بازداشت متهمان طرح ترور ولیعهد انگلیس

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۷:۴۵ کد : ۱۹۴۷۶۶۳ سرخط اخبار

روزنامه دیلی میرور آیریش ( ایرلند) روز پنجشنبه نوشت شش مرد ایرلندی عضو یک گروه مخالف، به دلیل توطئه برای قتل پرنس چارلز ولیعهد انگلیس و همسرش دستگیر شده اند .

به گزارش ایرنا، این روزنامه نوشت: دستگیری این افراد که مرتبط با گروه غیرقانونی 'ارتش جمهوری خواه واقعی آیریش' هستند، در آستانه سفر چهار روزه پرنس چارلز و همسرش به جمهوری ایرلند صورت می گیرد.

روزنامه دیلی میرور آیریش با اشاره به اینکه این افراد همگی سه شنبه شب گذشته در جمهوری ایرلند دستگیر شده اند، نوشت : پس از آنکه پلیس موفق به کشف تجهیزات ساخت بمب در منطقه 'لیتریم ' واقع در نزدیکی محلی که پرنس چارلز و همسرش هفته آینده قصد دیدار از آنجا را دارند، شد، این افراد دستگیر شدند.

گفته می شود، پرنس چارلز با توجه به اینکه 'مونت باتن ' عمویش در سال 1979 میلادی در جریان یک حمله بمب گذاری در منطقه لیتریم کشته شده است، قصد بازدید ازاین منطقه را دارد.

این روزنامه افزود: دستگیری دو تن از شش نفر یاد شده دراین منطقه لیتریم واقع در شمال جمهوری ایرلند صورت گرفته است.

روزنامه دیلی میرور آیریش اضافه کرد: پلیس ایرلند در جریان عملیات و جستجویش همچنین موفق به کشف مقادیری سلاح و مواد منفجر درمناطق مختلف این کشور شده است.

این روزنامه به نقل از منابع پلیس ایرلند نوشت: پلیس این کشور بر این باوراست که این عملیات سبب خثنی شدن توطئه قتل پرنس چارلز و همسرش توسط گروه مخالف ارتش جمهوری خواه واقعی آیریش شده است.

به نوشته این روزنامه، افراد دستگیر شده که بین 21 تا 62 سال سن دارند، هم اینک در پاسگاه های مختلف پلیس در ایرلند در بازداشت هستند .

این روزنامه افزود: به دنبال کشف این توطئه ، پلیس ایرلند تدابیر امنیتی را در سراسر این کشور از جمله شهر دوبلین افزایش داده است.

گروه ' ارتش جمهوری خواه واقعی آیریش' که به دنبال اتحاد جمهوری ایرلند با ایرلند شمالی است، در سال 1997 میلادی به دنبال موافقت ارتش جمهوری خواه ایرلند ( شاخه نظامی شین فین ) با برقراری آتش بس با دولت انگلیس از این گروه منشعب شده است.

'ارتش جمهوری خواه واقعی آیریش' که یک گروه غیرقانونی در ایرلند بشمار می آید از سوی انگلیس و آمریکا در فهرست گروه های تروریستی قرار داده شده است.

جمهوری ایرلند در همسایگی انگلیس، با چهار و نیم میلیون جمعیت و به پایتختی شهر دوبلین، یکی از اعضای اتحادیه اروپا است.

ایرلند از اواخر قرن پانزدهم تا اوایل قرن بیستم مستعمره انگلیس بود، اما به دنبال مبارزات مستمر مردم این کشور بویژه پس از شورش مسلحانه و جنگ‏های چریکی که به رهبری گروه 'شین فین' و شاخه نظامی اش ارتش جمهوری خواه ایرلند در سال 1920 میلادی آغاز شد، در سال 1921میلادی مستقل شد.

اما شین فین، بعد از استقلال ایرلند جنوبی، در کنار مبارزات مسلحانه ارتش جمهوری خواه ایرلند، مذاکرات فشرده اش را با لندن و احزاب پروتستانِ طرفدار انگلیس در ایرلند شمالی، برای اتحاد دو ایرلند ادامه داد.

اما منطقه ایرلند شمالی به مدت سه دهه شاهد خشونت های گسترده سیاسی و فرقه ای میان اکثریت ناسیونالیست کاتولیک که به دنبال اتحاد ایرلند شمالی اند و پروتستان های حامی انگلیس که به دنبال باقی ماندن تحت لوای بریتانیا هستند، بود، که این خشونت ها در سال 1998میلادی در زمان حکومت تونی بلر، با امضای قرارداد صلح موسوم به ˈجمعه نیکˈ و ترک مبارزه مسلحانه توسط ارتش جمهوری خواه ایرلند، تقریبا به پایان رسید.

ایرلند شمالی واقع درشمال جزیره ایرلند در حال حاضر به همراه انگلیس، اسکاتلند و ولز، کشور بریتانیا را تشکیل می دهد.

ایرلند شمالی، پارلمان خاص خود را دارد و در محلی به نام 'استورمونت' در شهر بلفاست قرار گرفته است.

تشکیل این مجمع و دولت ائتلافی ایرلند شمالی نیز از جمله نتایج صلح موسوم به 'جمعه نیک ' بشمار می آیند.

اما فضای سیاسی ایرلند شمالی به رغم پایان درگیری های مسلحانه، همچنان میان جمهوری خواهان و طرفداران دولت مرکزی انگلیس موسوم به اتحادگرایان تقسیم شده است و این مساله سبب پیچیده تر شدن مسایل این منطقه شده است.

ضمن اینکه پس از موفقیت حزب ملی استقلال اسکاتلند در انتخابات پارلمانی انگلیس در هفدهم اردیبهشت ماه ، گمانه زنی های زیادی درباره برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه از انگلیس و احتمال سرایت این مساله به مناطق ایرلند و ولز صورت گرفته است.
 

کلید واژه ها: ایرلند ارتش جمهوری خواه ایرلند شمالی پرنس چارلز ارتش جمهوری خواه ایرلند جمهوری ایرلند


نظر شما :