آینده انقلاب تکنولوژیک آمریکا در حوزه نفت

آیا کاهش قیمت نفت به ضرر ایالات متحده است؟

۱۰ آذر ۱۳۹۳ | ۱۱:۴۱ کد : ۱۹۴۱۴۴۴ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
درحالی که در معرض خطر قرار گرفتن تولید نفت شیل و متضرر شدن روسیه، اثرات رویکرد افزایش تولید عربستان است، اما به احتمال زیاد هدف اصلی عربستان اعمال قدرت بر سایر اعضای اوپک است.
آیا کاهش قیمت نفت به ضرر ایالات متحده است؟

نویسنده: اسکات مک نالی *

دیپلماسی ایرانی: با کاهش قیمت نفت، برخی نگران شدند که نفت شیل (نفت به دست آمده از سنگ) تولیدی آمریکا کاهش پیدا کند و متعاقب آن تولید نفت آمریکا هم سیر نزولی پیدا کند. با این حال، با توجه به چند عامل، تولید نفت شیل حتی با سقوط بیشتر قیمت نفت، کاهش قابل توجهی نخواهد داشت. در حال حاضر دو تئوری درباره علت کاهش قیمت نفت مطرح است. اولین دلیل این است که عربستان سعودی با افزایش تولید به دنبال از بین بردن تکنولوژی نفت شیل ایالات متحده و حفظ سهم خودش در بازار است. دومین دلیل این است که ایالات متحده با همکاری عربستان سعودی به دنبال تنبیه روسیه است و با این اقدام درآمد روسیه از نفت کاهش می یابد.

در واقع مدارک کمی وجود دارد که ثابت کند کدام تئوری درست است. درحالی که در معرض خطر قرار گرفتن تولید نفت شیل و متضرر شدن روسیه، اثرات رویکرد افزایش تولید عربستان است اما به احتمال زیاد هدف اصلی عربستان اعمال قدرت بر سایر اعضای اوپک است. سقوط قیمت نفت منجر به کاهش درآمد عربستان هم می شود. اما قیمت پایین نفت، این پیام را هم مخابره می کند که همکاری بهترین منافع را تامین می کند.

در هر صورت، تولید نفت شیل کاهش نخواهد یافت. برای درک اثر قیمت پایین نفت بر صنعت شیل، اجازه دهید به شهر باکن، داکوتای شمالی که یکی از بزرگترین میدان های نفتی امریکا است، نگاه کنیم. تولید نفت باکن در پنج سال اخیر به یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است و به تولید عظیم نفت ایالات متحده کمک کرده است و هم اکنون 15 درصد از کل تولید نفت ایالات متحده را تشکیل می دهد. سوال کلیدی که وجود دارد این است: آیا تولید نفت شیل در مواجهه با کاهش قیمت نفت، دچار مشکل می شود؟ براساس تحقیقاتی که من انجام داده ام و تحلیل سناریوهای تولید، پاسخ در کوتاه مدت و میان مدت خیر است.

چشم انداز تولید نفت شیل ایالات متحده بهتر از آن چیزی است که مخالفین فکر می کنند. میزان تولید آن به خاطر وجود چند عامل، ناهمگونی منابع، توزیع اجاره، قراردادهای حفاری، تولید موجود و برنامه ریزی بلند مدت، از نوسان قیمت ها دور است. اما اگر قیمت ها برای طولانی مدت پایین باشد، تولید نفت شیل هم کاهش خواهد یافت. باکن موردی جالب توجه در سناریوی قیمت پایین نفت خواهد بود. در حقیقت به دلیل موضوع حمل و نقل، حوزه های دیگری از جمله ایگل فورد تگزاس و پرمین ممکن است مقاومت بیشتری در زمینه کاهش قیمت نفت داشته باشند.

باکن یک میدان نفتی بسیار ناهمگن است. یعنی هزینه تولید به ازای هر بشکه 20 دلار در بهترین منطقه آن تا بیش از 100 دلار در مناطق حاشیه ای آن در نوسان است. میزان سود نفت و گاز در سراسر مسیر تولید توزیع شده است. در زمان اوج قیمت نفت، شرکت های نفتی قادر به ارائه خدمات زیادی هستند. در زمان سقوط قیمت نفت، شرکت ها هزینه ها را رها می کنند. در زمانی که قیمت ها کاهش می یابند، هزینه ها کاهش می یابد ولی لزوماً تولید کاهش نمی یابد. از آن جا که اکثر سکوهای نفتی تحت قرارداد شرکت های خدماتی و شرکت های نفتی است، سکوها براساس مدت قراردادشان و صرف نظر از قیمت نفت به فعالیتشان ادامه می دهند.

مشخص نیست که الگوی قیمت پایین، در بلند مدت هم ادامه داشته باشد، بسیاری از کارسناسان فکر می کنند که این گونه نخواهد بود. تولید بیشتر در باکن تنوع خوبی دارد و حتی در قیمت های پایین تر نفت هم ادامه خواهد داشت. قیمت پایین نفت ممکن است به بعضی از شرکت های حاشیه ای صدمه بزند و توسعه ی مناطق حاشیه ای را دچار اختلال کند، اما در سطح کلان، حداقل برای آینده قابل پیش بینی، سطح تولید نفت ایالات متحده ثابت خواهد ماند. این خبر خوبی برای تولیدکنندگان نفت شیل و اقتصادهایی که به درآمد و مشاغل آن وابسته هستند، خواهد بود.

* محقق مرکز بلفر دانشگاه هاروارد و دانش آموخته دانشگاه تگزاس و استنفورد

منبع: نشنال اینترست/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: نفت شیل نفت قیمت نفت کاهش قیمت نفت


( ۱ )

نظر شما :