استعفای رئیس گروه ائتلاف علیه ایران هسته‌ای

۲۱ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۳:۰۰ کد : ۱۹۵۰۹۵۹ سرخط اخبار
در شرایطی که بحث ها بر سر تأیید یا عدم تأیید توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا همچنان ادامه دارد، صف بندی موافقان و مخالفان این توافق هر روز شکل مشخص تری به خود می گیرد. در همین راستا، رئیس یک گروه فعال در زمینه مخالفت با برنامه هسته ای ایران، به دلیل تغییر دیدگاه خود و حمایت از توافق، ناچار به کناره گیری از سمت خود شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از «نیویورک تایمز»، در پی تصمیم گروه «ائتلاف علیه ایران هسته ای» برای مخالفت با توافق هسته ای ایران، گری سیمور، رئیس این گروه ـ که از چهره های شناخته در این جریان است ـ به دلیل اختلاف نظر درباره توافق هسته ای، ناچار به کناره گیری از سمت خود شده است.

سیمور که زمانی مشاور باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در امور هسته ای بود، گفته دلیل تصمیم وی برای استعفا این بوده که پس از مطالعه فراوان، دریافته این توافق به نفع ایالات متحده است. وی پس از استعفا اظهار داشته: «به نظر من استراتژی رئیس جمهور اوباما موفقیت آمیز بوده است. وی توانسته با استفاده از اهرم اقتصادی، در موضوع هسته ای از ایران امتیاز بگیرد».

بلافاصله پس از استعفای سیمور، گروه مذکور فرد دیگری را به عنوان رئیس خود انتخاب کرده: جوزف لیبرمن، سناتور سابق ایالت کنیتیکت که به مخالفت با توافق هسته ای مشهور است. لیبرمن که معتقد است نمایندگان کنگره می توانند حتی با بی اثر کردن وتوی اوباما، توافق با ایران را رد کنند، اظهار داشته: «این یک توافق بد است. من فکر می کنم اگر ایرانی ها بیشتر تحت فشار قرار بگیرند، می توانیم به یک توافق بهتر برسیم». همزمان گروه ائتلاف علیه ایران هسته ای، از در دست داشتن یک برنامه چند میلیون دلاری برای تبلیغات رسانه ای علیه توافق هسته ای ایران خبر داده است.

با وجود این، استعفای سیمور در میان گروهی از کارشناسان که مشغول بررسی توافق هسته ای ایران هستند، جنجال زیادی به پا کرده و احتمالاً بر دیدگاه آن ها تأثیر خواهد گذاشت. سیمور از جمله کسانی بود که در سال 2008، به شکل گیری گروهی که بعدتر ریاست آن را بر عهده گرفت، کمک کرد. هدف از تشکیل این گروه، تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران به واسطه ادامه برنامه هسته ای این کشور بود.

ظریف که در سال 2005 به ایران سفر کرده، برای ایرانی ها شناخته شده است. گفته می شود در جریان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2013، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در دیدار با سیمور، به وی اطمینان داده که برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز است و با اشاره ای طعنه آمیز به نام گروه وی، اظهار داشته: «همه ما علیه ایران مسلح به سلاح هسته ای متحد هستیم».

سیمور که در حال حاضر مدیریت مرکز علوم و امور بین الملل بلفر در دانشگاه هاروارد را بر عهده دارد، در ابتدا معتقد بود بخت موفقیت آمیز بودن مذاکرات با ایران اندک است. با این حال، پس از حصول تفاهم لوزان در ماه آوریل، وی آن را گامی مثبت ارزیابی کرد.

مارک والاس، مدیر اجرایی گروه که در دوران ریاست جمهوری بوش دیپلمات بوده، می گوید اعضای گروه با ذهنی باز به بررسی موضوع پرداخته اند؛ اما پس از مشخص شدن مفاد نهایی، به گونه تقریباً متفق القول با آن مخالفت کرده اند. به این ترتیب، مشخص است که برای سیمور چاره ای جز ترک گروه وجود نداشته است.

سیمور خود ضمن اشاره به این موضوع گفته: «من از کاری که ائتلاف علیه ایران هسته ای در گذشته برای تقویت تحریم ها انجام داده، دفاع می کنم و بر این باورم که این گروه می تواند در آینده و در صورت اجرایی شدن توافق، در زمینه تحریم های غیرهسته ای علیه ایران نقش داشته باشد». گفتنی است وی همچنان به عنوان عضو شورای مشاورین، با این گروه همکاری خواهد داشت.

از سوی دیگر، هرچند سیمور از توافق هسته ای به عنوان بهترین توافق ممکن دفاع می کند، نسبت به اینکه این توافق بتواند سبب گشایش فصل جدیدی در روابط آمریکا با ایران شود، بدبین است. وی درباره آینده توافق نیز نظر چندان خوشبینانه ای ندارد و می گوید پس از منقضی شدن بندهای محوری توافق ظرف 15 سال آینده، ایران برنامه هسته ای خود را به شدت توسعه خواهد داد. با این حال، به عقیده وی در آن صورت، آمریکا در موضع بهترین قرار خواهد داشت تا اینکه کنگره بخواهد در شرایط کنونی این توافق را رد کند.
 

کلید واژه ها: سیمور توافق هسته ای ایران


نظر شما :