پیشنهاد نخست‌‌وزیر سابق قطر پوتین را راضی می‌کند؟

کمک به رفع تحریم به شرط مبارزه با گروه‌های تندروی خاص

۱۸ آذر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۴۱۷۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه
روس‌ها می‌گویند که نخست وزیر سابق قطر به شبکه ارتباطاتی خود با گروه‌های تروریستی و عناصر تندرو دل خوش کرده و معتقد است گستردگی این روابط به گونه‌ای است که مسکو نمی‌تواند پیشنهاد او را برای خرید سهام شرکت لوک اویل از طریق شرکت هریتیج رد کند.
کمک به رفع تحریم به شرط مبارزه با گروه‌های تندروی خاص

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه دیپلماتیک روسی به روزنامه العرب، چاپ لندن گفته اند که شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه سابق قطر تلاش های تازه ای را برای راضی کردن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آغاز کرده است به این ترتیب که به ازای همکاری مسکو برای مبارزه با گروه های اسلام گرای تندروی مورد نظر او با خرید بخشی از سهام شرکت لوک اویل روسیه از تحریم های تحمیل شده بر آن بکاهد.

منابع روسی به روزنامه العرب گفته اند که شیخ حمد بن جاسم پیشنهاد داده است که در صورت همراهی روسیه با قطر در مبارزه با گروه های اسلام گرای تندرو از طریق یکی از شرکت هایش 10 درصد از سهام شرکت لوک اویل را خریداری کند. حمد بن جاسم بر این باور است که اگر چه مشکلاتی بر سر این همکاری وجود دارد اما در صورتی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بپذیرد که در مبارزه با گروه های افراط گرای اسلامی همکاری کند می توان بر این مشکلات غلبه کرد.

نخست وزیر سابق قطر شبکه ای در اختیار دارد که به کمک آن با گروه های تندرو ارتباط برقرار کرده است که اتفاقا این گروه های تندرو در روسیه نیز فعال هستند. به واسطه همین ارتباطات بارها شیخ حمد به مناسبت های مختلف وارد عمل شده و توانسبه بسیاری از بحران ها را حل کرده یا گروگان هایی را آزاد کند.

منابع آگاه می گویند که ظرف روزهای آینده مشخص خواهد شد که آیا حمد بن جاسم می تواند با لوک اویل به توافق برسد یا خیر. قرار است به زودی نشستی در لندن برگزار شود و وحید کبیروف، رئیس این شرکت روسی با شیخ حمد بر سر این موضوع مذاکرات مفصلی را انجام دهد.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی که یک سال و نیم پیش از سمت خود استعفا داد و اکنون در آپارتمان مجللی در لندن در منطقه ای اطراف هاید پارک ساکن است، قصد دارد از طریق یکی از شرکت های خود 10 درصد از سهام سومین شرکت بزرگ نفتی روسیه را خریداری کند. وی در آوریل گذشته شرکت "هریتیج اویل" را به ارزش 924 میلیون دلار از طریق یک شرکت واسط خریداری کرد و اکنون آن را به شرکت مادر سرمایه گذاری های خود تبدیل کرده است.

شرکت لوک اویل چندی پیش تصمیم گرفت که 10 درصد سهام خود را به فروش برساند. منابع روسی می گویند که پیش از این شیخ حمد بن جاسم پیشنهاد خرید این مقدار سهام را با دادن مبالغ نقدی و دادن بخشی از سهام شرکت هریتیج اویل داده بود که با چراغ سبز مسکو مواجه نشد. امضای این قرارداد نیاز به موافقت مستقیم کرملین دارد و نخست وزیر سابق قطر بر این اعتقاد است که از نفوذ کافی برای رسیدن به این هدف برخوردار است.

یک منبع آگاه روسی در این باره گفت که حمد بن جاسم وقتی که با اعتراض مسئولان عالی رتبه شرکت لوک اویل بر سر پیشنهادش مواجه شد، گفت که می تواند رئیس جمهوری روسیه را قانع کند و به او بفهماند که امضای این قرارداد چقدر اهمیت دارد و می تواند چه ابعاد مهمی در بر داشته باشد، وی گفته است که به این ترتیب می توان به مسکو در مبارزه با گروه های اسلامی که همیشه از آنها شکایت داشته است نیز کمک کرد.

روس ها می گویند که نخست وزیر سابق قطر به شبکه ارتباطاتی خود با گروه های تروریستی و عناصر تندرو دل خوش کرده و معتقد است گستردگی این روابط به گونه ای است که مسکو نمی تواند پیشنهاد او را برای خرید سهام شرکت لوک اویل از طریق شرکت هریتیج رد کند.

این در حالی است که مسئولان شرکت لوک اویل با پیشنهاد امیر قطر مخالف هستند و می گویند که چنین داد و ستدی هیچ نفع استراتژیکی برای روسیه و شرکتشان نخواهد داشت، به ویژه که شرکت وابسته به نخست وزیر سابق قطر از تکنولوژی پیشرفته خاصی برخوردار نیست که بتواند به پیشرفت تولید در روسیه کمک کند.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی بعد از کناره گیری از قدرت به فعالیت های اقتصادی روی آورده است و در این چارچوب تلاش دارد تا میان سیاست و تجارت رابطه ای مستقیم برقرار کند. کاری که در گذشته زمانی که در قدرت بود نیز می کرد. وی بر این باور است که با این شیوه می تواند از یک سو نفوذ خود را در محافل مختلف اقتصادی و سیاسی جهان افزایش دهد و از سوی دیگر بر ثروت خود همواره بیفزاید.

وی در 27 اکتبر نیز به همراه شیخ تمیم، امیر قطر به پاریس رفته بود و تلاش کرده بود با کریستوف دومارژری، رئیس سابق شرکت توتال که در یک حادثه هوایی در اکتبر گذشته در روسیه کشته شد، به توافقات اقتصادی برسد. به اعتقاد بسیاری وی تلاش دارد از طریق نفوذ شرکت توتال که پروژه های نفتی کلانی را در روسیه در اختیار دارد، در بازار نفت روسیه نفوذ کند و در عین حال جای پای محکمی برای خود در عرصه تجارت انرژی ایجاد کند.

لازم به یادآوری است مالکیت 50 درصد خطوط هوایی قطر بخش کوچکی از ثروت عریض و طویل شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی محسوب می شود.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر حمد بن جاسم شرکت لوک اویل قطر و روسيه روسيه


نظر شما :