جان کری اصول همکاری با تهران را شرح داد

توافق صرفا هسته‌ای با ایران

۱۰ آبان ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۳۳۶۷ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
من می‌خواهم به وضوح صحبت کنم، ما به هر آنچه که می‌گفتیم دقیقاً اعتقاد داشتیم: توافق ایران باید براساس شرایط خودش سنجیده شود. فقط شرایط هسته‌ای. این مسئله درستی بود که انجام شد و به همکاری در دیگر حوزه‌ها ارتباطی نداشت.
توافق صرفا هسته‌ای با ایران

نویسنده: درک دیویسون

دیپلماسی ایرانی: جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در سخنرانی ای که در مرکز کارنگی و به مناسب آغاز پروژه «افق های جهان عرب» داشت از استراتژی دولت اوباما در خاورمیانه دفاع کرد. وی ناآرامی های کنونی در منطقه را درگیری بین «نابودکنندگان» و «سازندگان» نامید و ایالات متحده را در سمت «سازندگان» قرار داد.

سخنرانی کری بر روی سه حوزه متمرکز بود که از نظر وی دولت اوباما از «سازندگان» در خاورمیانه حمایت کرده است: توافق هسته ای با ایران، فرآیند صلح اسرائیل و فلسطین و مبارزه با داعش (که شامل تلاش ها برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه می شود.)

توافق ایران

کری با اشاره به رسیدن به اولین رکورد در رابطه با برجام که «روز پذیرش» بود و 10 روز پیش رخ داد، ابراز امیدواری کرد که موافقان و مخالفان توافق هم اکنون به یکدیگر بپیوندند و از بازرسی ها حمایت کنند. وی به شدت معتقد بود که این توافق موجب امن تر شدن ایالات متحده، متحدینش و سراسر جهان خواهد شد. اما کری در ادامه سخنرانی اش از کلمات تندی برای توصیف چشم انداز روابط ایالات متحده و ایران استفاده کرد: «اگر به یاد بیاورید، زمانی که مذاکرات در جریان بود، فرضی وجود داشت که توافق می تواند منجر به روابط میان واشینگتن و تهران شود. آیا امکان داشت که پیشرفت در مسئله هسته ای منجر به باز شدن درها برای همکاری گسترده تر شود؟ برخی از این چشم انداز استقبال کردند و برخی صادقانه درباره آن هشدار دادند. من می خواهم به وضوح صحبت کنم، ما به هر آنچه که می گفتیم دقیقاً اعتقاد داشتیم: توافق ایران باید براساس شرایط خودش سنجیده شود. فقط شرایط هسته ای. این مسئله درستی بود که انجام شد و به همکاری در دیگر حوزه ها ارتباطی نداشت.»

«ما هیچ گونه فرضی درباره سیاست های آینده ایران نداریم چون رویکرد ما براساس مشاهداتی که داریم تعیین می شود و آن چه که ما می بینیم این است که ایران به شکاف فرقه ای در منطقه ادامه می دهد و به حبس چند تن از شهروندان آمریکایی ادامه می دهد. سیاست های تهران یکی از دلایل همکاری نزدیک و حمایت ما از شرکایمان در منطقه شامل کشورهای خلیج فارس و اسرائیل است.»

اسرائیل – فلسطین

کری در سخنرانی اش به خشونت های صورت گرفته اخیر در مسجد الاقصی هم اشاره کرد: «در طول هفته گذشته من با نتانیاهو، رئیس جمهور عباس، ملک عبدالله و ملک سلمان در این رابطه صحبت کردم و همگی موافق این هستیم که پایان یافتن خشونت ها در اسرائیل، قدس، غزه و کرانه غربی بسیار مهم است و مشخص کردیم که حفظ وضعیت کنونی در مسجد الاقصی نباید تغییر کند. وضعیت فعلی پایدار نخواهد بود. این برای رهبران اسرائیل حیاتی است که موجب تقویت رهبران فلسطینی شوند و به منظور بهبود فرصت های اقتصادی و کیفیت زندگی مردمشان فعالیت کنند. به همان اندازه مهم است که رهبران فلسطینی هم اقدامی برای توقف تحریک به خشونت صورت دهند و اقدامی فراتر از سخنرانی انجام دهند.»

مبارزه با داعش و پایان دادن جنگ سوریه

کری در سخنرانی اش به جنایات علیه بشریت -اعدام، خشونت جنسی فراوان، آدم ربایی، قاچاق و تخریب اماکن تاریخی- داعش اشاره کرد. وزیر خارجه سپس به اقدامات صورت گرفته علیه این گروه اشاره کرد. وی به رهبری آمریکا بر «ائتلاف 65 کشور جهان علیه داعش» اشاره کرد و موفقیت آن در بیرون راندن داعش از شهرهای کوبانی، تل ابیض در سوریه و تکریت در عراق را یادآور شد.

در رابطه با پایان دادن به جنگ سوریه، کری به مذاکرات بین المللی جدید در وین اشاره کرد که برای اولین بار با حضور ایران، متحد نزدیک اسد برگزار می شود. کری این مذاکرات را «بهترین فرصت برای گشایش سیاسی» به منظور پایان یافتن جنگ سوریه نامید.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: جان كري آمريكا خاورميانه داعش سوريه


نظر شما :