داعش به دنبال تعجیل آخرالزمان

۲۹ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۲ کد : ۱۹۴۴۴۱۸ سرخط اخبار

هربار که داعش قساوتی جدید را رقم می زند، چه با گردن زدن گروهی از مسیحیان مصری باشد، چه با به بردگی گرفتن زنان ایزدی در عراق یا زنده سوزاندن قربانیان، یک سوال بزرگ برای بسیاری از مردم مطرح می شود: چرا داعش دست به چنین اقداماتی می زند؟ هدف از این کار ها چه می تواند باشد؟ 

 
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از سی ان ان، افزودن نام ها به لیست دشمنان هرگز استراتژی خوبی نبوده، با این حال وحشی گری های داعش علیه شیعه، کرد، ایزدی، مسیحی و مسلمانانی که دیدگاه شان با داعش متفاوت است، باعث شده هر گروه قومی و مذهبی در سوریه و عراق علیه آن ها باشند. 
 
داعش حتی با القاعده که متحد ذاتی آن است در سوریه می جنگد. 
 
نازی ها و خمرهای سرخ تلاش بسیاری کردند تا بر جنایات خود علیه بشریت سرپوش بگذارند. در عوض، داعش جنایات بی شمار خود را بدون توجه به پیامد هایش، در رسانه ای اجتماعی به نمایش جهانی می گذارد. 
 
سربریدن جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی توسط داعش در نیمه آگوست باعث تحریک بخش عمده جهان غرب علیه این گروه شد و شکل گیری کمپین هوایی به سرکردگی آمریکا علیه داعش را به دنبال داشت. 
 
سوزاندن خلبان اردنی توسط داعش نیز باعث تحریک اکثر کشورهای جهان عرب علیه این گروه شد و اردن را به لیست کشورهای ائتلاف علیه داعش افزود. 
 
سربریدن ۲۱ قبطی مسیحی مصر در لیبی توسط نیروهای وابسته به داعش نیز حملات هوایی نیروهای مصری به مواضع داعش در شرق لیبی را به دنبال داشت. 
 
گفته می شود رابرت گیتس، رئیس سابق سازمان سیا نوشته ای که بیانگر یک قاعده کلی است را روی میز خود قرار داده: «به عنوان یک قانون کلی، راه دستیابی به یک شگفتی استراتژیک کامل، انجام اقدامی است که به هیچ وجه عاقلانه نیست یا حتی باعث خودتخریبی می شود.» 
 
داعش همچنان باعث شگفتی جهان می شود و اقداماتش واقعا غیرعاقلانه و باعث خودتخریبی است. پس چه اتفاقی در حال وقوع است؟ 
 
یکی از دریچه های اصلی درک داعش در مجله انگلیسی زبان این گروه با نام «دابق» است. هفته گذشته شماره هفتم دابق منتشر شد و مطالعه دقیق آن به تشریح جهان بینی داعش کمک می کند. 
 
اشتباهی که بسیاری از افراد در مواجهه با داعش مرتکب می شوند این است که آن را بازیگری منطقی تصور می کنند. در واقع همانطور که در این مجله آمده، ایدئولوژی این گروه نزدیک به تفکرات آخرالزمانی است مبنی بر اینکه ما در عصر آخرالزمان زندگی می کنیم و اقدامات داعش در جهت شتاب بخشی برای رسیدن به این اتفاق است. 
 
نام مجله دابق نیز به درک جهان بینی داعش کمک می کند. شهر دابق در سوریه همان محلی است که براساس برخی روایت ها، گفته می شود پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) از رویارویی نیروهای اسلام و «رم» برای نبرد نهایی پیش از آخر الزمان و پیروزی اسلام واقعی در آن خبر داده است. 
 
زمانیکه پی تر کاسیگ، امدادگر آمریکایی طی ماه نوامبر توسط داعش کشته شد، جهادی جان-مرد سیاهپوشی که در بسیاری از ویدئوهای داعش به چشم می خورد- در مورد کاسیگ گفت: «ما نخستین مسیحی را در دابق دفن می کنیم و با اشتیاق تمام منتظر رسیدن باقی نیروهای شما هستیم.» 
 
به عبارت دیگر، داعش خواستار آن است که نیروهای زمینی غربی به سوریه حمله کنند تا تاییدی باشد بر گفته هایی که مربوط به دابق می شود. 
 
ما در جهان به شدت سکولاریزه شده ای زندگی می کنیم، بنابراین برخی مواقع پذیرش باورهای عمیق مذهبی دیگران سخت است. برای بسیاری از غربی ها این ایده که آخرالزمان با روی دادن نبردی میان اسلام و رم در شهر دابق سوریه آغاز خواهد شد، قابل درک نیست. اما این مسئله برای داعش بسیار جدی است. اعضای داعش خود را جلوداران یک جنگ مذهبی می دانند که در نهایت منجر به پیروزی اسلام می شود. 
 
اعضای داعش عمیقا باور دارند که در یک جنگ عالم گیر شرکت دارند و البته به نمایندگی از خیر می جنگند و همین مسئله به آن ها اجازه می ‎دهد هرکس که در مقابلشان می ‎ایستد را بدون احساس پشیمانی به قتل برسانند.

کلید واژه ها: دابق


( ۵ )

نظر شما :

سلیمان خراسانی ۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۴
الله اکبر