ایران در مقابله با عربستان تنها نیست

جنگ‌طلبی عامل سقوط پادشاهی خاندان سعودی

۱۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۶۰۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
تهران تنها به گزینه کاهش تنش‌ها با ریاض فکر می‌کند،اما از طرف دیگر، مقامات عربستان به دعاوی تحریک‌آمیز خود علیه ایران ادامه می‌دهند و بر آتش جنگی دیگر در منطقه می‌دمند.
جنگ‌طلبی عامل سقوط پادشاهی خاندان سعودی

دیپلماسی ایرانی: یکی از دلایل ریشه ای سیاست های خصمانه عربستان، ترس از احیای قدرت و نفوذ ایران در معادلات سیاسی منطقه است. افزون بر این، عربستان نتوانسته در اکثر جبهه های جنگ نیابتی ایران را شکست دهد و شاهد افزایش قدرت محور مقاومت بوده که هم اکنون در جبهه زمینی جنگ سوریه مقابل اسرائیل و تکفیری ها قرار دارد.

تلاش مداوم برای کارشکنی در مسیر مذاکرات هسته ای در سال 2015، تلاش برای آسیب زدن به پیوندهای منطقه ای ایران، تطمیع سودان به قطع روابط با ایران، هشدار دادن به ارتش لبنان برای رد کردن کمک های نظامی ایران و حمایت همه جانبه از جبهه تروریست ها در سوریه برای شکست متحد منطقه ای ایران (بشار اسد) بخشی از اقداماتی است که از ترس مقامات عربستان از افزایش نفوذ ایران ناشی می شود. در صدر این لیست می شود به تلاش عربستان برای لطمه زدن به ایران از طریق افزایش عرضه نفت در بازار انرژی و کاهش قیمت آن اشاره کرد.

اقدامات عربستان به همین موارد ختم نشده است. اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه مذهب مخالف حکومت در اول ژانویه با هدف مقابله مستقیم با ایران انجام شد. این اقدام واکنش تندی را در ایران در پی داشت. خشم ایرانیان و اقدام آنها در حمله به سفارت ریاض در تهران بهانه ای شد برای عربستان تا ائتلافی منطقه ای علیه ایران به راه بیندازند که با تهدیدهای نظامی و اقتصادی علیه ایران همراه بود.

مقابله نظامی مستقیم

با لحاظ کردن این نکته مهم که خاورمیانه دیگر تحمل هیچ جنگ جدیدی را ندارد، احتمال مواجهه رودرروی ایران و عربستان کم است. با این وجود، اگر عربستان چنین تصمیمی بگیرد هیچ یک از متحدین منطقه ای آن را در این امر یاری نخواهند کرد و ایران نیز متقابلا همه شهرهای عربستان به استثنای مکه و مدینه و شهرهایی که محل سکونت شیعیان است را موشکباران خواهد کرد.

افزون بر این، نیروی هوایی ایران جایی برای مانور جنگنده های عربستانی باقی نمی گذارد. ایران می تواند عمده پایگاه های هوایی عربستان را در دو روز اول عملیات از کار ساقط کند. نکته دیگر این است که ایران هرگز در جنگ با عربستان پیش قدم نخواهد شد، اما در کوتاه ترین زمان ممکن به مدد موشک هایی که به سوی خاک عربستان هدف گیری شده اند، به هر اقدامی از جانب ریاض پاسخ خواهد داد.

مقابله منطقه ای

عربستان با گروه های شبه نظامی متعددی احاطه شده که در صورت هرگونه تجاوز نظامی به سرعت رو به پاسخگویی می آورند. جنبش مقاومت اسلامی نجبا در عراق هم اکنون اعلام کرده که آماده تلافی اقدامات مداخله جویانه عربستان در عراق است.

این جنبش ها به محض دریافت چراغ سبز از ایران، بدون اتلاف وقت به خاک عربستان حمله خواهند کرد و آسیب های اقتصادی جدی را به ریاض تحمیل خواهند کرد. افزون بر همه اینها، مقاومت قدرتمند حزب الله در لبنان که بارها زهر سلاح های عربستانی را چشیده، در صورت آغاز جنگ فرصت را از دست نخواهد داد.

به طور خلاصه می توان گفت که تهران تنها به گزینه کاهش تنش ها با عربستان فکر می کند و به دنبال هیچ یک از دو گزینه فوق نیست. اما از طرف دیگر، مقامات عربستان به دعاوی تحریک آمیز خود علیه ایران ادامه می دهند و بر آتش جنگی دیگر در منطقه می دمند. نکته تاسف برانگیز در مورد خاندان سلطنتی عربستان این است که آنها خیلی دیر به فکر گزینه های عاقلانه می افتند و این واقعیت می تواند نظام پادشاهی عربستان را در معرض خطر نابودی قرار دهد.  

منبع: ایران پراجکت/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ ۲۵

کلید واژه ها: عربستان ایران و عربستان شیخ نمر


( ۱ )

نظر شما :