تمجید بشار اسد از موفقیت بین‌المللی ایران

۱۳ دی ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۹۴۲۶۲۵ سرخط اخبار
رئیس جمهور در دیدار با کادر حزب بعث این کشور طی سخنانی به ارائه دیدگاه های خود درباره جدیدترین تحولات منطقه و مواضع دمشق نسبت به بروز گروهک تکفیری داعش پرداخت.
 
به گزارش تسنیم روزنامه اخبار لبنان در گزارشی به بررسی دیدگاه های بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مورد تازه ترین تحولات بین المللی و منطقه ای بعد از بروز پدیده داعش پرداخت و ارزیابی های وی از جبهه دشمن از جمله آمریکا و دولت های حاشیه خلیج فارس و ترکیه و همچنین دیدگاه های او در مورد پرونده کردها و طرح فرستاده سازمان ملل برای تعلیق درگیری ها در حلب را بررسی کرده است.
 
براساس این گزارش بشار اسد در سخنرانی ها و گفتگوهای متعدد پاسخ ها و واکنش هایی را برای تبیین مواضع سوریه و تصریح جزئیات حوادث مطرح کرده است. آنچه در این مقاله آن اشاره می شود دیدار دبیر کل حزب بعث سوریه یعنی بشار اسد با اعضای این حزب در استان طرطوس است که در نوامبر گذشته برگزار شد. در آن زمان تنها به ذکر جزئیاتی از این سخنان بسنده شد، اما روزنامه الاخبار لبنان صورت جلسه کامل این سخنان را به دست آورده است که مهم ترین بندهای آن عبارتند از:
 
غربی ها همگرایی با سوریه را آغاز کرده اند
 
وی ادامه داد که داعش با همه گروه ها در تناقض است و دولت های حامی تروریسم در بین یکدیگر دشمنی دارند، آن در هر حال در ضرر زدن به سوریه و براندازی دولت و کشور آن با هم توافق دارند. غربی ها همگرایی با ما را آغاز کرده اند و دیدارها متوقف نمی شود و تحت نظارت بالاترین مقامات سوریه قرار دارد.
 
اسد تاکید کرد: در بعد مثبت موضوع می توان گفت صف بندی بین المللی متخاصم با سوریه دچار تردید شده و به معنای واقعی کلمه هیچ دیدگاهی برای خود ندارد. اما در بعد منفی ما نمی دانیم آن ها چه موقع ممکن است تصمیمی اشتباه بگیرند، البته در آن زمان نیز رویکرد کلی مثبت خواهد بود، چرا که اروپا وارد نمی شود.
 
آمریکایی ها به صورت محرمانه نتایج انتخابات سوریه را پذیرفتند
 
دولت آمریکا نیز دچار شکاف است، وزارت خارجه یک دیدگاه دارد و ارتش دیدگاهی دیگر و کاخ سفید رویکردی متفاوت با این دو. نتیجه این خواهد بود که مناقشات در داخل آمریکا احساس فریب از سوی هم پیمانان آن را نشان می دهد. آن ها علناً اعلام می کنند که از سوی قطر و ترکیه و عربستان سعودی فریب خوردند. اولین دلیل این که آمریکایی ها تصور می کردند اوضاع سوریه به آسانی حل می شود و تنها نیاز به فشار برای براندازی دولت به نفع یک دولت دموکراتیک مزدور دارد. دوم اینکه وقتی آنها غیرممکن بودن براندازی دولت سوریه را متوجه شدند، همچنان در طرح خود برای تغییر رئیس جمهور باقی ماندند. در این زمان بود که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد تا شوک شدیدی به آن ها وارد کند. گرچه آنها به صورت علنی نتایج انتخابات را به رسمیت نشناختند. اما به صورت محرمانه آن را قبول داشتند. ‎
 
بشار اسد در تشریح آشفتگی آمریکا به زبان خود آن ها می گوید: ماهیت اوضاع سوریه چیست؟ ما نمی توانیم آن را درک کنیم. ما تروریسم را درک نکردیم. روی اخوان المسلمین و قدرت آن ها برای جذب افکار عمومی مسلمانان برای مبارزه با لائیسم حساب کردیم، اما متوجه شدیم که با افراط گرایان تعامل می کنیم.
 
اسد افزود: اینجا بود که آن ها تصمیم به بازگشت به لائیسم گرفتند، اما کدام لائیسم؟ سؤال مهم در اینجا در مورد تفاوت قائل شدن بین لائیسم ملی و قومی مبتنی بر آزادی عقیده و مساوات در چارچوب وحدت جامعه و هویت دینی آن با لائیسم به معنای اعتدال گرایان فرقه ای همراه با غرب و اسرائیل است.
 
غرب همگرایی با دمشق را به تدریج آغاز کرده است
 
رئیس جمهور سوریه در مورد آغاز ارتباطات غرب با این کشور گفت که آمریکایی ها و غرب و هم پیمانان آنان کاملاً سردرگم هستند و به دنبال دور زدن مواضع خود می گردند، این تحولات بسیار کند است، چرا که آن ها " از درخت های بسیار بلندی بالا رفته اند" و از قانع کردن افکار عمومی غرب در مورد اینکه دولت سوریه شیطانی است، بسیار دور شدند، بنابراین عقب نشینی نیاز به زمان دارد. با وجود روند تدریجی در تحول غرب، آنها هم گرایی با ما راه آغاز کردند و دیدارها قطع نمی شود. این دیدارها تحت نظارت بالاترین مقام ها از رئیس گرفته تا رؤسای وزارتخانه ها و مدیران سرویس های اطلاعاتی قرار دارد. ‎
 
در این دیدار متوجه شدیم که آن ها در مورد تحولات سوریه با هم اختلاف نظر دارند، جریان هایی هستند که به دنبال سیاست باز با ما هستند و با ما در ارتباط دارند.
 
آمریکا به دنبال دور زدن مواضع خود است/ عذرخواهی "بایدن" ارزشی نداشت
 
دبیرکل حزب بعث سوریه گفت باراک اوباما بعد از شکست در انتخابات میان دوره ای در آمریکا چیزی برای از دست دادن در سیاست های داخلی خود ندارد، به همین علت به دور زدن مواضع خود مشغول است. وی در الفاظ از مطالبه خود برای تغییر رئیس جمهور در دمشق سخن نگفته است، اما این سوال را در ذهن دارد که اگر بشار اسد برود چه کسی باید جایگزین آن خواهد شد؟ داعش؟ ما گزینه دیگری نداریم. اوباما همچنان در اظهارات علنی خود مانور می دهد، این در حالی است که معارضان معتدل در سوریه یک توهم است. وی به منتقدان خود می گوید: اگر شما 500 میلیون دلار می خواهید، بگیرید؛ اما آن را به چه کسی خواهیم داد؟
جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در اظهاراتی جنجال برانگیز دوستان خود در ترکیه و دولت های حاشیه خلیج فارس را متهم به تأمین مالی تروریسم در سوریه کرد. عذرخواهی بعد از آن نیز اداری بود و ارزش سیاسی نداشت. ‎
 
غرب در نهایت به این نتیجه می رسد که تنها ارتش سوریه خلأ موجود را پُر می کند
 
اسد گفت: ارتش آمریکا تصمیم گرفته که ارتش سوریه به تنهایی در مبارزه با تروریسم شرکت کند، اما نتیجه گیری منطقی در این زمینه ندارد، بلکه برعکس می گوید: ما طبعاً با ارتش سوریه تعامل نخواهیم کرد.رئیس جمهور سوریه در این نشست با اعضای کادر حزب بعث گفت: ما در برابر تحول غرب در قبال مواضع خود نسبت به درگیری ها در سوریه قرار داریم، البته این بدان معنا نیست که اوضاع آسان شده و به سمت حل راحت آن پیش می رود. واشنگتن هر اندازه که تغییر کند در هدف پایانی خود سعی دارد بر ما مسلط شود و آنچه را می خواهد به ما تحمیل کند. موضوع این است که آن ها امروز داعش را نمی خواهند و می خواهند به آن ضربه بزنند اما سعی دارند به جای آن گروه هایی که نیروهای معتدل می خوانند را قرار دهند؛ آن ها را از کجا خواهند آورد؟ آن هایی که در سوریه مبارزه می کنند، همگی گروه های افراط گرایی هستند که اسامی مختلف دارند. تنها تفاوت بین آن ها میزان حقوق هایی است که به عناصر خود پرداخت می کنند. در نهایت آن ها با این واقعیت مواجه خواهند شد که خلأ موجود در سوریه را غیر از ارتش عربی سوریه کسی نمی تواند پر کند.‎

کلید واژه ها: حزب بعث بشار اسد لائیسم بعث


نظر شما :