صالحی: اصل توافق ایران و آژانس محرمانه نیست
فرارو- رییس سازمان انرژی اتمی درباره توافق ایران و IAEAگفت: توافق و تفاهم نامه اخیر ما و آژانس بین المللی انرژی اتمی محرمانه و سری نیست.
بحث بر سر توافق ایران و آژانس مدتی است در رسانه های و محافل سیاسی ایران و آمریکا مطرح است.
در ۳۱ تیر ماه سوزان رایس، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، وجود توافقاتی جانبی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را تایید کرده بود، اما در عین حال گفته های برخی نمایندگان جمهوری خواه در مورد «مخفیانه» بودن آنها را رد کرده بود.
از جمله انتقادها این بود که قرار است نمونه برداری ها برای راستی آزمایی برنامه اتمی ایران، از سوی خود تهران انجام شود.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا پیشتر تاکید کرده بود که درباره محتوای توافق، پشت درهای بسته به نمایندگان و سناتورها اطلاع رسانی خواهد شد.
گروهی از اصول گرایان ایران نیز در مجلس شورای اسلامی از محمد جواد ظریف، خواسته بودند تا در مورد «بندهای محرمانه» توافق با آژانس توضیح دهد.
شب گذشته علی اکبر صالحی در گفت و گویی تلوزیونی درباره توافق ایران و آژانس توضیح داد.
گزیده سخنان صالحی به این شرح است:
- وقتی پرونده ساختگی ایران آغاز شد، بخش عمده ای از ادعاها و اقدامات در بعد غنی سازی بود؛ به عبارت دیگر سخنی درباره این که ما به دنبال کلاهک هسته ای هستیم نبود و آژانس بیشتر روی فعالیت هسته ای تمرکز داشت.
- از 13 سال پیش و از زمان دکتر روحانی یکسری جریانات پیش گرفته شد و به دوره آقای لاریجانی رسیدیم و در زمان ایشان، این موضوع مطرح شد که همه سوالات درباره ابهامات فعالیت های هسته ای کشورمان مطرح شود.
- طرف مقابل شش سوال مطرح کرد و در زمان البرادعی جمع بندی شد. طرف مقابل وقتی دید که مسئله بسته شده مطالعات ادعایی را مطرح کردند و مسیر دیگری باز شد که ارتباطی با فعالیت هسته ای نداشت.
- مطالعات ادعایی یا 'پی. ام. دی 'مطرح بود. البرادعی به صراحت گفت که مستندات قابل اعتماد نیست و ما نمی توانیم بگوییم این مستندات قابل تایید است.
- آمانو موضوع را جدی گرفته و در سال 2013 و زمانی که مذاکره ما با 1+5 آغاز شد ما مذاکرات را با آژانس برای حل مسائل آغاز کردیم و تفاهم نامه ای را مبنی بر این که پرسش های خود را اعلام کنید منعقد کردیم و 18 پرسش مطرح شد.
- به این پرسش ها پاسخ داده شد اما مساله وضعیت گذشته و حال فعالیت ایران پابرجا ماند و در نهایت مقرر شد در یک کوشش سیاسی این مسئله حل شود.
- در آژانس خیلی مسائل صبغه سیاسی پیدا می کند و مدیر آژانس مترصد این است که شورای حکام چه حال و هوایی دارد.
- در ادامه با 1+5 و آژانس صحبت شد و تفاهم کلی مطرح شد که نظر آژانس تامین و خطوط قرمز ما نیز حفظ شود. همچنین این مهم، یکی از مواردی بود که 1+5 معتقد بود که بدون مشخص شدن این امر، بقیه موارد را نمی توان پیش برد از این رو 1+5 و آژانس و ایران ورود پیدا کردند.
- در وین تفاهم نامه ی مجددی را با آمانو امضا کردیم که سری نیست. اصل آنچه امضا کردیم محرمانه نبود. در بحث پادمانی، وقتی بازرسان آژانس برای بازرسی به کشورمان می آیند در برخی امور، قرارهای شیوه بازرسی در موارد خاص را تفاهم می کنیم.
- فرایند نحوه بازرسی از راکتور اراک یک فرایندی دارد و ترتیبات لازم مشخص و آژانس بر اساس این مهم انجام می شود.
- شیوه انجام کار، موضوع محرمانه بین ما و آژانس است و آژانس بر اساس شیوه تعیین شده، نتیجه را 15 دسامبر میلادی سال جاری اعلام می کند.
- این امر معمولی بین کشورهای عضو آژانس و آژانس است.
- آژانس پس از اقدامات انجام شده نظر می دهد و برجام، مستقل از این نظر کارش ادامه پیدا می کند.
- نمی توان درباره گزارش آژانس پیش بینی داشت. بیشتر نگاه موجود، مثبت است. با نظر اعلامی آژانس در 15 دسامبر، ممکن است پرونده بسته نشود اما این اقدام کافی است که برجام کارش را ادامه دهد.
- حقیقت را همه می دانند و درباره تهدید آمیز خواندن برنامه هسته ای ایران، یک بازی سیاسی وجود دارد. همه می دانیم چیزی وجود ندارد و این توافقی میان ایران، آژانس و 1+5 است.
- برای هر کشور عضو آژانس، پادمان و بازرسی های عادی وجود دارد. اگر کشوری بخواهد اعلام کند که هیچ فعالیت اعلام شده ای ندارم آژانس درباره فعالیت های غیر اعلام شده آنها همواره اظهار نظر نمی کند و راجع به فعالیت های اعلام شده همه کشورها، نظرات آژانس اعلام می شود.
- اگر کشوری پروتکل الحاقی را امضاء کند و سال ها بگذرد و بررسی های لازم را انجام دهد؛ آژانس به آن کشور کارت سفید می دهد و تنها کشوری که موفق به اخذ این کارت سفید شده، ژاپن بود.
- بایستی به سمت اخذ راد کان کلوژن برویم. ما پس از عملیاتی شدن برجام، پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفتیم که اجرا کنیم. بر اساس این پروتکل و پادمان، آژانس در وضعیتی قرار می گیرد که اعلام کند ایران در وضعیت فعالیت های اعلام نشده نیست.
- ما اعلام کردیم پروتکل الحاقی را به مجلس نمی بریم مگر آن که طرف مقابل یکی از اقدامات مورد نظر را انجام دهد. به عنوان مثال آمریکا تحریم های کنگره را لغو کند و در این صورت، پروتکل الحاقی را به مجلس می بریم.
- فاصله ای 8 ساله قرار داده شده که اگر این سال ها بگذرد و یا آژانس اعلام عمومی کند که در ایران فعالیت های غیر اعلام شده ای نیست، پروتکل را به تصویب مجلس می رسانیم.
نظر شما :