همه چیز به سود حزب الله پیش می‌رود

دوست صمیمی اسد در یک قدمی کرسی ریاست جمهوری لبنان

۱۴ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۴۴۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
فرنجیه دوست صمیمی و از طرفداران پر و پا قرص بشار اسد است. حالا انتخاب او می‌تواند از یک سو جبهه حزب الله را تقویت کند و از سوی دیگر اطمینانی به بشار اسد باشد که عمق نفوذش در لبنان محفوظ می‌ماند.
دوست صمیمی اسد در یک قدمی کرسی ریاست جمهوری لبنان

دیپلماسی ایرانی: ناظران نگرانی برخی از جریان های سیاسی لبنانی برای انتخاب سلیمان فرنجیه به عنوان رئیس جمهوری جدید لبنان را بی جا می دانند و می گویند در صورتی او انتخاب می شود که حمایت های منطقه ای و بین المللی از او شود. برخی جریان های سیاسی از این نگران هستند که او بدون حمایت کشورهای تاثیرگذار در اوضاع لبنان انتخاب شود و این مساله به چالش جدیدی در لبنان تبدیل شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، ناظران می گویند این نگرانی بی جا است؛ چرا که لبنانی ها دائما به دنبال راه حلی بودند که هم جریان 8 مارس و هم جریان 14 مارس از آن راضی باشند، که ناگهان با یک اتفاق خوب مواجه شدند که همه موازنه ها را رعایت می کند. نامزد شدن سلیمان فرنجیه دقیقا همان چیزی است که گروه های لبنانی به دنبال آن بودند، گزینه ای که رضایت همه گروه های سیاسی را تامین می کند و در عین حال همه را از تنگنایی که در آن دچار شده اند، نجات می دهد و تعطیلی نهادهای حکومت را به دلیل نبود رئیس جمهور برای ماه های طولانی برطرف می کند.

بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که توافق به دست آمده میان گروه های لبنانی بر سر حل بحران منصب ریاست جمهوری با تلاش های جامعه جهانی برای حل بحران سوریه ارتباط مستقیم دارد. گام های عملی برداشته شده برای حل بحران سیاسی خلاء منصب ریاست جمهوری در لبنان با تحولات جاری در اطراف این کشور ارتباط مستقیم دارد و می توان گفت که موفقیت هایی در موضوع سوریه به دست آمده که بحران لبنان نیز می رود تا حل شود.

نشانه های حمایت بین المللی از حل بحران معضل ریاست جمهوری لبنان بعد از دیدار سلیمان فرنجیه با سعد حریری، نخست وزیر سابق در پاریس نمایان شد. گفته می شود اگر حمایت های عربستان و فرانسه نبود، این دیدار انجام نمی شد. به ویژه که ریاض و پاریس در ماه های اخیر تحرکات بسیاری را برای حل بحران ریاست جمهوری لبنان آغاز کرده بودند.

علی عواض عسیری، سفر عربستان در لبنان روز پنج شنبه اعلام کرد که کشورش از انتخاب سلیمان فرنجیه به سمت ریاست جمهوری لبنان حمایت می کند.

او تاکید کرد، گزینه فرنجیه گزینه ای کاملا لبنانی است که با ابتکار عمل لبنانی ها مطرح شده و عربستان هیچ نقشی در آن نداشته است.

انتظار می رود بعد از تعیین رئیس جمهوری جدید لبنان هدیه عربستان به ارتش لبنان برای تامین مالی تسلیحات مورد نیاز ارتش لبنان نیز انجام شود.

این در حالی است که بسیاری بر این اعتقادند برنده این معادله جدید بیش از همه حزب الله لبنان است. جریانی که در حفظ بشار اسد در سوریه نقشی مستقیم دارد. فرنجیه دوست صمیمی و از طرفداران پر و پا قرص بشار اسد است. حالا انتخاب او می تواند از یک سو جبهه حزب الله را تقویت کند و از سوی دیگر اطمینانی به بشار اسد باشد که عمق نفوذش در لبنان محفوظ می ماند. در عین حال نه تنها قدرت حزب الله را در لبنان افزایش می دهد بلکه اطمینان خاطری از سوی لبنانی ها برای نقش آفرینی بیشتر این حزب در سوریه نیز فراهم می کند. اگر چه فرنجیه در صورت انتخاب به سمت ریاست جمهوری مجبور است تا اندازه ای فاصله را در جهت حمایت از اسد حفظ کند چرا که عموم لبنانی ها تمایل دارند خود را درگیر بحران جنگ جاری در سوریه نکنند.

از سوی دیگر زمزمه هایی به گوش می رسد که سازمان ملل به سمتی می رود تا قانونی را به تصویب برساند که به موجب آن حضور هر گونه گروه های شبه نظامی در خاک سوریه ممنوع می شود و تمامی آنها باید خاک سوریه را ترک کنند. این قطعنامه در صورت تصویب به آن معنا خواهد بود که توافقی امنیتی – سیاسی در سوریه در شرف وقوع است. در آن صورت حزب الله می تواند با قدرت به لبنان بازگردد و جایگاه پرنفوذ خود را در عرصه سیاسی لبنان حفظ کند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سلیمان فرنجیه لبنان حزب الله


نظر شما :