پناهندگان یک فرصت هستند

اروپا غرق در بحران مهاجران

۱۶ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۹۵۱۴۵۵ اروپا یادداشت
نویسنده خبر: یوشکا فیشر
یوشکا فیشر می‌نویسد: تمام معضل مهاجرتی که اروپا در حال حاضر با آن روبه رو است به خاطر بحران‌های همسایگانش است و در حال حاضر اتحادیه اروپا توانایی چندانی برای مقابله با آنها ندارد.
اروپا غرق در بحران مهاجران

دیپلماسی ایرانی: اروپا برای چندین قرن قاره ای بوده که گرفتار جنگ، قحطی و فقر بوده است. میلیون ها اروپایی به خاطر محرومیت اقتصادی و اجتماعی مجبور به مهاجرت از این قاره شدند. آنها برای فرار از بدبختی و دستیابی به زندگی بهتر برای خودشان و فرزندانشان از اقیانوس اطلس عبور کردند و به آمریکای شمالی و جنوبی رفتند و مکان های دوری همچون استرالیا را پیدا کردند.

همه آنها همانند بحث های مهاجرت و پناهندگان امروزی «مهاجران اقتصادی» بودند. در طول قرن بیستم، آزار و اذیت نژادی، سرکوب سیاسی و نابسامانی های دو جنگ جهانی، دلیل اصلی فرار مردم بوده است.

امروز، اتحادیه اروپا یکی از ثروتمندترین مناطق اقتصادی جهان است. برای دهه ها، اکثریت اروپایی ها در صلح و کشورهایی دموکراتیک که حقوق اساسی آنها را تامین می کنند، زندگی کرده اند. بدبختی و مهاجرت خود اروپا تبدیل به یک خاطره دور (اگر به کل فراموش نشده باشد) شده است.

در عین حال بار دیگر بسیاری از اروپایی ها این خطر را احساس می کنند نه از سوی روسیه که حالتی تهاجمی نسبت به همسایگانش دارد، بلکه از سوی پناهندگان و مهاجران که فقیرترین فقرا هستند. در حالی که صدها قایق آنها در این تابستان در دریا غرق شده است، 26 سال پس از سقوط پرده آهنین، صداهایی در هر گوشه از اروپا شنیده می شود که خواستار انزوا، تبعیدهای دسته جمعی و ساخت دیوارها و فنس های مرزی جدید است. در سراسر اروپا بیگانه هراسی و نژادپرستی آزادانه امری شایع است و حتی احزاب راست افراطی قدرت گرفته اند.

با این اوضاع، این تنها آغاز یک بحران است چون شرایطی که منجر به تحریک مردم برای فرار از وطنشان می شود تنها بدتر می شود و اتحادیه اروپا که بسیاری از اعضای آن بزرگترین و بهترین سیستم رفاهی در جهان را دارند، به نظر می رسد از لحاظ سیاسی، اخلاقی و اداری در حال غرق شدن است.

این از کار افتادگی، خطر مهمی برای اتحادیه اروپا است. هیچ کس عمیقاً به این موضوع معتقد نیست که کشورهای عضو -به ویژه ایتالیا و یونان که بیشتر تحت تاثیر این مسئله قرار دارند- می توانند به تنهایی بر چالش بلندمدت مهاجرت در ابعاد وسیع، فائق بیایند. اما بسیاری از دولت های عضو تلاش مشترک اروپایی را رد می کنند، موضعی که تهدیدی پرسرعت برای فرسایش همبستگی در اتحادیه اروپا است و موجب تقویت روند فعلی می شود که می تواند منجر به فروپاشی اتحادیه شود.

در حال حاضر مهاجرت به اروپا سه علت عمده دارد: اوضاع بد اقتصادی کشورهای بالکان غربی، ناآرامی های منطقه خاورمیانه و جنگ های داخلی و درگیری های آفریقا. تشدید یا گسترش جنگ در شرق اوکراین می تواند به سرعت تبدیل به چهارمین علت شود.

به عبارت دیگر، تمام معضل مهاجرتی که اروپا در حال حاضر با آن روبه رو است به خاطر بحران های همسایگانش است و در حال حاضر اتحادیه اروپا توانایی چندانی برای مقابله با آنها ندارد. به وضوح روشن است که اتحادیه اروپا برای رسیدگی موثر به بحران مهاجرت باید سیاست خارجی و امنیتی خودش را به طور قابل توجهی تقویت کند.

مشخص است که اروپا با ضعفی که در زمینه سیاست خارجی دارد، تنها می تواند تاثیر اندکی بر جنگ ها و درگیری های آفریقا و خاورمیانه داشته باشد. با این حال بالکان غربی داستان متفاوتی دارد. کرواسی هم اکنون عضو اتحادیه اروپا است، مونته نگرو و صربستان مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه را آغاز کرده اند، آلبانی و مقدونیه در حال پیوستن هستند و بوسنی و هرزگوین و کوزوو، کاندیداهای احتمالی هستند. در اینجا اتحادیه اروپا دارای نفوذ است.

سیاستمداران در بلندمدت باید برای مردمشان توضیح دهند که چرا نتوانسته اند رفاه اقتصادی و سطح بالای امنیت را تامین کنند. نیروی کار اروپا باید رشد کند و این فقط یکی از دلایلی است که اروپایی ها باید به جای این که مهاجران را یک تهدید بدانند، به آنها به عنوان یک فرصت نگاه کنند.

منبع: پراجکت سیندیکیت/ مترجم: حسین هوشمند   

انتشار اولیه: شنبه 7 شهریور 1394 / انتشار مجدد: دوشنبه 16 شهریور 1394

یوشکا فیشر

نویسنده خبر

یوشکا فیشر (به آلمانی: Joschka Fischer) متولد ۱۲ آوریل ۱۹۴۸ است كه  در دولت گرهارد شرودر وزیر امور خارجه آلمان بود.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا يوشكا فيشر مهاجرت مهاجران پناهجويان


( ۱ )

نظر شما :