شمخانی: مسئولان فاجعه منا باید معرفی شوند

۱۲ مهر ۱۳۹۴ | ۲۱:۲۷ کد : ۱۹۵۲۶۲۸ سرخط اخبار
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: فاجعه منا دل میلیونها مسلمان را به درد آورد و باید هر چه سریعتر مسئولان این فاجعه تأسف برانگیز معرفی شوند.
 
علی شمخانی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: متأسفانه آمار اجساد تحویلی ما با آمار مفقودین هیچ تطابقی ندارد و طبیعاً پروسه جستجوی مفقودین ادامه دارد و تا زمانی که نیم گام اول که همان بازگشت مفقودین و مجروحین کامل ما برداشته نشود جمهوری اسلامی ایران حق دارد پیگیر مطالباتش از سعودیها باشد. 
 
وی در ادامه گفت: باید روشن شود که این حادثه هولناک چرا در جهان اسلام اتفاق افتاد؟ و چرا بیشترین حجم مفقودین و جان باختگان این حادثه نصیب ایران شده است و باید ببینیم چه بی تدبیری باعث این فاجعه هولناک شد و سعودیها چه تضمینی دارند تا در سالهای آینده دیگر شاهد چنین حوادث غم انگیزی برای جهان اسلام نباشند. 
 
شمخانی همچنین اضافه کرد: وقتی قسمتی از جهان اسلام را داعش از بین می برد و قسمتی دیگر به دست مهاجرین از بین می رود و متأسفانه در مناسک حج شاهد هستیم که قسمتی دیگر از مسلمانان نیز ازجانب سعودیها از بین می روند و جهان اسلام عزادار می شود، اما شک نداشته باشید که گام به گام تا رسیدن به نتیجه این فاجعه دردناک، جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد. 
 
 
شمخانی در باره آمار عنوان شده جان باختگان این فاجعه ازجانب  عربستان سعودی هم گفت: بر خلاف اظهار نظر سعودیها که گفته اند 700 نفر کشته شده اند آماری که ما داریم نشان می دهد که بین 3 تا 7 هزار نفر در مناسک حج امسال کشته شده اند البته در مورد کشور عزیزمان طبق آمار مراجعه کنندگان به کاروانها روشن شده است که چه تعداد از ایرانیان عزیز در این فاجعه جان خود را از دست داده و یا جزو مفقودین و یا مجروحین هستند بهر حال آنچه که مهم است عربستان سعودی باید برای روشن شدن افکار عمومی ادله خود را بیان کند. 
 
 
شمخانی در پایان صحبتهایش گفت: تا روشن شدن علت اصلی این فاجعه غمبار، جمهوری اسلامی ایران به همراه کشورهایی که در این فاجعه دچار این مصیبت شده اند با تشکیل یک کمیته حقیقت یاب پیگیر معرفی شدن عامل یا عاملین این فاجعه خواهد بود.
 
 
فرآیند پیگیری مفقودین حادثه منا ادامه دارد
 
 
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: فرآیند پیگیری مفقودین ادامه دارد و تا زمانی که این موضوع روشن نشود، آن نیم گام اول که بازگشت مفقودین و مجروحان است کامل برداشته نشده است. 
 
 
علی شمخانی در حاشیه مراسم تشییع پیکرهای مطهر جان باختگان حادثه منا در مصاحبه با شمخانی افزود: مطالبه جمهوری اسلامی ایران فقط تعیین تکلیف مجروحین ، مفقودین، متوفیان و قربانیان نیست؛ باید روشن شود این حادثه هولناکی که در جهان اسلام رخ داده و بخش عمده ای از آن متوجه حجاج ایرانی شده، چرا رخ داده است؟
 
 
وی گفت: باید مشخص شود چه بی کفایتی ها و بی تدبیری ها عامل این واقعه هولناک شده است و عامل و مسئول آن چه کسانی بوده اند؟ 
 
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: چه تضمینی است برای اینکه این حادثه ها تکرار نشود؟ 
 
 
شمخانی گفت: متأسفانه بخشی از وجهه جهان اسلام را داعش از بین می برد و بخشی را هم در مهمترین مناسک دینی جهان اسلامی یعنی حج ، سعودیها از بین می برند و این موضوع باید روشن شود. 
 
 
وی گفت: امیدواریم موضوعاتی که بیان شد گام به گام پیگیری شود و دولت جمهوری اسلامی مصمم است که این موارد را پیگیری کند. 
 
 
شمخانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره تشکیل کمیته حقیقت یاب افزود: هنوز این موضوع در مرحله بیان و گفتار است و حتماً باید روشن بشود؛ باید کمیته حقیقت یاب به ویژه از کشورهایی که در این حادثه آسیب دیده اند شکل بگیرد و به این موضوع رسیدگی کنند. 
 
 
وی گفت: حادثه منا موضوعی نیست که از یاد برود و یا به فراموشی سپرده شود و ایام بگذرد و کسی به آن نپردازد.
 
 
شمخانی افزود: بر خلاف آماری که سعودیها اعلام می کنند که 700 نفر از حجاج در حادثه منا کشته شده اند، حدود 3 تا 7 هزار نفر در این حادثه جان باختند و سعودیها عید قربان را که با جشن همراه است به عزا تبدیل کردند. 
 
 
وی گفت: باید روشن شود چه تعداد از جان باختگان حادثه منا، ایرانی هستند؛ آمار مراجعه کنندگان به کاروانها روشن است و تعداد پیکرهایی هم که در اختیار داریم نیز روشن است بنابراین باید تفاضل بین این دو حتماً مشخص شود. 
 
 
 
دولت عربستان درباره تعیین تکلیف مفقودان فاجعه منا پاسخگو باشد
 
 
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: دولت عربستان سعودی باید در قبال تعیین تکلیف مفقودان فاجعه غم بار منا پاسخگو باشد.
 
 
علی شمخانی در حاشیه مراسم تشییع پیکر جانباختگان مراسم حج با اشاره به اقدامات شبانه روزی دولت و بعثه مقام معظم رهبری در خصوص شناسایی و انتقال پیکرهای مطهر جانباختگان فاجعه منا افزود : آمار اعلام شده از سوی مسئولان سازمان حج مربوط به تعداد جانباختگان شناسایی شده و افرادی است که هنوز پیکر مطهر آنان شناسایی نشده و مفقود تلقی می شوند.
 
 
وی حساسیت غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی درخصوص تعیین تکلیف مفقودان فاجعه منا را مورد تاکید قرار داد و افزود: امیدواریم دولت سعودی با پذیرش مسئولیت خود در این زمینه همکاری لازم را تا تعیین تکلیف کلیه مفقودان این فاجعه انجام دهد.
 
 
شمخانی برخورد فعال دولت عربستان سعودی در زمینه تعیین دقیق علل شکل گیری این فاجعه و شناسایی و مجازات سریع مسببان آن را گامی ابتدایی و نشانه ای از توجه دولت سعودی به مسئولیت های حقوقی ، قانونی و شرعی خود در بروز این فاجعه برشمرد و اظهار داشت: سوء مدیریت و بی کفایتی در اداره مراسم و ناتوانی در جلوگیری از افزایش ابعاد این فاجعه به میزانی است که برخی، وجود فرضیه های دیگری در این زمینه را نیز منتفی نمی دانند.
 
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی بروز این فاجعه غمبار را موجب وارد شدن خسارات معنوی غیر قابل جبران بر دین حنیف اسلام  عنوان کرد و افزود: مجموعه رخدادهای تروریستی که به نام اسلام از سوی تروریست های تکفیری در حال اجراست در کنار تصاویر غمبار مربوط به مهاجرت اجباری مسلمانان مظلوم سوریه و بی کفایتی در برگزاری بزرگترین مراسم آیینی مسلمانان جهان ، تصویری نامناسب و غیر واقعی از اسلام ارایه می کند.

کلید واژه ها: منا حادثه منا شورای عالی امنیت ملی شمخانی فاجعه منا


نظر شما :