وزیر اقتصاد سابق یونان از موج اسلام‌هراسی در اروپا می‌گوید

قطع حمایت مالی عربستان و امارات تنها راه نابودی داعش

۱۰ آذر ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۴۳۳۹ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
اقدامات داعش فقط اسلام‌هراسی را تغذیه می‌کند و این امر بهترین هدیه برای داعش و دیگر افراط گرایان است. ما قبلاً هم این وضعیت را دیده‌ایم و مردم خوب اروپا و خارومیانه هم اکنون با موج دیگری از بی‌خردی روبه‌رو شده‌اند.
قطع حمایت مالی عربستان و امارات تنها راه نابودی داعش

نویسنده: چارلز بی.آنتونی

دیپلماسی ایرانی: یانیس واروفاکیس، وزیر اقتصاد سابق یونان در گفت وگو با میدل ایست آی می گوید تنها راه توقف گسترش درگیری های سوریه و عراق به اروپا، قطع حمایت های مالی کشورهای خلیج فارس از داعش است. واروفاکیس همچنین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دشمن سابقش را به خاطر پذیرش صدها هزار نفر از آوارگان سوری، مورد تمجید بی سابقه ای قرار می دهد. اما این نکته را هم اضافه می کند که اروپا ظرفیتش برای پاسخ معقولانه به مشکلات مشترک را از دست داده است.

همبستگی با وجود ضعف

واروفاکیس به تفاوت میان یونان که هزاران نفر از پناهندگان را هر روز می پذیرد و بریتانیا که ورود چند صد آواره باعث «هراس اخلاقی» آنها شده است اشاره می کند. چرا کشورهای فقیر بیش از ثروتمندان بار این مسئله را بر دوش می کشند؟ وی به نمایشنامه ای از برتولت برشت اشاره می کند که می گوید: «اگر شما گدا هستید و می خواهید پول بدست بیاورید نباید به مناطق ثروتمندنشین بروید بلکه باید به مناطق فقیر بروید. همبستگی با وجود ضعیف بودن.»

علت این بحران چیست؟

«هر وقت که ما (غرب) مداخله می کنیم، بدون فکر کاری انجام می دهیم و یا برخی دیکتاتورها را حفظ می کنیم، یا هر وقتی که وانمود می کنیم در حال انجام کاری برای اصلاح آثار مداخله قبلی مان هستیم، اوضاع بدتر می شود. جنگ سوریه مثال عالی و نتیجه مستقیم امپریالیسم غربی است.» بحران آوارگان شامل همه این موارد می شود.

حملات پاریس

واکنش اولیه واروفاکیس به حملات پاریس همانند بسیاری از مردم امنیت و سلامتی دوستان و خانواده بود. پس از آن ناامیدی بود چون اقدامات داعش فقط اسلام هراسی را تغذیه می کند و «این امر بهترین هدیه برای داعش و دیگر افراط گرایان است. ما قبلاً هم این وضعیت را دیده ایم و مردم خوب اروپا و خاورمیانه هم اکنون با موج دیگری از بی خردی روبه رو شده اند.»

چه کسی از تروریسم نفع می برد؟

اول صنایع دفاعی و صنایع امنیتی. «پول های زیادی برای ساخت بمب صرف می شود. سهام شرکت هایی که تجهیزات امنیتی تولید می کنند افزایش پیدا می کند.» دومین عامل و مهمترین «افرادی با برنامه های وحشتناک است که در حال حاضر به دنبال استفاده از درد، غم و اندوه و خشم اکثریت مردم در جهت برنامه هایی هستند که هیچ ارتباطی به امنیت ندارد.» برنامه هایی که در نهایت امنیت را تضعیف می کند.

تنها راهکار برای مقابله با داعش

«بمباران چندین ماهه ایالات متحده علیه داعش فایده ای نداشته و این که اهداف آنها نظامی نبوده است، چیز مخفی ای نیست. فرانسوا اولاند می گوید باید کاری انجام دهیم اما آنها نمی دانند که بمب چیست.»

پس اگر بمباران کار نمی کند، راه حل چیست؟ «تنها راه حل از گرسنگی مردن داعش است. تنها راه برای انجام این امر تحت فشار قرار دادن عربستان سعودی و امارات است که از آنها حمایت می کنند.»

اعلان جنگ

«اعلان جنگ در واکنش به حملات پاریس، یک راه حل قرن نوزدهمی، اوایل قرن بیستمی و اواسط قرن بیستمی به یک مشکل قرن بیست و یکمی است. در جهان امروز با چندین جبهه روبه رو نیستیم. غرب نباید اجازه دهد تا ترس همه چیز را فتح کند. ترس راهنمای خوبی برای سیاست خوب، سیاست داخلی یا سیاست خارجی نیست.»

ظهور راست افراطی

مواجه شدن جهان با آشفتگی اقتصادی، گیر افتادن در چرخه ای از جنگ، تروریسم و بدترین بحران آوارگان از زمان جنگ جهانی دوم موجب می شود تا راست افراطی از ویرانه ها ظهور کند. واروفاکیس شکست لیبرال دموکرات ها و چپ ها در مواجهه با «بحران سرمایه داری» را عامل عمده تغذیه «تعصب، ناسیونالیسم افراطی و نازیسم» می داند و معتقد است در صورتی که اشتباهات گذشته را تکرار کنیم، دوره های تاریخی تکرار می شود.

منبع: میدل ایست آی/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: واروفاکیس يونان داعش اروپا عربستان


نظر شما :