موشک‌های ضدایرانی آمریکا در کشورهای عربی هم مستقر می‌شوند؟

۲۱ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۹۴۸۶۵۰ سرخط اخبار

سه سال پس از استقرار سامانه ضدموشکی پاتریوت در ترکیه ـ که یکی از فرماندهان نظامی ارشد ایرانی، آن را مقدمه ای بر جنگ سوم جهانی دانست ـ اظهارات مقامات آمریکایی در باره استقرار سامانه های مشابه در کشورهای عربی مجاور ایران اوج گرفته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ال مانیتور، ژنرال بازنشسته جیمز کارت رایتُ فرمانده سابق فرماندهی استراتژیک آمریکا مدعی شده استُ همان گونه که سیستم های دفاع موشکی مانع حمله اتحاد شوروی و کره شمالی شده است، می تواند جایگزین مناسبی برای سلاح هسته ای برای کشورهای عربی باشد.

ژنرال کارت رایت که مدتی نیز مسئولیت معاونت ستاد مشترک آمریکا را بر عهده داشته، در اجلاسی در ایالات متحده مدعی شده است که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، بر خلاف گزارش های منتشره، همین حالا هم به شکلی گسترده در حال تبادل ارتباطات در باره تهدیدهای موشکی و راکتی هستند. به گفته این ژنرال آمریکایی، این شکل از تبادل اطلاعات در مقابله با تهدید ایران برای این کشورها اهمیت زیادی دارد. این در حالی است که کشورهای عربی مدعی هستند، نسبت به وضعیت قدرت ایران پس از برداشته شدن تحریم ها احساس نگرانی می کنند.

ژترال آمریکایی مدعی شده است، هرچند سیستم های دفاع موشکی هنوز فرصتی نیافته اند تا کارآمدی خود را در برابر موشک های استراتژیک قاره پیما نشان دهند ولی کارایی تاکتیکی خود در موضوعات مورد نیاز کشورهای عربی نشان داده اند.

ژنرال آمریکایی مدعی شده است که سیستم دفاع موشکی به کشورهای عربی این تضمین را می دهد که حتی در صورت تخطی ایران از یک توافق جامع هسته ای و حرکت به سوی ساخت سلاح هسته ای و یا افزایش قدرت نظامی متعارف ایران، این کشورها نیازی به ساخت سلاح هسته ای نخواهند داشت.

کاخ سفید از اظهار نظر در باره سخنان کارت رایت خودداری کرده است.

کارت رایت که بعد از 40 سال کار در نیروهای مسلح آمریکا و از جمله دوره ای مسئول فرماندهی استراتژیک آمریکا بودن که مسئولیت زرادخانه هسته ای آمریکا را هم در بر می گیرد، در سال 2011 بازنشسته شد و اکنون عضو هیأت مدیره شرکت ریتون است که پیمانکار سیستم های دفاع موشکی امریکاست.

مایکل المان، کارشناس سیستم های موشکی و دفاع موشکی در مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک نیز به ال مانیتور گفته است با این نظر کارت رایت موافق است که سیستم های دفاع موشکی منطقه ای کارایی خود را به عنوان ابزاری استراتژیک به اثبات رسانده اند و آزمایش ها نشان داده که می توانند به اندازه کارامدی یک سیستم دفاع هوایی در برابر حملات هوایی در برابر حملات موشکی مؤثر باشند. به عبارت دیگر، چنین سیستمی می تواند تعداد زیادی از موشک های مهاجم را هدف قرار دهد.

وی البته متذکر شده است که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هنوز راهی طولانی برای اجرایی کردن این نقشه دارند، زیرا هنوز به مرحله به اشتراک گذاشتن آنلاین اطلاعات راداری به دست آورده توسط هر کشور نرسیده اند.

المان که اکنون برای برگزاری کارگاهی در باره دفاع موشکی به ابوظبی رفته، به ال مانیتور گفته است، چشم انداز ایجاد چنین سیستمی برای کشورهای عربی هیچ گاه به خوبی اکنون نبوده است.

با وجود برخی نقایص عملکردی سیستم های ضدموشکی، چندین کشور اروپایی در سال های اخیر این موضوع را پیگیری کرده اند.

رئیس جمهور آمریکا اوباما و سران کشورهای عربی، ماه گذشته در کمپ دیوید در این باره نیز مذاکره کرده اند و توافق نمودند که همکاری برای ایجاد سیستم ضدموشکی و هشدار اولیه را افزایش دهند.

از بعد از استفاده صدام از موشک های اسکاد در جنگ 1991، سیستم های ضدموشکی پیشرفته ای مانند پاتریوت و تاد (THAAD) مورد توجه کشورهای عربی قرار گرفته است. امارات متحده در سال 2012 پذیرفت که میزبان مقری برای رصد تهدیدات موشکی باشد. اخیرا نیز عربستانی ها با استفاده از سیستم پاتریوت، یک موشک اسکاد شلیک شده از طرف یمن را هدف قرار دادند.

ژنرال کارت رایت که مدافع جدی چنین سیستم هایی است، مدعی است سیستم های ضدموشکی هم از جنبه منع اشاعه هسته ای و هم از نظر هزینه برتری قاطعی بر سلاح هسته ای دارند. وی مدعی است، ایالات متحده با افزایش سرعت کاهش اندازه زرادخانه هسته ای خود و رساندن آن به کمتر از هزار کلاهک می توانند تا یک تریلیون دلار از هزینه های خود بکاهند.
 

کلید واژه ها: ضدموشکی رایت سیستم های دفاع موشکی


نظر شما :