گمانه‌ها درباره غیبت صدرنشین جمهوری‌خواهان

چه کسی برنده مناظره بدون ترامپ بود؟

برخی از جمهوری‌خواهان، دونالد ترامپ را «بچه ترشرو»، «خودشیفته»، «بی‌اهمیت» و «فردی با رفتارهای بچگانه» توصیف می‌کنند.
چه کسی برنده مناظره بدون ترامپ بود؟

نویسنده: استیون شپرد

دیپلماسی ایرانی: در آخرین مناظره جمهوری خواهان قبل از انتخابات مقدماتی آیووا، تد کروز بدترین عملکردش را در هفت مناظره اخیر داشت. براساس نظر اعضا و فعالان حزب جمهوری خواه آیووا، نیوهمشایر، کارولاینای جنوبی و نوادا که در ماه فوریه انتخاباتشان برگزار می شود، در این نظرسنجی شرکت کرده اند. افرادی که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفتند، کسانی هستند که بلافاصله بعد از برگزاری مناظره در دی موین، آیووا با آنها مصاحبه شده است.

بیش از 4 نفر از هر 10 نفر اعضای حزب جمهوری خواه معتقدند که کروز بازنده مناظره پنجشنبه شب بود و به زعم آنها موقعیت تدافعی وی درباره بحث های مهاجرت و مخالفت با یارانه اتانول، از نقطه ضعف های وی بود. یکی از جمهوری خواهان آیووا می گوید: «کروز، پلاستیکی و دو رو به نظر می رسید. جمعیت به وضوح فرماندار تری برنستاد را از تد کروز بیشتر دوست داشتند.»

36 درصد از جمهوری خواهان مارکو روبیو را برنده مناظره می دانند، 29 درصد جب بوش، 14 درصد تد کروز، 10 درصد دونالد ترامپ، 7 درصد کریس کریستی و 5 درصد رند پال را برنده مناظره می دانند.

یک جمهوری خواه اهل نیوهمشایر درباره تنش به وجود آمده میان کریس والاس، مجری فاکس نیوز و کروز می گوید: «درگیری وی با مجری یکی از بدترین درگیری کاندیداها در تمام مناظره ها بود. مخالفت وی با اتانول هم نکته بدی در آیووا است.» یک جمهوری خواه دیگر اهل نیوهمشایر می گوید: «وی درباره تغییر مواضعش درباره مهاجرت توضیح نداد.»

یکی از جمهوری خواهان آیووا، روبیو را «قوی ترین و خوش صحبت ترین» کاندیدای حاضر در مناظره معرفی کرد. یک جمهوری خواه اهل نیوهشمایر هم با گفته وی موافق بود و گفت: «این سناتور اهل فلوریدا بهترین سخنرانی را در موضوعات مختلف میان کاندیداهای جمهوری خواه حاضر در صحنه مذاکره انجام  داد.»

تعدادی از اعضای حزب جمهوری خواه هم معتقدند که جب بوش در این مناظره بهترین عملکردش در مناظره ها را از خودش نشان داده است و این مسئله با عدم حضور ترامپ در مناظره همزمان شده بود. یک جمهوری خواه اهل نیوهمشایر می گوید: «با توجه به عملکردهای قبلی وی در مناظره ها، کمتر کسی پیش بینی می کرد وی یکی از برندگان مناظره پنجشنبه شب باشد. وی خوب عمل کرد ولی بعید است که این مسئله در آیووا به وی کمک کند، بلکه شاید در نیوهمشایر به کمک وی بیاید.» یک جمهوری خواه از نوادا هم می گوید: «بوش آرام به نظر می رسید، فرض کنید اگر ترامپ وجود نداشت، وی چه وضعیتی داشت.»

کروز با این که سومین برنده مناظره بود اما انتقادهای زیادی به وی وجود دارد. یک جمهوری خواه اهل نوادا می گوید: »وی شکست نخورد بلکه این یک پیروزی بود. اما سوال درباره اتانول می تواند به وی آسیب زیادی زده باشد.»

در پاسخ به این که چه کسی بازنده مناظره بوده است، 43 درصد از جمهوری خواهان تد کروز را انتخاب کرده اند، 23 درصد بن کارسون، 18 درصد دونالد ترامپ، 7 درصد مارکو روبیو و 2 درصد جب بوش را به عنوان بازنده مناظره معرفی کرده اند.

ترامپ که در آیووا و در نظرسنجی های ملی در صدر قرار دارد، در اعتراض به عملکرد ضعیف فاکس نیوز و مگین کلی، مجری مناظره، در این مناظره شرکت نکرده بود. به همین دلیل کروز به جای وی در وسط صحنه مناظره قرار داشت.

از اعضای حزب جمهوری خواه درباره زیرکانه بودن یا زیرکانه نبودن این اقدام ترامپ پرسیده شده است. البته این اعضا تاکنون چندین بار به اشتباه درباره زمان حذف ترامپ دست به پیش بینی زده اند. 23 درصد جمهوری خواهان اقدام ترامپ در عدم شرکت در مناظره را زیرکانه می دانند ولی 73 درصد از آنها این اقدام را زیرکانه نمی دانند.

برخی از این جمهوری خواهان وی را «بچه ترشرو» «خودشیفته»، «بی اهمیت» و «فردی با رفتارهای بچگانه» توصیف می کنند. یکی از جمهوری خواهان آیووا می گوید: «ممکن است وی در حال مبارزه با فاکس نیوز باشد، اما با این اقدام خودش را از مردم آیووا دور کرد.» یک جمهوری خواه اهل کارولاینای جنوبی هم پیش بینی کرد: «زمانی که دونالد ترامپ در برآورده کردن انتظارات شکست بخورد و روز دوشنبه در آیووا ببازد، آن وقت است که اشتباهش در عدم شرکت در مناظره را متوجه خواهد شد.»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: آیووا ترامپ نیوهمشایر حزب جمهوری خواه تد کروز انتخابات 2016


نظر شما :