صدور حکم دو مأمور خاطی عربستان

۱۲ دی ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۶ کد : ۱۹۵۵۲۴۳ سرخط اخبار

رئیس سازمان حج وزیارت با تشریح آخرین اقدامات در مورد مفقودان منا و همچنین ثبت نام کنندگان تمتع گفت: حکم دو مأمور خاطی عربستان صادر شده است و پس از ابلاغ در مورد اعزام عمره تصمیم گیری می شود.

به گزارش مهر، سعید اوحدی در نشست خبری روز شنبه در مورد اعزام زائران به عتبات عالیات، گفت: در اربعین امسال حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به عتبات اعزام شده اند که نظرسنجی های به عمل آمده نشان از رضایت این افراد دارد و فقط به دلیل ازدحام زائران در مرز مهران، مشکلاتی در این مرز طی دو روز ایجاد شد؛ به طوری که برخی از زائران بدون ویزا از مرز عبور کرده اند.

وی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و مذاکره با مقامات عراقی، قرار است از سال آینده صدور ویزا حداقل دو ماه زودتر آغاز شود تا با مشکلی مانند امسال مواجه نشویم.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از اعزام زائران در اربعین سال آینده به صورت کاروانی خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور، از سال آینده اعزام زائران اربعین به صورت کاروانی انجام می شود تا با اتفاقی که امسال در مرز مهران افتاد، دیگر روبرو نشویم.

اوحدی از ثبت نام یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سامانه «سما» برای اربعین امسال خبر داد و اظهار داشت: برای تمامی این افراد ویزا صادر شد که البته در نرخ ویزا مشکل داریم و نظرمان این است که باید صدور ویزا با حداقل قیمت انجام شود و مشتاقان زیارت امام حسین (ع) بتوانند در این ایام به عتبات بروند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: کاروان های آزاد به هیچ عنوان امنیت زائران را تامین نخواهند کرد چرا که با هر یک از کاروان حج، خودرویی امنیت آنها را تامین می کند و همچنین فردی مسلح نیز در اتوبوس حضور خواهد داشت اما این امکان برای کاروان های آزاد وجود ندارد. به همین دلیل توصیه می کنیم زائران به هیچ عنوان از کاروان های غیرمجاز استفاده نکنند.

وی در مورد اعزام زائران به سوریه گفت: مدتی قبل هیات سوری وارد کشور شده و بر اساس مذاکرات انجام شده و پیروزی های اخیر در سوریه، امیدواریم اعزام زائران به سوریه به زودی آغاز شود و ظرف دو هفته آینده پیوست امنیتی بر اساس تفاهمنامه کارشناسی شده سازمان حج، تنظیم و پس از آن نیز با کمک دستگاه های نظارتی، شاهد ازسرگیری اعزام زائران به سوریه خواهیم بود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: دو هفته آینده هیات مشترکی به سوریه اعزام می شود و پس از آن با تامین امنیت زائران، اعزام ها مجدداً آغاز می شود.

اوحدی گفت: پیش بینی می کنیم با هماهنگی با شورای امنیت ملی بتوانیم اعزام های نوروزی به سوریه را در دستور کار قرار دهیم.

وی از برخورد جدی سازمان حج با دفاتر و کاروان های غیرمجاز خبر داد و گفت: متاسفانه شاهد حضور دفاتر غیرمجاز در امر زیارت هستیم که مجوز بند «پ» سازمان حج را ندارند و بر همین اساس با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، از فعالیت این دفاتر جلوگیری خواهد شد.

وی از بسته سفر سه، چهار، پنج و هفت روزه اعزام به عتبات خبر داد و گفت: این بسته های سفر با گروه های قیمتی مختلف برای زائران عتبات در نظر گرفته شده که تمامی اطلاعات مربوط به آنها در سایت www.atabat.org.ir قرار گرفته است و همچنین اسامی کاروان ها و دفاتر مجاز سازمان حج نیز در این سایت موجود است.

رئیس سازمان حج و زیارت از امضای تفاهمنامه های مختلف برای اعزام زائران به عتبات خبر داد و اظهار داشت: با کمیته امداد تفاهمنامه ای امضا کرده ایم تا مددجویان با قیمتی مناسب را اعزام کنیم و همچنین با بسیج نیز برای اعزام افرادی که برای راهیان نور به مناطق جنگی می روند، تفاهم کرده ایم به طوری که آنها بتوانند با بسته های ارزان قیمت بعد از بازدید از مناطق جنگی، به کربلا نیز بروند.

سال آینده حدود ۱۰ درصد قیمت اعزام های عتبات کاهش پیدا خواهد کرد

اوحدی از آغاز اعزام های دانشجویی و دانش آموزی به عتبات عالیات نیز خبر داد و افزود: با بانک ملت تفاهمنامه امضا کرده ایم تا بیش از ۲۰ هزار وام یک میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد به دانشجویان ارائه شود و همچنین هفته آینده نیز با بانک انصار برای ارائه تسهیلات به دانش آموزان، تفاهمنامه منعقد خواهیم کرد و از سوی دیگر برای اولین بار نیز عتبات خواهران دانشجو را نیز در دستور کار خواهیم داشت.

وی گفت: قصد داریم کاروان های عتبات را ۸۰ نفره و ۱۲۰ نفره تنظیم کنیم به طوری که هر دو تا سه اتوبوس، یک روحانی و یک مدیر داشته باشد و این گونه در سال آینده حدود ۱۰ درصد قیمت اعزام های عتبات کاهش پیدا خواهد کرد.

اوحدی به نرخ هوایی و زمینی عتبات اشاره کرد و گفت: یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان نرخ پرواز هوایی و یک میلیون تا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان نرخ پرواز زمینی است که البته این نرخ ها مربوط به نوروز نیست.

رئیس سازمان حج و زیارت به ثبت نام عتبات نوروزی اشاره کرد و افزود: اواسط بهمن ماه شرایط ثبت نام، اعلام و ۲۳ اسفند ماه نیز ثبت نام های نوروزی آغاز می شود.

از ۴۶۱ جانباخته حادثه منا فقط سه نفر مفقود هستند

اوحدی به آخرین وضعیت جانباختگان و مفقودان حادثه منا نیز اشاره کرد و گفت: از ۴۶۱ نفر آمار قطعی جانباختگان فاجعه منا تا این لحظه فقط سه نفر مفقود هستند که هنوز وضعیت آنها مشخص نشده و امیدواریم طی این هفته بتوانیم هویت آنها را نیز شناسایی کنیم.

پیکر ۱۳ نفر از جانباختگان حادثه منا تا سه شنبه به کشور منتقل می شود

وی گفت: تا سه شنبه این هفته پیکر ۱۳ نفر از جانباختگان فاجعه منا به کشور منتقل می شود.

به گفته وی، از میان ۷۲ نفر مفقود، ۳۷ نفر خانواده های آنها درخواست کردند که پیکر این افراد به کشور منتقل شود که طی هفته آینده ۲۳ نفر از این تعداد به کشور منتقل می شوند و امیدواریم تا دو هفته دیگر پرونده این حادثه بسته شود.

رئیس سازمان حج و زیارت از اعزام ۶۵ خانواده از مفقودان حادثه منا به عربستان خبر داد و افزود: برای شناسایی و انجام آزمایشات DNA، این خانواده ها به عربستان اعزام و توانستیم نسبت به شناسایی آنها اقدام کنیم.

اوحدی از پیگیری حقوقی جانباختگان و شهدا و مجروحان حادثه منا توسط وزارت خارجه خبر داد و گفت: وضعیت حقوقی و پیگیری غرامت این افراد توسط معاونت کنسولی وزارت خارجه ادامه دارد که امیدواریم دولت سوری با همکاری وزارت خارجه تصمیمات منطقی در زمینه استیفای حقوق حادثه دیدگان منا انجام دهند.

وی همچنین از وزارت خارجه درخواست کرد تا مجموعه مشخصی را در این وزارتخانه برای پاسخگویی به بستگان افرادی که در فاجعه منا دچار مشکل شده اند، ایجاد کند تا آنها دچار سردرگمی نشوند.

رئیس سازمان حج و زیارت از پیگیری چهار پرونده منا، دو پلیس خاطی عربستان در عمره، فرود اضطراری پرواز ایران در عربستان و ورود کامیون سوخت به فرودگاه جده خبر داد و گفت: این پرونده ها در حال پیگیری هستند.

اوحدی از صدور حکم دو مأمور خاطی عربستان خبر داد و اظهار داشت: به زودی این حکم به قوه قضائیه ابلاغ خواهد شد و پس از آن، در مورد ازسرگیری اعزام زائران به عمره مفرده تصمیم گیری خواهد شد.

به گفته وی، از میان جانباختگان منا ۷۶ نفر اهل سنت بودند که ۳۱ نفر آنها را بانوان اهل سنت تشکیل می دادند و درمجموع درخواست تمامی خانواده های این عزیزان، دیدار با مقام معظم رهبری بود که امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده، این دیدار صورت بگیرد.

اوحدی به دیدار با خانواده های جانباختگان منا اشاره کرد و گفت: تاکنون به بیش از ۱۶ شهر برای دیدار با خانواده این افراد رفته ایم و فقط دو استان آذربایجان غربی و چهارمحال بختیاری باقی مانده که طی دو هفته آینده به شهرها نیز برای دلجویی از خانواده ها، سفر خواهیم کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت به سخنان رهبر در مورد پیگیری دستگاه حقوقی و همچنین زنده نگه داشتن فاجعه منا اشاره کرد و گفت: جلسات متعددی در این خصوص تشکیل شده که امیدواریم راهبردی مشخص تعیین شود تا بتوانیم از تکرار این فاجعه جلوگیری و نیز شأن آنها را حفظ کنیم.

اوحدی به حج تمتع نیز اشاره کرد و گفت: در حج ۹۵ اعزام زائران در قالب ۴۵۰ کاروان انجام می شود و با افزایش ایستگاه های پروازی، تعداد ایستگاه ها به ۲۱ خواهد رسید و همچنین ۶۰ درصد زائران مدینه قبل و ۴۰ درصد نیز مدینه بعد خواهند بود.

وی گفت: پرواز عوامل اجرایی ۱۷ مرداد و اولین پرواز زائران نیز ۱۷ مرداد ماه سال آینده انجام می شود و فراخوان ۱۷ ربیع الاول انجام و گروه های قیمتی و کاروان ها و نحوه ثبت نام نیز ۱۷ و ۱۸ بهمن ماه اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت از ثبت نام اینترنتی تمتع خبر داد و گفت: امسال ثبت نام ها در سایت WWW.HAJ95.HAJ.IR به صورت اینترنتی انجام می شود و زائران می توانند کاروان ها، زمان پرواز و گروه های قیمتی خود را انتخاب کنند. در مورد قیمت ها نیز همچنان منتظر نرخ ارز هستیم و قیمت قطعی هنوز اعلام نشده است.

اوحدی اظهار داشت: ۲۳ بهمن ماه ثبت نام در استان های تهران، البرز، قم و قزوین انجام می شود و در استان ها نیز ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه ثبت نام ها انجام خواهد شد.

وی در مورد بیمه زائران تمتع گفت: در تمتع ۹۴ بالاترین پوشش بیمه ای را داشتیم نسبت به سال های گذشته و علاوه بر آن هر کدام از زائران می توانستند بسته بیمه جداگانه نیز برای خود انتخاب کنند؛ به طوری که بیش از ۲۰ هزار زائر تمتع، پوشش بیمه ای کامل دریافت کرده اند (سرقت، عمر و دیه)

اوحدی از فعالیت پنج کمیته برای آسیب شناسی تمتع خبر داد و گفت: اقدامات لازم برای آسیب شناسی فاجعه منا در دستور کار قرار دارد و همچنین تغییر نوع کارت های زائران به طوری که به جای گردن، به صورت پابند استفاده کنند تا امکان گم شدن و فراموشی به حداقل خود برسد و از سوی دیگر متخصصین دانشگاه تهران، GPS جدیدی را به ما معرفی کرده اند که با استفاده در نرم افزارهایمان بتوانیم علاوه بر پابندها، نسبت به شناسایی زائران تمتع اقدام کنیم.

به گفته وی، سال گذشته ۱۰ درصد از عوامل ستادی ما محرم شدند که امسال قصد داریم تعداد آنها را به حداقل برسانیم و با بخشنامه ای که به کاروان ها ابلاغ خواهیم کرد، هیچ یک از عوامل و معاونین کاروان ها حق محرم شدن ندارند و در این صورت از بروز اتفاق ها جلوگیری خواهیم کرد.

۱۸ هزار نفر از عمره انصراف دادند

اوحدی در مورد بروز بیماری در تمتع گفت: تا این لحظه حتی یک مورد از بیماری کرونا و آبولا در تمتع نداشته ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در صورت شروع عملیات عمره، دو نفر از بستگان جانباختگان فاجعه منا که در عربستان دفن شده اند (۴۲ نفر)، با هزینه سازمان حج برای زیارت این افراد اعزام خواهند شد.

وی تصریح کرد: از میان شش میلیون و ۵۰۰ هزار ثبت نام شده عمره از سال گذشته تاکنون ۱۸ هزار نفر انصراف دادند اما از میان یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام شده تمتع تا این لحظه حتی یک نفر نیز انصراف نداده است چون فریضه حج واجب است و برخی به دنبال این بودند که فلسفه حج را زیر سؤال ببرند.

کلید واژه ها: منا عتبات سازمان حج و زیارت فاجعه منا حادثه منا


نظر شما :