همه منتظر موضع سلیمان فرنجیه

نامزد حزب الله رئیس جمهور می‌شود؟

۰۴ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۵۸۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
اقدام سمیر جعجع در حمایت از میشل عون گامی بزرگ برای پر کردن خلاء ریاست جمهوری لبنان است، اقدامی که می‌تواند میشل عون را رئیس جمهور لبنان کند.
نامزد حزب الله رئیس جمهور می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: فراکسیون های سیاسی مجلس لبنان یک به یک در حال تغییر مواضع خود هستند. مساله ای که سبب می شود میشل عون، نامزد جریان 8 مارس به رهبری حزب الله گام به گام به صندلی ریاست جمهوری لبنان نزدیک تر شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به لیبرال های مخالف حکومت عربستان، اقدام سمیر جعجع در حمایت از میشل عون گامی بزرگ برای پر کردن خلاء ریاست جمهوری لبنان است، اقدامی که خشم سعد حریری، رئیس جریان المستقبل و رهبر جریان 14 مارس را برانگیخت و سبب شد تا مجددا تاکید کند، نامزد مورد حمایت او سلیمان فرنجیه است.

سلیمان فرنجیه با وجود این که از دوستان بشار اسد و از اعضای بارز جریان 8 مارس است اما از سوی حزب الله و گفته می شود، ایران، برای رسیدن به سمت ریاست جمهوری لبنان وتو شد. در حالی که گفته می شد عربستان برای رسیدن او به سمت ریاست جمهوری لبنان چراغ سبز نشان داده بود. اما بعد از وتوی حزب الله بر سر او و حمایت سمیر جعجع، از سران جریان 14 مارس که خود نیز پیش از این ادعای ریاست جمهوری لبنان را داشت، از میشل عون، روند تغییر یافته و دوباره ستاره میشل عون صعود کرده است. حالا همه می پرسند که آیا ممکن است سلیمان فرنجیه نیز تغییر موضع دهد و همان طور که قبلا گفته بود پشت سر میشل عون بیاید و از او حمایت کند؟

دوری شمعون، رئیس حزب "ملی گرای های آزاد" در این رابطه می گوید: «فرایند نامزدی عون به موجب توافقی که میان او با جعجع به دست آمد، حاصل شد. توپ موضوع ریاست جمهوری در حال حاضر در زمین حزب الله است، اگر حزب الله به پیمان عون و جعجع اعتماد کند می توان گفت که تکلیف ریاست جمهوری لبنان به زودی روشن می شود. اما اگر به این پیمان اعتماد نکند معلوم نیست چه پیش بیاید.»

درباره نقش حزب الله و توانایی اش در ناکام گذاشتن سلیمان فرنجیه برای رسیدن به سمت ریاست جمهوری لبنان، شمعون می گوید: «مواضع حزب الله تا کنون حمایت از عون و فرنجیه، هر دو با هم اما به طور جداگانه بوده است، تا به این لحظه هنوز موضع نهایی حزب الله اعلام نشده است، اما همچنان توپ در زمین حزب الله است، همان طور که سمیر جعجع گفت، ما دیگر حامی نامزد حزب الله برای ریاست جمهوری لبنان شده ایم، این مساله می تواند کار را به نفع حزب الله و نامزدش، عون تمام کند.»

درباره موفقیت پیمان منعقد شده میان جعجع با عون برای رسیدن عون به ریاست جمهوری لبنان، فادی الاعور، نماینده جریان تغییر و اصلاح می گوید: «روابط جعجع و عون روز به روز بهتر می شود و اختلافات آنها در حال حل شدن است و دو طرف بر سر بسیاری از مسائل به توافق رسیده اند. وقتی که نیروهای عملگرای لبنانی به رهبری جعجع حمایت خود را از عون اعلام کردند، انتظار می رود دیگر طرف ها نیز به حمایت از عون برخیزند.»

وی در ادامه درباره نقش حزب الله در این رابطه می گوید: «حزب الله قدرت سیاسی اصلی در لبنان محسوب می شود و می تواند اگر اراده کند کار را یکسره کند. همه باید موضع خود را در این رابطه به روشنی بیان کنند. امیدواریم که در این وقت امور به خوبی به سود لبنانی ها و انتخاب رئیس جمهوری که لایق آنها باشد پیش برود.»

 

 تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: میشل عون سمیر جعجع


نظر شما :