اوباما: ایران می‌تواند یک قدرت منطقه‌ای موفق شود

۰۸ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۹۴۲۴۵۳ سرخط اخبار

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا گفت اگر ایران با توافق بلند مدت هسته ای موافقت کند می تواند به یک قدرت منطقه ای بسیار موفق تبدیل شود.

به گزارش فارس، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا گفت که ایران میتواند یک قدرت منطقه ای موفق شود.

وی در این مصاحبه تصریح کرد که ایران  در صورتیکه با توافق بلندمدت در زمینه برنامه هسته ای خود موافقت کند می تواند به یک «قدرت بسیار موفق منطقه ای» تبدیل شود.

اوباما در این مصاحبه که روز ۱۸ دسامبر (۲۷ آذرماه) در کاخ سفید ضبط شده است، درباره ایران و توافق جامع هسته ای گفت: «آنها شانس این را دارند که تکلیف خود را با جهان مشخص کنند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه تأکید کرد ایران باید فرصت رسیدن به توافق نهایی که می تواند تحریم های فلج کننده علیه این کشور را لغو کند، غنیمت شمرد.

وی در اینباره اینگونه گفت: زیرا اگر آنها چنین کنند (فرصت را غنیمت شمرند)، استعدادها و ظرافت هایی درون ایران وجود دارد و این کشور ی قدرت منطقه ای بسیار موفق خواهد شد که همچنین از هنجارهای بین المللی و قوانین بین المللی پیروی می کند و این برای همه خوب خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا تأیید کرد که رسیدن به توافق هسته ای با ایران ممکن است و این در حالی است که «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا اوایل ماه جاری میلادی تصریح کرده بود که شانس توافق نهایی با ایران بسیار اندک است.

اوباما ادامه داد که قبول دارد که ایران بعد از آنکه «از یک جنگ هولناک با عراق » در دهه ۱۹۸۰ رنج برده است «نگرانی های به حق دفاعی» دارد.

وی با اینحال از «ماجراجویی ایران در حمایت از سازمانهایی چون حزب الله و تهدیداتی که آنها متوجه اسرائیل می کنند» انتقاد کرد.

اوباما در این مصاحبه در خصوص احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در ایران طی دوسال باقیمانده ریاست جمهوری وی گفت: «هرگز نمی گویم که امکان ندارد اما فکر می کنیم این چیزها باید مرحله به مرحله صورت گیرد. شما می دانید، کوبا رویدادی بود که در ۵۰ سال ما مدام رفتارهای مشابهی داشتیم اما هیچ چیز تغییر نکرد و سپس این سوال مطرح شد که آیا نباید با یک کشور تقریباً کوچک که هیچ تهدیدی برای ما و همپیمانان ما ندارد، رفتار متفاوتی ایجاد می کردیم؟

وی ادامه داد: تهران یک کشور پیچیده و با ظرافت است که سابقه ای در حمایت از تروریسم دارد و ما می دانیم که برای تولید سلاح هسته ای تلاش کرده است یا اینکه حداقل به دنبال تولید مولفه هاییی بوده است که برای ساخت یک سلاح هسته ای لازم است و همچنین در ایجاد اختلال برای همپیمانان ما شرکت داشته است و لفاظی های این کشور نه تنها به طور مستقیم ضدآمریکایی بوده است بلکه وقتی به رویکرد این کشور در قبال دولت اسرائیل بازمی گشته است، آتش افروز بوده است.

وی سپس ایران و کوبا را مقایسه کرد و نوشت: بنابراین تاریخچه زیادی وجود دارد که از تاریخچه بین ما و کوبا متفاوت است و اهمیت راهبردی که تهران دارد با اهمیت راهبردی که کوبا دارد، متفاوت است.

اوباما با اشاره به این مسئله تأکید کرد: اگر ما بتوانیم به توافقی برسیم که تضمین کند ایران یک سلاح هسته ای ندارد و این توافق امکانپذیر شود؛ ما شروط چنین توافقی را می دانیم. با توجه به اینکه ایران از قبل گفته است که واقعاً تمایلی به تولید سلاح هسته ای ندارد، اگر قبول کند که به نفع خودش است که به راه خود ادامه دهد و به جهان ثابت کند (که به دنبال سلاح هسته ای نیست)، بنابراین طبق زمان این مسئله ثابت می شود و تحریم ها لغو می شود و اقتصاد آنها شروع به رشد می کند و دوباره با جامعه بین الملل متحد می شوند. اگر ما بتوانیم این گام اول بزرگ را برداریم، سپس امید من بر آن است که این مسئله بتواند اساس تلاش ما برای بهبود روابط (با ایران) در طول زمان شود.

اوباما تأکید کرد که در دوران کمپین ریاست جمهوری وی در سال ۲۰۰۷ از او سوال پرسیدهه شده بود که آیا حاضر به دیدار با رژیم های سرسخت هست که پاسخش این بوده است: اگر من فکر کنم چیزی در جهت منافع آمریکا است، بله حاضرم. من به دیپلماسیی معتقدم، من به گفت وگو معتقدم، من به تعامل معتقدم.

رئیس جمهور آمریکا در خصوص رابطه با ایران گفت به منظور آنکه  روزنه روابط با ایران باز شوود «می بایست موضوع هست ای رفع شود و شانس این مسئله وجود دارد و مسئله این است که آیا ایران قصد دارد این فرصت را غنیمت شمرد یا خیر. فکر می کند عناصری داخل ایران وجود دارد که این فرصت را به رسمیت می شناسند و می خواهند از آن بهره جویند.

وی سپس مدعی شد که در ایران افرادی هستند که اوباما آنها را تندرو خواند و گفت که این افراد از توافق نهایی و بهبود روابط ایران با امریکا متضرر خواهند شد زیرا انها سرمایه گذاری سیاسیی و احساسی زیادی در ضدامریکایی بودن یا ضد غرب بودن کرده اند و به همین دلیل از رویارویی با جهان به این شیوه می هراسند.

اوباما تأکید کرد: اگر به مذاکراتی که با ایران داشتیم نگاهی بیاندازیم، می بینیم که ما به ایران گفته ایم که ما تمایل داریم توانمندی شما برای تولید یک برنامه کاملاً متعادل هسته ای برای نیازهای انرژی را به رسمیت می شناسیم و اینکه  یک راه برای انجام این کار وجود دارد که به جهان اطمینان دهد که شما به دنبال ظرفیت گریز سریع ندارید.

وی ادامه داد: شما می دانید ایران از یک جنگ هولناک با عراق رنج برده است که در آن جنگ میلیون ها نفر از شهروندانش را از دت داده است. آنها نگرانی های به حق دفاعی دارند اما تمامی این مسائل جدا از ماجراجویی های آنها و حمایت از سازمانهایی چون حزب الله و تهدیداتی که به طور مستقیم متوجه اسرائیل می کنند، می باشد.

اوباما تأکید کرد: یک دلیل وجود دارد که ما را در مذاکرات به اینجا رسانده است. من جامعه بین الملل را در آغاز ریاست جمهوری خود بسیج کردم. تحریم ها کارساز بود زیرا تنها همپیمانان معمول ما از آن حمایت نکردند بلکه چین از آن حمایت کرد، ما روسیه را داریم که هنوز از مواضعی که ۱+۵ در مذاکرات اتخاذ کردند، حمایت می کند.

رئیس جمهور آمریکا اینگونه ادامه داد: بنابراین وقتی به ریاست جمهوری آمریکا رسیدم، جهان دچار اختلاف بود و ایران روی صندلی راننده بود. هم اکنون جهان به واسطه اقداماتی که ما انجام دادیم متحد شده است و ایران کشوری بود که منزوی شده بود.

کلید واژه ها: کوبا


نظر شما :