده، مداخله گسترده عربستان در جنگ سوریه می تواند منجر به شکل گیری یک تراژدی بزرگ شود. به گفته وی ارتش عربستان بی کفایت است و از مهارت های  لازم برخوردار نیست. بدون شک هیچ کس دوست ندارد شاهد پیروزی داعش بر نیروهای سنی مذهبی باشد که تحت حمایت غرب قرار دارند.
حتی در صورت موفقیت تلاش های عربستان در بسیج نیروهای لازم برای مداخله در سوریه، تحلیلگران معتقدند که استراتژی عربستان با اهداف واشنگتن و اروپا هم تراز نیست. مهم ترین هدف عربستان، خلع بشار اسد از قدرت است و برای رسیدن به این هدف، بارها از جبهه النصره حمایت کرده است.
به گفته میلر، دولت های عرب منطقه و ترکیه باید از نیروهای معارض، برای مقابله با داعش حمایت کنند، اما عملکرد آنها خلاف این را ثابت کرده است.
به گفته فحد ناظ، تحلیلگر سابق سفارت عربستان در واشنگتن، با  توجه به این نکته که آمریکا تمایلی به حمله به نیروهای بشار اسد نشان نداده، پذیرش سناریو حمله نیروهای زمینی عربستان به داعش نیز بعید به نظر می رسد.
همه این نکات نشان می دهد که آنچه عربستان درصدد انجام آن است و آنچه که در توان دارد، باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. این درحالی است که ارتش سوریه به کمک روسیه توانسته اخیرا موفقیت های قابل توجهی در حلب به دست بیاورد.
منبع: نیوزویک/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 25

کلید واژه ها: سوریه عربستان


نظر شما :