دولت آمریکا رسما به دادگاه ایران احضار شد
وکیل کاپیتان شهبازی از احضار رسمی دولت آمریکا به دادگاه ایران در شهریور ماه ۹۴ خبر داد.
به گزارش مهر ۲۲ آذر ۱۳۹۳ بود که کاپیتان هوشنگ شهبازی با حضور در شعبه ۵۵ مجتمع قضائی شهید بهشتی تهران رسما از دولت آمریکا شکایت کرد.
بخش هایی از دادخواست شهبازی علیه دولت آمریکا بدین شرح است: ایالت متحده آمریکا برای وادار کردن ایران به تغییر در سیاست های خود یا به منظور فراهم کردن شرایط تغییر رژیم سیاسی و وضع تحریم های هدفمند یکجانبه هواپیمایی که به صورت ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی آنهاست و همچنین قراردادهای مربوط به تعمیر و نگهداری آنها، باعث تضییع حقوق بسیاری از شهروندان ایرانی شده است.
جنایت علیه بشریت: همچنین ایالات متحده با انگیزه های سیاسی باعث اعمال تحریم هواپیمایی ایران شده است و با علم و اطلاع از این که شهروندان مدنی ایران اعم از زن، مرد و کودک سوار این هواپیماها می شوند، اقدام به این تحریم ها کرده است که این اقدام بر ایمنی پروازها تاثیرات منفی گذاشت. با در نظر گرفتن این که مخاطبین و متضررین این تحریم ها شهروندان ایران هستند، ساختار این تحریم، مصداق عینی جنایت علیه بشریت است.
تحریم فروش بوئینگ مسافربری به ایران: این تحریم ها به بهانه جلوگیری از به خطر افتادن صلح و امنیت در حالی است که دولت ها ملزم به رعایت معاهدات بین المللی (منشور سازمان ملل، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و ...)، حقوق بین الملل عرفی و یا اصول کلی حقوق پذیرفته شده به وسیله جامعه بین المللی هستند. در این رابطه شایان توجه است که آمریکا از اول انقلاب، ورود هر گونه قطعات هواپیمایی آمریکایی مثل بویینگ به داخل ایران را تحریم کرده و این در حالی است که این هواپیما، هواپیمای مسافربری است نه نظامی.
مستندات قانونی دادخواست
با تقدیم این دادخواست و مستندات به مادتین ۱ و ۶ قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت های خارجی مصوب ۱۳۹۰.۱۲.۱۷ که در راستای اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وضع شده و نیز آیین نامه اجرایی قانون صلاحیت دادگستری ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت های خارجی و نیز ماده ۱ و ۲ مسئولیت مدنی مبنی خسارات مادی و معنوی و نیز نقض آشکارای قوانین و قواعد سازمان های بین الملل از جمله کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل در سال ۱۹۹۷، پیمان ۹۶ ماده ای ایکائو و نیز سازمان یاتا، ماده ۴۴ کنوانسیون شیکاگو، قواعد مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر منع اقدامات قهرآمیز اقتصادی، کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) مبنی بر منع اقدامات قهرآمیز، اعلامیه وین ۲۵ ژوئن ۱۹۹۳ مبنی بر قائل شدن بر اصل حقوق بشر حق توسعه، بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد، قطعنامه های ۱۰.۵۰.۹.۴۷ مجمع عمومی طی کنفرانس بوئنس آیرس مبنی بر منع مداخله آشکار در امور داخلی و خارجی (و نیز معاهدات ماده ۱۵ منشور سازمان کشورهای آمریکایی (۱۹۴۸)، ماده ۸ منشور اتحادیه عرب (۱۹۴۵) و ماده ۳ منشور سازمان و حدت آفریقا (۱۹۶۳) و نیز قطعنامه های ۲۱۳۱ (ایکس ایکس)، (وای ایکس ایکس) ۲۶۲۵ و ۳۲۸۱ (ایکس آی ایکس ایکس) مجمع عمومی)، قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ در خصوص دخالت «غیرمستقیم» آمریکا در امور «داخلی» و «خارجی» ایران، قطعنامه های آنکتاد چهارم در سال ۱۹۷۶ در نایروبی و آنکتاد پنجم در سال ۱۹۷۹ در مانیلا مبنی بر منع تعلیق و قطع داد و ستد و تجارت، قواعد سازمان WTO اصل MFN، بند ۲ ماده ۸ عهدنامه مودت، تجارت و حقوق کنسولی ۱۹۵۵ و نقض بیانیه الجزایر، مغایرت با قاعده پذیرفته شده بین المللی در جهت حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و پرهیز از به خطر انداختن صلح و منیت بین المللی، خدشه بر حق ارتباطات مردم ایران، نقض حقوق انسانی، اعمال مجازات دسته جمعی، نقض قواعد آمره حق حیات شامل تامین حداقل کالاها و خدمات ضروری و امکانات اولیه بهداشتی و مراقبت های پزشکی، نقض ماده ۱ منشور ملل متحد و حقوق بین الملل مبنی بر نقض ارتقا و تشویق احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی و... صدور حکم بر محکومیت خوانده مبنی بر خسارات مادی و معنوی ناشی از اعمال تحریم های هواپیمایی علیه دولت جمهوری اسلامی ایران با احتساب نظریه کارشناسی و تمامی خسارات قانونی مورد استدعاست.
اعظم مومنی شیویاری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت پرونده شکایت کاپیتان شهبازی از دولت آمریکا، گفت: این شکایت در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۹۳ در شعبه ۵۵ حقوق بین الملل دادگستری تهران اعلام وصول شد که حدود ۳ ماه روی دادخواست آن کار شد.
وی افزود: این دادخواست ۴۰ صفحه ای به موضوع ضرر و زیان نسبت به تحریم های هواپیمایی از سوی آمریکا، سایر تحریم ها و تعارض تحریم ها با قوانین بین المللی تاکید دارد.
وکیل کاپیتان شهبازی در مورد نحوه شکایت خود گفت: ابتدا دادخواست را تنظیم کرده و بعد از ثبت به شعبه ۵۵ ارجاع دادیم. بعد شعبه آن را ابلاغ کرد تا ترجمه شود و پس از ۴ ماه بالاخره این دادخواست به آدرس وزارت امورخارجه آمریکا ارسال شد.
مومنی شیویاری در پاسخ به اینکه آیا همین یکبار ابلاغ کافی است گفت: همین یکبار ابلاغ کافی است و دولت آمریکا باید نماینده خود را برای پاسخگویی معرفی کند.
وی در پاسخ به اینکه آیا موکل شما به دنبال تامین منافع شخصی خود هم هست، گفت: بخشی از این شکایت موضوع ضرر و زیان شخص کاپیتان شهبازی است چرا که بعد از اتفاقی که در مورد احتمال سقوط هواپیما برایش رخ داد مجبور به استعفا شد و حالا خانه نشین است.
گفتگو با وکیل پرونده شکایت آمریکا
این وکیل دادگستری با بیان اینکه از سال ۲۰۰۵ تاکنون در ایران ۷۰۰ مسافر در سوانح هوایی جان خود را از دست داده و در ۲۵ سال گذشته تاکنون هم ۱۷ هواپیما سقوط کرده و ۱۸۰۰ کشته داشته ایم، گفت: این آمارها برگرفته از منابع خارجی و داخلی است اما موضوع جنبه عمومی این درخواست است.
مومنی اظهار داشت: اگر خوانده (دولت آمریکا) شهریورماه ۹۴ در محکمه حاضر نشود رای غیابی صادر خواهد شد و این ابتدای ورود به محاکم بین المللی و حتی شورای امنیت است تا نسبت به جرائم آمریکا در مورد تحریم اقدام کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، کاپیتان هوشنگ شهبازی روز سه شنبه ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۰، هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ در پرواز شماره ۷۴۳ مسکو - تهران در خط هواپیمایی ایران ایر را در فاصله ۱۵ مایلی فرودگاه بین المللی امام خمینی که دچار نقص در باز شدن چرخ دماغه هواپیما شده بود با ۹۷ مسافر و ۱۹ خدمه به سلامت به زمین نشاند.
به گزارش مهر ۲۲ آذر ۱۳۹۳ بود که کاپیتان هوشنگ شهبازی با حضور در شعبه ۵۵ مجتمع قضائی شهید بهشتی تهران رسما از دولت آمریکا شکایت کرد.
بخش هایی از دادخواست شهبازی علیه دولت آمریکا بدین شرح است: ایالت متحده آمریکا برای وادار کردن ایران به تغییر در سیاست های خود یا به منظور فراهم کردن شرایط تغییر رژیم سیاسی و وضع تحریم های هدفمند یکجانبه هواپیمایی که به صورت ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافربری و قطعات یدکی آنهاست و همچنین قراردادهای مربوط به تعمیر و نگهداری آنها، باعث تضییع حقوق بسیاری از شهروندان ایرانی شده است.
جنایت علیه بشریت: همچنین ایالات متحده با انگیزه های سیاسی باعث اعمال تحریم هواپیمایی ایران شده است و با علم و اطلاع از این که شهروندان مدنی ایران اعم از زن، مرد و کودک سوار این هواپیماها می شوند، اقدام به این تحریم ها کرده است که این اقدام بر ایمنی پروازها تاثیرات منفی گذاشت. با در نظر گرفتن این که مخاطبین و متضررین این تحریم ها شهروندان ایران هستند، ساختار این تحریم، مصداق عینی جنایت علیه بشریت است.
تحریم فروش بوئینگ مسافربری به ایران: این تحریم ها به بهانه جلوگیری از به خطر افتادن صلح و امنیت در حالی است که دولت ها ملزم به رعایت معاهدات بین المللی (منشور سازمان ملل، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و ...)، حقوق بین الملل عرفی و یا اصول کلی حقوق پذیرفته شده به وسیله جامعه بین المللی هستند. در این رابطه شایان توجه است که آمریکا از اول انقلاب، ورود هر گونه قطعات هواپیمایی آمریکایی مثل بویینگ به داخل ایران را تحریم کرده و این در حالی است که این هواپیما، هواپیمای مسافربری است نه نظامی.
مستندات قانونی دادخواست
با تقدیم این دادخواست و مستندات به مادتین ۱ و ۶ قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت های خارجی مصوب ۱۳۹۰.۱۲.۱۷ که در راستای اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وضع شده و نیز آیین نامه اجرایی قانون صلاحیت دادگستری ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت های خارجی و نیز ماده ۱ و ۲ مسئولیت مدنی مبنی خسارات مادی و معنوی و نیز نقض آشکارای قوانین و قواعد سازمان های بین الملل از جمله کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل در سال ۱۹۹۷، پیمان ۹۶ ماده ای ایکائو و نیز سازمان یاتا، ماده ۴۴ کنوانسیون شیکاگو، قواعد مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر منع اقدامات قهرآمیز اقتصادی، کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) مبنی بر منع اقدامات قهرآمیز، اعلامیه وین ۲۵ ژوئن ۱۹۹۳ مبنی بر قائل شدن بر اصل حقوق بشر حق توسعه، بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد، قطعنامه های ۱۰.۵۰.۹.۴۷ مجمع عمومی طی کنفرانس بوئنس آیرس مبنی بر منع مداخله آشکار در امور داخلی و خارجی (و نیز معاهدات ماده ۱۵ منشور سازمان کشورهای آمریکایی (۱۹۴۸)، ماده ۸ منشور اتحادیه عرب (۱۹۴۵) و ماده ۳ منشور سازمان و حدت آفریقا (۱۹۶۳) و نیز قطعنامه های ۲۱۳۱ (ایکس ایکس)، (وای ایکس ایکس) ۲۶۲۵ و ۳۲۸۱ (ایکس آی ایکس ایکس) مجمع عمومی)، قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ در خصوص دخالت «غیرمستقیم» آمریکا در امور «داخلی» و «خارجی» ایران، قطعنامه های آنکتاد چهارم در سال ۱۹۷۶ در نایروبی و آنکتاد پنجم در سال ۱۹۷۹ در مانیلا مبنی بر منع تعلیق و قطع داد و ستد و تجارت، قواعد سازمان WTO اصل MFN، بند ۲ ماده ۸ عهدنامه مودت، تجارت و حقوق کنسولی ۱۹۵۵ و نقض بیانیه الجزایر، مغایرت با قاعده پذیرفته شده بین المللی در جهت حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و پرهیز از به خطر انداختن صلح و منیت بین المللی، خدشه بر حق ارتباطات مردم ایران، نقض حقوق انسانی، اعمال مجازات دسته جمعی، نقض قواعد آمره حق حیات شامل تامین حداقل کالاها و خدمات ضروری و امکانات اولیه بهداشتی و مراقبت های پزشکی، نقض ماده ۱ منشور ملل متحد و حقوق بین الملل مبنی بر نقض ارتقا و تشویق احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی و... صدور حکم بر محکومیت خوانده مبنی بر خسارات مادی و معنوی ناشی از اعمال تحریم های هواپیمایی علیه دولت جمهوری اسلامی ایران با احتساب نظریه کارشناسی و تمامی خسارات قانونی مورد استدعاست.
اعظم مومنی شیویاری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت پرونده شکایت کاپیتان شهبازی از دولت آمریکا، گفت: این شکایت در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۹۳ در شعبه ۵۵ حقوق بین الملل دادگستری تهران اعلام وصول شد که حدود ۳ ماه روی دادخواست آن کار شد.
وی افزود: این دادخواست ۴۰ صفحه ای به موضوع ضرر و زیان نسبت به تحریم های هواپیمایی از سوی آمریکا، سایر تحریم ها و تعارض تحریم ها با قوانین بین المللی تاکید دارد.
وکیل کاپیتان شهبازی در مورد نحوه شکایت خود گفت: ابتدا دادخواست را تنظیم کرده و بعد از ثبت به شعبه ۵۵ ارجاع دادیم. بعد شعبه آن را ابلاغ کرد تا ترجمه شود و پس از ۴ ماه بالاخره این دادخواست به آدرس وزارت امورخارجه آمریکا ارسال شد.
مومنی شیویاری در پاسخ به اینکه آیا همین یکبار ابلاغ کافی است گفت: همین یکبار ابلاغ کافی است و دولت آمریکا باید نماینده خود را برای پاسخگویی معرفی کند.
وی در پاسخ به اینکه آیا موکل شما به دنبال تامین منافع شخصی خود هم هست، گفت: بخشی از این شکایت موضوع ضرر و زیان شخص کاپیتان شهبازی است چرا که بعد از اتفاقی که در مورد احتمال سقوط هواپیما برایش رخ داد مجبور به استعفا شد و حالا خانه نشین است.
گفتگو با وکیل پرونده شکایت آمریکا
این وکیل دادگستری با بیان اینکه از سال ۲۰۰۵ تاکنون در ایران ۷۰۰ مسافر در سوانح هوایی جان خود را از دست داده و در ۲۵ سال گذشته تاکنون هم ۱۷ هواپیما سقوط کرده و ۱۸۰۰ کشته داشته ایم، گفت: این آمارها برگرفته از منابع خارجی و داخلی است اما موضوع جنبه عمومی این درخواست است.
مومنی اظهار داشت: اگر خوانده (دولت آمریکا) شهریورماه ۹۴ در محکمه حاضر نشود رای غیابی صادر خواهد شد و این ابتدای ورود به محاکم بین المللی و حتی شورای امنیت است تا نسبت به جرائم آمریکا در مورد تحریم اقدام کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، کاپیتان هوشنگ شهبازی روز سه شنبه ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۰، هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ در پرواز شماره ۷۴۳ مسکو - تهران در خط هواپیمایی ایران ایر را در فاصله ۱۵ مایلی فرودگاه بین المللی امام خمینی که دچار نقص در باز شدن چرخ دماغه هواپیما شده بود با ۹۷ مسافر و ۱۹ خدمه به سلامت به زمین نشاند.
نظر شما :