مرگ سیاسی دشمن هسته‌ای ایران

۱۴ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۴:۲۰ کد : ۱۹۴۵۹۸۳ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

سناتور منندز رسما استعفای خود را به هری رید رهبر دموکراتهای سنا می دهد تا دیگر به عنوان عضو ارشد در کمیته روابط خارجی سنا حضور نداشته باشد. 

به گزارش  تسنیم، نام سناتور "رابرت منندز" برای بسیاری از افرادی که مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 را دنبال می کنند آشناست.

رابرت منندز سناتور حزب دموکرات و از اصلی ترین طرفداران وضع تحریمهای بیشتر علیه فعالیتهای هسته ای صلح آمیز کشورمان است. رابرت منندز در میان دموکراتها حکم یک کاتالیزور و تسریع کننده مواضع تند علیه ایران را دارد. وی با لابی آیپک ارتباطی مستقیم داشته و عملا عضوی از این لابی محسوب می شود. همچنین نتانیاهو نسبت به حضور رابرت منندز در کنگره آمریکا همواره نگاهی مثبت داشته و لابی های صهیونیستی نقش زیادی در حفظ وی در سنای آمریکا ایفا کرده اند. در جریان انتخابات کنگره که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود، لابی های صهیونیستی سرمایه گذاری ویژه ای بر روی  سناتورهای طرفدار تل آویو کرده و در قراردادی نانوشته با لابی های امنیتی-سیاسی قدرتمند در آمریکا این افراد را راهی کنگره می کنند. یکی از این افراد سناتور منندز است.

واقعیت امر این است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی از زمان آشکارسازی تقابل خود با اوباما بر سر مذاکرات هسته ای با ایران، در کنار جمهوریخواهان نیاز به فردی دموکرات داشت که بتواند پیاده ساز نقشه های تل آویو در مسیر تخریب مذاکرات هسته ای باشد. این فرد کسی به نام رابرت منندز نبود.منندز در عین اینکه به حزب دموکرات تعلق دارد، اما در عمل به سود حزب جمهوریخواه و رقبای دموکراتها وارد عمل می شود. همین مسئله سبب شده است تا بسیاری از اعضای حزب دموکرات نسبت به وی نگاه مثبتی نداشته باشند. در جریان تقابل مستمر سناتورهای کنگره و اوباما ، سناتور منندز نقش مستقیمی در راستای همراه سازی سناتورهای دموکرات با جمهوریخواهان در خصوص وضع تحریمهای بیشتر علیه ایران ایفا کرد. در جریان تصویب تحریمهای تازه علیه ایران در کمیته بانکداری سنا، شاهد رای مثبت 9 جمهوریخواه و 6 دموکرات به این طرح بودیم. در این میان، 3 عضو دموکرات سنا نیز به چنین طرحی رای منفی دارند. این ترکیب آرا نشان داد که یارگیری جمهوریخواهان ونتانیاهو از دموکراتهای مدعی نیز به گونه ای جدی صورت گرفته است.

آن رای گیری جنجالی نشان داد مه سناتور منندز ماموریت خود به سود لابی آیپک را در راستای ایجاد اتحاد ضد هسته ای علیه ایران در سنا به انجام رسانده است. در جریان تعیین ضرب الاجل غیر قانونی ماه مارس( جهت رسیدن به توافق هسته ای با ایران ) نیز رابرت منندز نقش عمده ای ایفا کرد. این نقش آفرینی عمده زمانی تشدید شد که وی در نامه ای به همراه 10 سناتور دیگر حزب دموکرات اعلام کرد که وی و همراهانش وضع تحریمهای تازه علیه ایران را تا ماه مارس به تعویق خواهند انداخت! همین نامه کذایی، مبنایی برای تعریف یک ضرب الاجل غیر قانونی و خودساخته توسط ایالات متحده آمریکا شد. اعلام تاریخ 31 مارس به عنوان ضرب الاجل مذاکرات وین نیز بر همین اساس و قاعده صورت گرفت. به عبارت بهتر، تعیین این ضرب الاجل محصول کنش و واکنش سیاسی میان کنگره ( و در راس آن رابرت منندز) و کاخ سفید بوده و کمترین ارزشی به لحاظ قانونی نداشته است.

امروز، در آخرین روز احتمالی برگزاری مذاکرات هسته ای لوزان شاهد مرگ سیاسی منندز و محکوم شدن وی به جرم رشوه گیری و فساد مالی بودیم. موضوع از این قرار است که منندز از سوی دادگاه عالی در نیوجرسی به دریافت هدایایی از "سالمون ملجن" یکی از چشم پزشکان ایالت فلوریدا گردیده است تا در مقابل از قدرت و نفود خود در مجلس نمایندگان آمریکا برای منافع شخصی و مالی ملجن استفاده کند. سالمون ملجن که اصالتی دومنیکنی دارد هزینه تورهای تفریحی منندز به دومنیکن را می پرداخته و این سناتور آمریکایی برای سفرهای شخصی خود نیز از هواپیمای ملجن استفاده می کرده و این چشم پزشک اهل فلوریدا در آستانه انتخابات مجلس نیز حدود 70 هزار دلار به منندز کمک کرده است.

امروز سناتور منندز رسما استعفای خود را به هری رید رهبر دموکراتهای سنا می دهد تا دیگر به عنوان عضو ارشد در کمیته روابط خارجی سنا حضور نداشته باشد. به عبارت بهتر، اعلام استعفای ناخواسته منندز از کمیته روابط خارجی سنا به معنای رقم خوردن مرگ سیاسی این سناتور ضد ایرانی است. از این پس دیگر منندز قدرت مانور رسانه ای و تبلیغاتی خود را در همه عرصه های سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده از دست خواهد داد. این در حالیست که منندز هرگز تصور نمی کرد که روز مرگ سیاسی وی ، دقیقا آخرین روز برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 در لوزان باشد.
 

کلید واژه ها: رابرت منندز حزب دموکرات


نظر شما :