دوحه و تل‌آویو پیام‌های ویژه به هم می‌دهند

رقابت عربستان و قطر در گسترش روابط با اسرائیل

۲۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۸۵۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
اخیرا هیئتی عالی رتبه امنیتی از قطر به تل آویو سفر کرده و با مقام‌های اسرائیلی مذاکرات مفصلی درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و همچنین روابط دو جانبه داشته است.
رقابت عربستان و قطر در گسترش روابط با اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: این روزها خبرهای بسیاری درباره تماس های نزدیک عربستان و اسرائیل علیه ایران در رسانه های جهان مخابره شده است. اسرائیل به همکاری به عربستان برای مقابله به ایران ابراز تمایل کرده و عربستان نیز گفته که برای تضعیف ایران حاضر است که دست دوستی به سوی اسرائیل دراز کند. در همین رابطه روز پنج شنبه در واشنگتن در یک اقدام خیره کننده ژنرال انور اشکی، مشاور اسبق ملک فیصل و از افراد نزدیک به بندر بن سلطان با دور گلد، مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل دیدار کرد که در این دیدار دو طرف درباره امنیت منطقه ای به ویژه چالش ایران با یکدیگر صحبت کردند. این در حالی است که گفته می شود این دو در طول 18 ماه گذشته بارها با یکدیگر دیدار کرده اند و نتایج دیدارهایشان تاثیر مستقیم بر تصمیم گیری های سیاسی ریاض و تل آویو در طول ماه های گذشته داشته است.

در حالی رسانه های جهان به دور تازه ای از روابط عربستان و اسرائیل اشاره می کنند که این فقط ریاض نیست که به دنبال بهبود روابط با تل آویو است. قطر، رقیب دیرینه عربستان و در عین حال متحد آن در بسیاری از پرونده های ضد ایرانی منطقه نیز در صدد گسترش روابط با اسرائیل است. دوحه با وجود این که مدعی دفاع از اهالی غزه و مقاومت اسلامی است و با جنبش حماس روابط بسیار تنگاتنگی دارد، میزبان دفتر تجاری اسرائیل است و روابط تجاری منظمی با این رژیم دارد.

در همین رابطه پایگاه خبری سوری دام پرس به نقل از المنار گزارش داد که اخیرا هیئتی عالی رتبه امنیتی از قطر به تل آویو سفر کرده و با مقام های اسرائیلی مذاکرات مفصلی درباره مسائل مختلف منطقه ای و همچنین روابط دو جانبه داشته است. در این دیدار همچنین درباره چگونگی حمایت از گروه های مخالف سوری که عموما متهم به فعالیت های تروریستی هستند، بحث و تبادل نظر شده است.

المنار همچنین گزارش می دهد، هیئت امنیتی قطری را یکی از مدیرهای عالی رتبه امنیتی بر عهده داشته و پیام ویژه ای را از سوی دولت متبوع و عالی ترین مقام امنیتی کشور خود به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل داده است.

منابع آگاه همچنین به المنار گفته اند که در این مذاکرات درباره چگونگی افزایش سرمایه گذاری های مشترک در داخل و خارج از اسرائیل، حفظ آتش بس در غزه و چگونگی تبدیل آن به یک آتش بس طولانی مدت، چگونگی رساندن مبالغ نقدی از اسرائیل به جنبش حماس که کنترل غزه را به دست دارد و ارائه تسهیلات به گذرگاه های غزه بدون این که نیاز به دریافت موافقت حکومت خودگردان فلسطینی باشد گفت وگوهای مفصلی صورت گرفته است.

قرار است در ابتدای هفته آینده هیئتی از اسرائیل به دوحه برود و پاسخ پیام هیئت عالی رتبه قطری به رهبران اسرائیل را برساند.

ناظران روابط دو طرف بر این اعتقادند که این دیدارهای دو جانبه می تواند مقدمه گسترش روابط دوحه و تل آویو باشد.

لازم به یادآوری است که جبهه النصره مورد حمایت ترکیه و قطر قرار دارد به گونه ای که شبکه الجزیره تبدیل به بلندگوی تبلیغاتی این شبکه تروریستی شده است. همچنین بخش هایی از جولان سوریه نیز در اختیار این جنبش قرار دارد که سبب برقراری روابط امنیتی میان این شبکه با اسرائیل شده است. گفته می شود دوحه تلاش می کند با جلب حمایت اسرائیل از این شبکه، قدرت میدانی خود را افزایش دهد و در عین حال بر ثقل سیاسی خود در جهان عرب بیفزاید. به ویژه که عربستان نیز به دنبال گسترش روابط با اسرائیل بر آمده و این مساله به موضوعی قابل رقابت میان عربستان و قطر تبدیل شده است. قطر همواره تلاش کرده است که سیاستی جدای از سیاست های ریاض دنبال کند و در برابر ادعای رهبری عربستان بر جهان عرب بایستد. تا آن جا که روابط دو کشور در سال گذشته به بدترین حالت رسید به گونه ای که عربستان به همراه امارات متحده عربی و بحرین در اقدامی هماهنگ سفرای خود را از قطر فرا خواندند. اواخر سال گذشته میلادی بود که دوحه و ریاض پذیرفتند تنش های موجود در روابطشان را کاهش دهند و سفرای خود را دوباره به پایتخت های یکدیگر بفرستند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر دوحه اسرائيل تل‌آويو


نظر شما :