روسیه: میلیاردها دلار سلاح به ایران خواهیم فروخت

۱۶ آذر ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۵ کد : ۱۹۵۴۵۱۴ سرخط اخبار

ولادیمیر کوژین دستیار نظامی – فنی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد ایرانی ها علاقه زیادی به خرید تسلیحات نظامی روسی و تجهیز و نوسازی قوای نظامی خود با تسلیحات روسی دارند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، کوژین در مصاحبه با روزنامه روسی "ایزوستیا" با اعلام این مطلب گفت: "علاقه طرف ایرانی برای خرید تسلیحات روسی بسیار بالاست. آنها نیاز دارند تقریبا همه قوای نظامی خود را تجهیز و نوسازی کنند."

او افزود: با توجه به بزرگی کشور و قوای نظامی ایران، به طور طبیعی قراردادهای تسلیحاتی چند میلیارد دلاری با ایران منعقد خواهد شد.

کوژین توضیح بیشتر درباره انواع تسلیحات مورد درخواست ایران از روسیه ارایه نکرد.

با این حال این دستیار نظامی پوتین گفت پس از رفع تحریم های هسته ای ایران ، دو کشور ایران و روسیه شاهد توسعه جدی در روابط و قراردادهای نظامی دو جانبه خواهند بود.

چند روز پیش نیز مقامات روسیه از آغاز ارسال سامانه دفاع ضد هوایی اس 300 روسی به ایران خبر داده بودند.

منابع روسی می گویند تحویل این سامانه به ایران پس از قرارداد جدیدی که در تاریخ 9 نوامبر سال جاری بین دو کشور امضا شده است، آغاز شده است و تا میانه های سال 2016 تحویل این سامانه دفاعی به ایران انجام خواهد شد.

روس ها تحویل سامانه اس 300 به ایران را که قرارداد آن در سال 2007 منعقد شده بود در سال 2010 و به بهانه قطعنامه تحریمی 1929 شورای امنیت علیه ایران، تعلیق کردند.

ایران بابت این اقدام روسیه به دیوان داوری بین المللی ژنو شکایت کرده و خواستار دریافت 4 میلیارد دلار غرامت شد اما روسیه در جریان گفت و گوهای هسته ای بین ایران و گروه 1+5 اعلام کرد در صورت پس گرفتن شکایت ایران، حاضر خواهند بود سامانه اس 300 را به ایران تحویل دهند.

ولادیمیر پوتین در آوریل سال جاری میلادی و سه ماه پیش از توافق هسته ای (14 ژوئیه) بین ایران و گروه 1+5 با صدور فرمانی ممنوعیت فروش اس 300 به ایران را لغو کرد.

کلید واژه ها: اس 300 ایران


نظر شما :