نصرالله: در کنار مردم بحرین می‌ایستیم

۲۰ دی ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۴ کد : ۱۹۴۲۸۹۰ سرخط اخبار

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی سالانه خود به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) و هفته وحدت به مسائل مهم داخلی و منطقه ای از جمله مذاکرات با جریان المستقبل، مبارزه با افراط گری و بازداشت شیخ علی سلمان در بحرین پرداخت.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه المنار، سید حسن نصر الله در مراسم میلاد پیامبر (ص) در دبیرستان المهدی، واقع در ضاحیه جنوبی بیروت به ایراد سخنرانی پرداخت که این سخنان از طریق مانیتور به طور مستقیم در مراسم مشابهی در مناطق مختلف بیروت و بقاع و همچنین شبکه المنار پخش شد.

 

دبیرکل حزب الله لبنان با تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) به تمامی مسلمانان جهان و همچنین میلاد امام جعفر صادق(ع) گفت: ما باید این عید را ابتدا به ارتش، نیروهای امنیتی و نیروهای مقاومت تبریک بگوییم که در مرزها و با وجود سرمای شدید به پاسداری از کشور در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل و تروریست های تکفیری ایستاده اند و از پایداری آنها کاسته نشده است. آنان در حقیقت پیروان اصلی پیامبر اسلام (ص) هستند.

 

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه با تسلیت مرگ عمر کرامی، نخست وزیر اسبق لبنان گفت: عمر کرامی ستونی قوی در حمایت از لبنان در رویارویی با دشمن صهیونیستی و پشتوانه محکمی برای مقاومت بود و ما یاد و خاطره او را همواره زنده نگه خواهیم داشت.

 

وی در ادامه با اشاره به روز تاسیس جمعیت خیریه اسلامی لبنان گفت: ما امروز و همچنین عید میلاد پیامبر (ص) را به همه دست اندرکاران این جمعیت مبارک و دفتر مرکزی آن در ایران یعنی کمیته امداد امام خمینی (ره) تبریک می گوییم و از خداوند توفیق برای آنها مسالت داریم. توجه به ایتام که در اسلام ذکر شده است، تنها توجه مادی نیست بلکه توجه معنوی، مهربانی و توجیه و ارشاد است. از مصادیق رحمت در این دین الهی توجه به ایتام است وهنگامی که این موضوع در قرآن ذکر می شود از موضوعات اساسی و ضروری است و نه امور ترجیحی یا ارشادی.

نصرالله در ادامه افزود: همه آنچه را که پیامبر (ص) برای بشریت آورد رحمتی از سوی خداوند برای آن ها بود تا خیر دنیا و آخرت نصیب آن ها شود. از ابتدا رسول مهربانی یاران و مومنان را به این فراخواند که برای رسیدن به قرب خداوند همواره در سخن و عمل و تربیت فرزندان خود به ذکر "بسم الله الرحمن الرحیم" پایبند باشند و در تمام امور خود خداوند را فراخوانده و به او توکل کنند. خداوند پیامبر را فرستاد تا به وسیله او خالقشان را بشناسند و از رفتار و عمل خود به دستورات ایشان پایبند باشند. مستحب است که تمامی مردم در تمامی احوال ذکر خداوند را که بهترین ذکر و از اسماء الحسنا است به کار برند.

دبیرکل حزب الله گفت: پیامبر اسلام (ص) در همه شرایط و برای همه گروه های مردم رحمت بود و لقب رحمة للعالمین واقعا در خور و برازنده ایشان بود اما متاسفانه امروزه برخی گروه های تکفیری که خود را منتسب به روش پیامبر (ص) جا می زنند با اقدامات شنیع و وحشیانه و غیرانسانی خود بزرگترین دشمنی و بدترین توهین را به پیامبر اسلام (ص) روا داشته اند، توهینی که حتی اهانت دشمنان پیامبر (ص) با نوشتن کتاب، ترسیم کاریکاتور و فیلم به پای آن نمی رسد. سر بریدن، اعدام و به خاک و خون کشیدن مراسم یادبود میلاد پیامبر (ص) در یمن بیشتر از هر چیز دیگری برای اسلام به تهدید تبدیل شده و بزرگترین چالشی است که اسلام با آن مواجه است که سه امر به این مسئله کمک کرده اند؛ اول گسترش جغرافیایی انجام این گونه اقدامات تروریستی که عراق و سوریه، لبنان، یمن و به تازگی صادرکنندگان تروریسم در اروپا را نیز در بر گرفته، دوم وسایل ارتباط جمعی و تبلیغات دشمنان و سوم دسیسه ها و توطئه دشمنان که همواره برای بدنام کردن پیامبر (ص) می کوشند.

دبیرکل حزب الله گفت: آنچه که ما در این دوره شاهد بودیم و توهین هایی که به پیامبر (ص) شده در طول تاریخ بی سابقه بوده است. ما نیز در مقابل باید میلاد پیامبر (ص) را گرامی بداریم و همه گروه های اسلامی با وحدت در مقابل گروه های تکفیری بایستند و ماهیت باطل آن ها را نشان دهند. اکنون که کار به دفاع از اسلام رسیده است باید همانند امام حسین (ع) در کربلا عمل کرد چرا که امام حسین (ع) در آن زمان برای دفاع از اسلام برخاست و این مسئولیتی است که همه بزرگان اسلامی بر عهده دارند. خطر گروه های تکفیری اکنون تنها متوجه یک یا چند کشور یا مسائل امنیتی و ملی نیست، بلکه آنها مساله بزرگتری را هدف گرفته اند و آن اسلام، قرآن و پیامبر (ص) است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سالروز تاسیس کمیته خیریه اسلامی لبنان اشاره کرد و گفت: این جمعیت با عزم و فرمان امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد و کارهای بسیار خوب و ارزشمندی را در لبنان و سراسر جهان به ثمر رساند و اکنون با عنایات امام خامنه ای در حال انجام وظیفه است و دست مستمندان را در سراسر جهان می گیرد. ما امید داریم که دست اندرکاران این کمیته در لبنان همانند گذشته با پشتکار و امانتداری به وظیفه خود عمل کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنانش به مسائل داخلی این کشور پرداخت و مساله مذاکرات با جریان المستقبل را از مهمترین مسائل موجود در این کشور ارزیابی کرد.

وی گفت: به همه لبنانی ها اطمینان می دهم که مذاکرات برای دو طرف از جدیت بالایی برخوردار است چراکه نتایج این مذاکرات یقینا در راستای منافع عالی کشور خواهد بود.

سید حسن نصرالله گفت: گفت وگوی تنها و بدون نتیجه مطلوب هیچ کس نیست و امیدداریم و معتقدیم که این امکان وجود دارد که به نتایج مهمی در این مذاکرات دست یابیم که یقینا تاثیرات مثبتی بر مسائل داخلی از جمله اختلاف دینی و مذهبی خواهد داشت. برخی تفاهم میان گروه های سیاسی در لبنان را به مصلحت خود نمی دانند و به دنبال به راه انداختن جنگ دینی میان اسلام و مسیحیت هستند که گروه های تکفیری نیز به این پروژه کمک می کنند. ما لبنانی ها باید با اتحاد مقابل این پدیده بایستیم.

نصرالله در ادامه افزود: مذاکرات ما با جریان المستقبل جایگزین مذاکرات ملی نیست و ما از مذاکرات دیگر گروه های سیاسی استقبال می کنیم و معتقدیم در صورتی که جدیت لازم وجود داشته باشد این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید. ما چاره ای نداریم جز اینکه با هم بنشینیم و مشکلات کشورمان را حل کنیم. مساله ریاست جمهوری در داخل و در مذاکرات لبنانی - لبنانی قابل حل است و چیزی از خارج برای ما محقق نمی شود.

دبیرکل حزب الله در بخش پایانی سخنان داخلی خود به مساله امنیت پرداخت و گفت: اوضاع امنیتی لبنان در ماه های اخیر اندکی به هم ریخت که با تلاش نیروهای دولتی و امنیتی اوضاع کنترل شد اما همگی باید هشیاری خود را در این رابطه حفظ کنیم. تروریست ها جنگی روانی علیه ملت لبنان به راه انداخته اند و عاجزتر از آنند که بتوانند عملیاتی گسترده انجام دهند. آنها در طول این مدت حتی نتوانستند یک روستا را در منطقه عرسال و قلمون از نیروهای مقاومت و ارتش بگیرند.

نصرالله ادامه داد: لبنانی ها در مواجه با خطر گروه های تروریستی و تکفیری ناتوان نیستند و همانطور که اسرائیل را شکست دادند، تروریست ها و تکفری ها را نیز شکست می دهند و از کرامت و عزت خود دفاع می کنند و همه برای انجام این مسئولیت آماده هستند. این سرزمین از مردان و زنان شجاع و بهترین ارتش برخوردار است و می تواند در مبارزه با تروریسم و شکست آن موفق شود.

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه فلسطین، غزه، قدس و عراق و برخی دیگر از کشورهای منطقه هم اکنون شاهد ناآرامی ها هستند، گفت: هم اکنون در این فرصت به موضوع بحرین و بازداشت شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق می پردازم. مقامات بحرینی طی روزهای گذشته علی سلمان را بازداشت کردند که این اقدام امری خطرناک است. مردم بحرین از حقوق مشروعی برخوردارند که ساده ترین آن این است که پارلمانی منتخب داشته باشند و اعضای آن را از طریق برگزاری انتخابات برگزینند و مردم بحرین برای دستیابی به حقوق خود به اقدامات مسالمت آمیز می پردازند، در حالی که مقامات بحرینی تلاش می کنند تا این اقدامات را به خشونت بکشانند. در بسیاری از این تحرکات مردمی به سوی آنها گلوله شلیک شد و حتی با ضرب چاقو نیز مورد هجوم قرار گرفتند. علما، رهبران و زنان شان در زندان ها هستند و خود به نیز به روش های مسالمت آمیزی همچون تظاهرات و تحصن پناه بردند اما مقامات بحرین با وجود اینکه دائما از گفت وگوی مسالمت آمیز سخن می گویند اما از آن فرار می کنند و اقدامات مردمی را به خشونت می کشند. مردم بحرین با وجود بازداشت و شکنجه در زندان ها هم چنان به این اقدامات مسالمت آمیز پایبندند زیرا آنها به سلاح اعتقادی ندارند و خواهان خشونت نیستند.

وی افزود: در امن ترین کشورها نیز ممکن است قاچاق سلاح و ورود شبه نظامیان صورت گیرد اما مردم بحرین بر مسالمت آمیز بودن اعتراضات خود مصر هستند. اقدامی در بحرین وجود دارد که در قالب هویت بخشی به بیگانگان صورت می گیرد که این به زیان مردم اصیل این کشور است زیرا ماهیت آن را تغییر می دهد.

وی هم چنین گفت: بازداشت علی سلمان به اتهام تحریک به خشونت صورت گرفته است در حالی که وی از رهبران اعتراض مسالمت آمیز است و بازداشت او اعتراض جامعه جهانی، دولتها و کشورها را برانگیخته است اما متاسفانه امور در بحرین به سمتی پیش می رود که به بازداشت رهبران مخالف در زندان ها می انجامد. ما اعلام می کنیم که در کنار این تجمع مسالمت آمیز مردمی می ایستیم و از آن حمایت می کنیم زیرا این امر به نفع بحرین و ملت آن است و مقامات این کشور به زودی این مساله را درک خواهند کرد که نمی توانند تحرکات مسالمت آمیز مردم برای دستیابی به خواسته هایشان را متوقف کنند.

کلید واژه ها: بحرین حزب الله لبنان گروه های تکفیری


( ۱ )

نظر شما :