شواهد جدید از اختلاف نظر موساد با نتانیاهو درباره ایران

۲۴ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۴ کد : ۱۹۴۵۳۴۴ سرخط اخبار
در آستانه سخنرانی اخیر نتانیاهو در کنگره آمریکا، خبری مبنی بر اختلاف نظر سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل (موساد) با وی در موضوع ایران منتشر شد؛ هرچند این خبر همان زمان از سوی برخی مقامات اسرائیلی تکذیب شد، گزارشی که امروز در برخی مطبوعات و رسانه ها منتشر شده، بار دیگر این موضوع را به طور جدی مورد توجه قرار می دهد.
 
به گزارش «تابناک»، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل تلاش داشته دیداری را که در ماه ژانویه میان چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا و مقامات موساد برگزار شد لغو کند. دلیل این تلاش نتانیاهو آن بود که مقامات موساد قصد داشته اند در جلسه مذکور، درباره وضع تحریم های جدید علیه ایران به آمریکایی ها هشدار داده و گوشزد کنند که این کار سبب ضربه خوردن مذاکرات هسته ای با ایران خواهد شد.

نشریه تایم ضمن انتشار این مطلب در پایگاه اینترنتی خود می نویسد: باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از مقامات اسرائیلی درخواست کرده بود در نوزدهم ژانویه برای خود و چند تن دیگر از سناتور ها که به سرزمین های اشغالی سفر کرده بودند، جلسه ای با رؤسای موساد برگزار شود؛ اما در پی تصمیم نتانیاهو مبنی بر حذف این برنامه از سفر سناتور ها، کورکر هشدار داد که به نشانه اعتراض، سفر خود به سرزمین های اشغالی را نیمه تمام خواهد گذاشت.

به گفته منابع مطلع، پس از آنکه ران درمر، سفیر رژیم اسرائیل در آمریکا، خود در ماجرا مداخله کرد، نتانیاهو راضی شد که اجازه برگزاری جلسه را بدهد. کورکر، جان مک کین، لیندسی گراهام، جان باراسو، تیم کین، جو دانلی و اوگوس کینگ، سناتورهای آمریکایی بودند که در این جلسه حضور داشتند.

در جریان این جلسه، تامیر پاردو، رئیس موساد، به سناتور ها هشدار داده که تصویب طرح تحریم های جدید علیه ایران ـ که توسط کرک و منندز مطرح شده بود ـ مانند انداختن یک نارنجک در مسیر مذاکرات دیپلماتیک ایران و آمریکاست.

سخنگوی نتانیاهو از پاسخ به اینکه چرا وی مایل به صدور اجازه برگزاری جلسه مذکور نبوده خودداری کرده؛ اما آنچه مشخص است، پس از جلسه مذکور کورکر تلاش کرد، مسیر دیگری را به جز طرح کرک ـ منندز در موضوع هسته ای ایران در پیش بگیرد.

گفتنی است، پیش از این و در آستانه سفر اخیر نتانیاهو به آمریکا برای سخنرانی در کنگره نیز برخی گزارش های منتشره، از اختلاف نظر میان وی و موساد در موضوع هسته ای ایران حکایت داشت.

بنا بر این گزارش ها، زمانی که نتانیاهو با حضور در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد، ایران کمتر از یک سال تا دستیابی به سلاح هسته ای فاصله دارد، مقامات ارشد موساد به هیچ وجه با این نظر موافق نبودند. انتشار گزارش امروز را می توان به نوعی تأیید این موضوع نیز دانست.

نظر شما :