روسیه و امریکا با نزدیک شدن به موعد توافق نهایی فشارها را افزایش می دهند

کری، پشت پرده تعویق ارسال موشک های اس 300

۰۸ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۲۵ کد : ۱۹۴۸۱۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
تحولات نشان می دهد که ایالات متحده قصد دارد هم زمان با رسیدن به توافق احتمالی با ایران پیشرفت های در خور توجهی در پرونده سوریه نیز به وجود آید.
کری، پشت پرده تعویق ارسال موشک های اس 300

روسیه و امریکا هم زمان با ضرب الاجل توافق نهایی فشارها را افزایش می دهند

جان کری، پشت پرده تعویق ارسال موشک های اس 300 به ایران و سوریه

دیپلماسی ایرانی: روسیه از دادن سامانه های موشکی اس 300 به ایران سر باز زد تا مشخص شود که مذاکرات بر سر پرونده هسته ای ایران به مرحله فشارهای سیاسی رسیده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، یوگنی لوکیانوف، معاون دبیر کل شورای امنیت ملی روسیه گفت که اکنون وقت دادن سامانه های موشکی اس – 300 به ایران نیست علی رغم این که تصمیم به تحویل آنها گرفته شده است.

پیش از این مسکو تحویل این سامانه ها به دمشق را نیز لغو کرده بود، مساله ای که سبب شد تا بسیاری از ناظران بگویند روسیه تحت فشار امریکا و اسرائیل از تحویل دادن این سامانه ها به ایران منصرف شده است، به ویژه بعد از آن که جان کری، وزیر امور خارج امریکا به مسکو سفر کرد. در این سفر کری از مسکو گفت که مذاکرات صریحی را با پوتین بر سر سوریه، ایران و اوکراین داشته است. این اظهارات باعث شد تا بسیاری بگویند که کری پشت پرده خودداری مسکو از تحویل موشک های اس 300 به ایران به ویژه در سایه خشم کشورهای عربی از توسعه ایران در منطقه است.

جان کری به عربستان و هم پیمانانش در اتحادیه عرب اطمینان داده که کشورش اجازه نخواهد داد ایران در منطقه بیش از این نفوذ کند و در اثبات این ادعای خود حاضر است تمام تلاش خود را به کار گیرد تا موشک های پیشرفته به ایران نرسند.

با نزدیک شدن به ضرب الاجل توافق نهایی میان ایران و غرب در 30 ژوئن، منابع آگاه اعلام کردند که کری به همتای روس خود پیشنهاد داده که به فکر دوران بعد از سقوط اسد باشند. وی به وزیر امور خارجه روسیه وعده داده که امریکا حاضر است روسیه را در مرحله بعد از اسد شریک کند. به گفته این منابع لاوروف پاسخ قاطعی به کری نداده و هیچ گونه وعده ای هم برای توقف حمایت کشورش از اسد نداده است اما هر دو توافق کردند که باید نهادهای حکومت حفظ شوند و فقط راس حکومت کنار رود.

این تحولات نشان می دهد که ایالات متحده قصد دارد هم زمان با رسیدن به توافق احتمالی با ایران پیشرفت های در خور توجهی در پرونده سوریه نیز به وجود آید.

کری در حالی از مسکو بازگشت که با کرملین به توافق رسید که از مخالفان معتدل در سوریه حمایت شود و گفت وگوها بر اساس کنفرانس ژنو گسترش یابد، گفته می شود روسیه با این رویکرد موافقت کرده و نشانه هایی نسبت به تغییر مواضع روسیه در قبال پرونده سوریه به ویژه بقای اسد مشاهده شده است.

تحلیلگران می گویند که پیشرفتی که واشنگتن در پرونده سوریه می خواهد به سود هم پیمانانش در خلیج فارس است تا آنها را مطمئن کند که به فکر نگرانی های آنها است و همچنان می خواهد با آنها همکاری کند. وعده ای که به آنها باراک اوباما در کمپ دیوید داد. رئیس جمهوری امریکا در کمپ دیوید به رهبران عرب شورای همکاری خلیج فارس وعده داد که موازنه های قدرت را در منطقه حفظ کند و اجازه ندهد که ایران بعد از رسیدن به توافق نهایی از امکانات نظامی خود برای رویارویی با کشورهای عربی عضو این شورا استفاده کند. سامانه های موشکی اس 300 می تواند این موازنه را در منطقه تغییر دهند.

ولادیمیر پوتین در آوریل گذشته دستور ارسال سامانه های موشکی اس – 300 به ایران را امضا کرد. پیش از آن نیز روسیه تعهد داده بود که سامانه های موشکی اس 300 را به سوریه تحویل دهد اما بعد از مدتی از تصمیم خود منصرف شد و ادعا کرد که دمشق توانایی تامین هزینه های آن را ندارد در حالی که ناظران بر این اعتقادند که روسیه در پی فشارهای اسرائیل و امریکا از تحویل این سامانه ها به سوریه خودداری کرد.

سامانه های موشکی اس 300 یکی از پیشرفته ترین سامانه های دفاع موشکی جهان است که از توانایی هدف قرار دادن موشک های دوربرد زمین به هوا برخوردار است و برای به کارگیری علیه جنگنده های هجومی و موشک های دوربرد ساخته شده است. نوع پیشرفته تر آن حتی قابلیت مقابله با موشک های بالستیک از مسافت دور را نیز دارد.

در حال حاضر ونزوئلا تنها کشور جهان است که مسکو موشک های پیشرفته اس 300 را به آن تحویل داده و قرار است مصر دومین کشوری باشد که این سامانه ها را تحویل می گیرد. مذاکرات قاهره با مسکو برای دریافت این سامانه ها اخیرا آغاز شده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اس 300 ایران و روسیه ایران و امریکا امریکا و روسیه


نظر شما :