در صورت عدم دخالت کنگره

توافق نهایی بیشتر به سود امریکا است تا ایران

نویسنده خبر: جهاد الخازن
شاید اگر باراک اوباما و حسن روحانی می‌خواستند این توافق به دست می‌آمد اما مساله این است که کنگره علیه هر گونه توافقی است که در آن ایران تسلیم شرایط اسرائیل، نه ایالات متحده، نشود و به همین دلیل هم توافقی حاصل نمی‌شود.
توافق نهایی بیشتر به سود امریکا است تا ایران

دیپلماسی ایرانی: مساله هسته ای ایران و تعویق مذاکرات هسته ای و اصولا ماهیت گفت وگوهای هسته ای ایران با 1+5 همواره مورد اهتمام افکار عمومی جهان بوده است. در این میان روزنامه نگاران اهمیت خاصی به این موضوع داده اند و بر حسب حرفه روزنامه نگاریشان با دقتی خاص به این موضوع پرداخته اند. هر کدام از آنها در خور تخصص و علایقشان تلاش کرده اند از دریچه ای متفاوت به پرونده مذاکرات هسته ای بنگرند. نگاهی که ویژگی خاصی به قلم آنها در بعد نگاه به پرونده هسته ای ایران داده است. از جمله این افراد جهاد الخازن، روزنامه نگار مشهور فلسطینی - لبنانی و از روزنامه نگاران برجسته روزنامه الحیات، چاپ بیروت است که نگاه های ضد اسرائیلی اش ویژگی و شهرتی خاص برای او به همراه داشته است.

وی درباره مذاکرات هسته ای وین که هفته گذشته برگزار شد و در نهایت تصمیم گرفته شد تا ماه جولای به تعویق بیفتد، در یادداشتی در روزنامه الحیات می نویسد: باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا می گوید که تاخیر در رسیدن به توافق بهتر از رسیدن به توافق بد است. مساله ای که سبب شد به این نتیجه برسم که مذاکرات وین به نتیجه نمی رسند. شاید اگر باراک اوباما و حسن روحانی می خواستند این توافق به دست می آمد اما مساله این است که کنگره علیه هر گونه توافقی است که در آن ایران تسلیم شرایط اسرائیل، نه ایالات متحده، نشود و به همین دلیل هم توافقی حاصل نمی شود. مجلس نمایندگان امریکا هفته گذشته، یعنی یک هفته قبل از آغاز مذاکرات وین، قطعنامه ای را صادر کرد که در آن وضعیت حقوق بشر در ایران را به شدت محکوم کرده بود.

وی در ادامه یادداشت خود می نویسد: اگر ایران و شش کشور جهانی در رسیدن به توافق نهایی ناکام بمانند این نخستین یا آخرین شکست آنها نخواهد بود. ایران در سال های 2003 و 2005 نیز مذاکراتی را بر سر برنامه هسته ای اش آغاز کرده بود که در آن موقع حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و جواد ظریف نماینده ایران در سازمان ملل بود که آن مذاکرات هم به شکست انجامید. آن شکست سبب شد تا محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران برسد و 8 سالی آغاز شود که مذاکرات در آن به هیچ نتیجه ای نرسیدند.

جهاد الخازن سپس می نویسد: اگر حساب برد و باخت در میان باشد، در صورت شکست مذاکرات ایران با تحریم های اضافی اندکی روبه رو خواهد شد و چه بسا به تاسیسات هسته ای اش حمله نظامی شود. در مقابل ایالات متحده امریکا با جنگ هایی که نمی خواهد در خاورمیانه روبه رو شود، روبه رو خواهد شد که بر جنگ مبارزه تروریسمش اضافه خواهند شد. در صورتی که اگر توافق حاصل شود، ایالات متحده استفاده ای بسیاری از آن خواهد کرد. در حالی که ایران به رغم تحریم های سنگین توانسته بزرگ ترین اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا را بعد از عربستان سعودی داشته باشد به گونه ای که حجم اقتصاد آن بالغ بر 370 میلیارد دلار در سال است. توافق نهایی سبب می شود که تولید نفت ایران از رقم یک میلیون بشکه نفت فعلی به 2.5 میلیون بشکه برسد و این مساله سبب می شود که مطابق با برآوردهای غربی ها، نه شخص من، سقوط قیمت نفت ادامه یابد و چه بسا به بشکه ای 50 یا 60 دلار برسد. لغو تحریم های ایران فواید بسیاری برای ایالات متحده دارد از جمله این که دشمنانش ضعیف می شوند و صادرات نفت و گاز که 68 درصد صادرات روسیه را تشکیل می دهد درآمدهای این کشور را نصف کند. ونزوئلا نیز که 90 درصد اقتصادش را با صادرات گاز بسته است با کاهش صادراتش اقتصادش به سمت فروپاشی خواهد رفت. چنین وضعیتی انتظار می رود به مصلحت ایالات متحده باشد تا ایران که قرار است در میانه راه با امریکا همراه شود. اما مساله این است که کنگره امریکا که جمهوری خواهان بر آن تسلط دارند در حقیقت نماینده اسرائیل است، همان طور که در گذشته گفته ام، کنگره می خواهد توافقی حاصل شود که در آن ایران توانایی هسته ای نداشته باشد تا اسرائیل تنها رژیمی باشد که با سامانه های هسته ای اش می تواند کشورهای خاورمیانه را تهدید کند.

وی در ادامه می نویسد: اما این اتفاق رخ نخواهد داد، برای این که طرف های ایران هر گونه کوتاه آمدن از حق خود را به معنای توهین به کرامت ملی خود می دانند، ایران می گوید وقتی که تحریم ها شروع شدند نزدیک به یک هزار سانتریفیوژ در اختیار داشت در حالی که اکنون نزدیک به 20 هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد که به اعتقاد کارشناسان غربی بیش از نیمی از آنها فعال هستند.

این روزنامه نگار مشهور عرب در پایان یادآور می شود: اگر مذاکرات ادامه یابد معلوم نیست نتیجه آن چه خواهد شد. مگر این که در میان اعضای مذاکره کننده با ایران که شامل جبهه 5 کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان می شود اختلاف به وجود آید. همه می دانند که چین و روسیه با ایران روابط مستقیم دارند و ترجیح می دهند همانند وضعیت فعلی به تعامل با آن ادامه دهند. تعاملی که ایالات متحده در آینده خود به دنبال آن خواهد بود. اما اگر توافق حاصل نشود جنگ سردی بر خاورمیانه حاکم خواهد شد که از آن هیچ کس پیروز خارج نخواهد شد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: سه شنبه 11 آذر 1393 / انتشار مجدد: یکشنبه 16 آذر 1393

جهاد الخازن

نویسنده خبر

جهاد الخازن، روزنامه نگار مشهور فلسطینی است که مقالاتش بارها جنجال برانگیز شده اند تا آن جا که معمر قذافی، رهبر سابق لیبی یک بار تلاش کرد او را ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: خاورمیانه مذاكرات ايران با 1+5 ايران هسته‌اي


نظر شما :