درخواست اسد برای گسترش همکاری اقتصادی با ایران

۱۶ دی ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۵ کد : ۱۹۴۲۷۴۵ سرخط اخبار
«بشار اسد» رییس جمهوری سوریه خواستار گسترش همکاری اقتصادی کشورش با جمهوری اسلامی ایران شد و براهمیت آمیخته شدن رویکردهای اقتصادی، راهبردی و سیاسی تهران و دمشق متناسب با روابط ممتاز دو طرف تاکید کرد.
 
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، بشار اسد روز دوشنبه در دیدار «رستم قاسمی» رییس هیات ایرانی کمیته توسعه روابط اقتصای ایران و سوریه و هیات همراه با وی همچنین اهمیت تسهیل اقدامات و برداشتن موانع از سر راه گسترش همکاری های اقتصادی را با هدف تقویت روابط دو ملت سوریه و ایران و تامین منافع مشترک آنها مورد تاکید قرار داد.
 
قاسمی نیز تاکید کرد که ایران در کنار ملت سوریه در جنگی که بر این کشور تحمیل شده است، می ایستد.
 
وی بر آمادگی ایران برای ادامه کمک های کارشناسی با هدف تقویت اقتصاد سوریه تا دستیابی به پیروزی تاکید کرد
 
رییس هیات ایرانی کمیته توسعه روابط اقتصای ایران و سوریه خاطرنشان کرد که امکانات لازم در سوریه و ایران وجود دارد و می توان برای خدمت به روابط راهبردی دو کشور در طرح های مختلف سرمایه گذاری کرد.
 
در این دیدار در باره تلاش های صورت گرفته برای تقویت و تحکیم روابط اقتصادی ایران و سوریه و فرصت های سرمایه گذاری در بخش های حیاتی متناسب با منافع دو کشور گفت وگو شد.
 
قاسمی با هدف گفت وگو با مقامات سوری بویژه در خصوص نفت و گاز، منابع معدنی ، صنعت ، حمل و نقل ، مواد غذایی و دارو و تجهیزات پزشکی سرگرم دیدار از سوریه است.
 
سانا اعلام کرد که دولت سوریه روز دوشنبه تصمیم خود برای بخشودگی واردات بخش عمومی این کشور از ایران از پرداخت تعرفه های گمرگی و مالیات ها و سایر تعرفه ها و عوارض را برای مدت 6 ماه دیگر تمدید کرد.
 
2015 سال پیروزی های محور مقاومت/ گسترش روابط تجاری ایران و سوریه
 
به گزارش ایرنا به نقل از سانا، « وائل الحلقی» نخست وزیر سوریه نیز در دیداری جداگانه با رستم قاسمی تاکید کرد که روابط اقتصادی و تجاری کشور متبوعش با جمهوری اسلامی ایران گسترش و رشد یافته و این تحول بیانگر تمایل دو طرف برای همسطح سازی آن با روابط ریشه دار و مستحکم سیاسی تهران و دمشق است.
 
الحلقی در دیدار با رییس ایرانی کمیته توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه از مواضع ملت و رهبری ایران در حمایت از ملت و رهبری کشورش قدردانی کرد و گفت که این حمایت نقشی بزرگ در تقویت مقاومت و پایداری سوریه در رویارویی با تروریست ها داشته است.
 
وی افزود:حمایت های ایران همچنین به تقویت قدرت محورمقاومت در رویارویی با توطئه های صهیونیستی آمریکایی و شکست دسیسه های پیچیده غربی در منطقه نقشی تاثیر گذار داشته است.
 
نخست وزیر سوریه تاکید کرد که سال 2015، سال پیروزی های محور مقاومت و همه ملت های جهان است که از جنایات تروریست ها و هیمنه غربی صهیونیستی رنج می برند.
 
قاسمی نیز تاکید کرد که ایران و سوریه در رویارویی با توطئه های پیچیده صهیونیستی آمریکایی در منطقه در یک سنگر قرار دارند و ایران از هرگونه کمک و حمایت از ملت و رهبری سوریه دریغ نمی کند.
 
در این دیدار « منصور عزام» وزیر امور ریاست جمهوری سوریه،« تیسیر الزعبی» دبیرکل شورای وزیران سوریه ، « محمدرضا شیبانی» سفیر ایران در دمشق و « عدنان محمود » سفیر سوریه در تهران حاضر بودند.
 
قاسمی در راس یک هیات تجاری و اقتصادی ایران به سوریه سفر کرده است.
 
الحلقی از تلاش های صورت گرفته برای تقویت فرصت های همکاری و افرایش سطح روابط اقتصادی و تجاری و صنعتی بین دو کشور قدردانی کرد واز سرمایه گذاران ، بازرگانان و شرکت های ایرانی برای اجرای طرح های توسعه در سوریه و مشارکت در بازسازی این کشور در کنار شرکت های سوری دعوت کنند.
 
قاسمی هم بر تمایل دولت ایران برای گسترش همکاری ها با سوریه و حمایت از مقاومت آن در مقابله محاصره اقتصادی تحمیلی تاکید کرد.
 
بعداز این دیدار هیات های ایرانی و سوری در ساختمان نخست وزیری سوریه گفت وگوهای رسمی خود را شروع و در باره همکاری ها در زمینه های صنایع ، تولید دارو و تجهیزات پزشکی ، آموزش عالی و نیازهای بازار سوریه تبادل نظر کردند.

کلید واژه ها: ایران و سوریه روابط اقتصادی


نظر شما :