وزیر دادگستری لبنان هشدار داد

نگرانی لبنانی ها از بازگشت دوران ترور به کشور

۳۰ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۴۴۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
وزیر دادگستری لبنان روز سه شنبه بمب رسانه ای خود را منفجر کرد و گفت که دولت لبنان توانسته طرح ترور میشل سماحه، وزیر و نماینده سابق را خنثی کند.
نگرانی لبنانی ها از بازگشت دوران ترور به کشور

دیپلماسی ایرانی: بعد از آن که برخی تحلیلگران می گفتند تحولات خاورمیانه آبستن حوادث جدید است و آغاز این تحولات از عراق و سوریه خواهد بود، اکنون لبنانی ها نیز می گویند که کشورشان در شرف تحولی جدید است. کشوری که با گذشت بیش از 9 ماه نتوانسته رئیس جمهور جدید خود را انتخاب کند، اکنون از آن می ترسد که اصطکاکات سیاسی به خشونت منجر شود و عرصه سیاسی در کشور را تغییر دهد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، یکی از کسانی که انتظار می رود آغازگر تحولات جدید لبنان باشد و با ترور او سلسله ای از ترورها در کشور رقم بخورد، میشل سماحه است که بیش از دو سال است در زندان به سر می برد و حکومت سوریه به دلیل در اختیار داشتن اطلاعات بسیار مهم و نگرانی از افشای این اطلاعات از جانب او احساس خطر می کند. مساله ای که به ادعای العرب سبب شده تا عده ای به فکر ترور او بیفتند. برای همین است که اشرف ریفی، وزیر دادگستری لبنان خواستار تسریع در محاکمه او شده است.

وزیر دادگستری لبنان روز سه شنبه بمب رسانه ای خود را منفجر کرد و اعلام کرد که دولت لبنان توانسته طرح ترور میشل سماحه، وزیر و نماینده سابق را خنثی کند. به گفته وی سماحه اطلاعاتی در اختیار دارد که در صورت افشای آن اطلاعات موجی از محکومیت ها متوجه حکومت سوریه خواهد شد.

ریفی که در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت و در برابر خبرنگاران سخن می گفت، همچنین اظهار داشت: «خنثی سازی طرح میشل سماحه، وزیر سابق چند ساعت پیش هنگامی که او در حال انتقال به بیمارستان بود، اتفاق داد.»

ریفی تاکید کرد که دستگاه های امنیتی لبنان در هماهنگی مستمر و کامل با دستگاه های امنیتی جهان به سر می برند و بر اساس همین همکاری ها توانسته اند طرح ترور سماحه را خنثی کنند.

ریفی همچنین گفت: «میشل سماحه ارتباطات بسیار گسترده ای با حکومت سوریه داشته و این ارتباطات سبب شده تا اطلاعات بسیار مهم و در عین حال خطرناکی را درباره حکومت سوریه در اختیار داشته باشد و این مساله سبب شده تا عده ای درصدد ترور او بر آیند تا این اطلاعات افشا نشود.»

وی تاکید کرد، به محض این که خبر طرح ترور میشل سماحه را دریافت کردم با وزیر کشور نهاد المنشوق و همچنین دادستان کل و دادستان دادگاه نظامی تماس گرفتم و آنها را در جریان این قضیه قرار دادم. بعد از آن آنها از قاضی سمیر محمود، قاضی پرونده او خواستند که از انتقال سماحه به بیمارستان خودداری کند که به این ترتیب طرح ترور سماحه خنثی شد.

میشل سماحه، متولد 1948 از سیاستمداران مشهور و از وزرای سابق لبنانی است. در سال 2007 ایالات متحده امریکا دستوری صادر کرد که به موجب آن ورود وی به همراه شماری از مقام های لبنانی و سوری دیگر را به خاک امریکا ممنوع می کرد. وی متهم به تلاش برای بی ثبات کردن دولت لبنان بود. سماحه همچنین متهم است که در حال طراحی طرحی بوده که به موجب آن تسلط دوباره سوریه بر لبنان هموار می شود. ایالات متحده اعلام کرده بود کارهای او به ضرر مصالح ایالات متحده تمام می شود. سماحه در سال 2012 به اتهام تلاش برای قاچاق اسلحه از سوریه به لبنان با همکاری علی مملوک، مقام بارز امنیتی سوریه و سرهنگی موسوم به عدنان بازداشت شد و به زندان افتاد. در دسامبر همان سال ایالات متحده نام وی را وارد فهرست افراد و گروهای تروریستی خود کرد و دستور به تحت تعقیب قرار دادن او داد.

اشرف ریفی با متهم کردن سماحه به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در گفت وگوی مطبوعاتی خود همچنین گفت: «به لبنانی ها یادآور می شوم که من به همراه وسام حسن وقتی که میشل سماحه را بازداشت کردیم به همراه او 24 بمب دست ساز که چهار عدد از آنها بمب های دست ساز زیر زمینی بزرگ بودند به همراه بمب های مغناطیسی قابل چسبیدن به خودرو کشف کردیم. این نوع بمب ها از آن دست بمب هایی بودند که در ترور جورج حاوی و الحیه و می شیداق استفاده شده بودند. این نشان می دهد که ما در برابر یک عملیات جنایتکارانه تروریستی بزرگ هستیم. به خصوص که به همراه این بمب ها 170 هزار دلار نیز ضبط کردیم که برای پرداخت به تروریست ها و دادن ماموریت به آنها صرف می شدند.»

اشرف ریفی به احتمال بازگشت دوران ترورها به کشور هشدار داد و گفت مردم لبنان به یاد دارند که در دوره ای بعد از ترور رفیق حریری چگونه سلسله ای از ترورها در کشور رخ دادند. اکنون بعد از گذشت 10 سال به نظر می رسد لبنان همچنان در آستانه یک انفجار بزرگ سیاسی قرار دارد و احتمال این که ترور سیاستمداران مجددا از سر گرفته شود بسیار وجود دارد.  

این در حالی است که هنوز عاملان ترور رفیق حریری به دادگاه بین المللی لاهه فرا خوانده نشده اند و با وجود گذشت نزدیک به 10 سال از ترور او چگونگی کشته شدن وی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: میشل سماحه لبنان


نظر شما :