روایت نیوزویک از نقش سردار سلیمانی در عراق

او در حال له کردن داعش است

۱۵ آذر ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۹۴۱۳۸۰ ترجمه برگزیده خاورمیانه
چه کسی سه روز پس از سقوط موصل ما را نجات داد؟ آمریکایی‌ها نبودند. آنها فقط پس از سه ماه که شهروندشان کشته شد، حملات هوایی را آغاز کردند. واکنش ایرانی‌ها مانع از سقوط بغداد و اربیل شد.
او در حال له کردن داعش است

دیپلماسی ایرانی: این ماه در یکی از خیابان های خاکی بغداد با شیخ رعد الکفجی، افسر سابق  ارتش عراق که در زمینه توپخانه مهارت دارد و از مبارزین جنگ ایران و عراق است، ملاقات کردم. وی رئیس طایفه الکفجی هم هست و یکی از فرماندهان گروه کتایب حزب الله، گروه شبه نظامی شیعه که پیشتاز رقابت با داعش در عراق محسوب می شود، به شمار می رود. پس از سقوط موصل در ماه جولای، آیت الله سیستانی فتوایی صادر کرد و از عراقی ها خواست برای دفاع از کشورشان اقدام کنند. در نتیجه جنگ مقدس علیه داعش آغاز شد.

براساس گفته های دکتر صفا حسین الشیخ، معاون مشاور امنیت ملی عراق، گروه شبه نظامی کتایب حزب الله در ماه های پس از مداخله ایالات متحده در عراق در سال 2003 به وجود آمد. در آن زمان این گروه، کوچکتر و در مقابل با دیگر گروه های شبه نظامی شیعه کمتر سازماندهی شده بود، حتی براساس معیارهای اطلاعاتی عراقی، بسیار مخفی و ماهر بودند. الشیخ در این باره می گوید: «در گذشته آنها بیشتر بر روی اهداف آمریکایی تمرکز می کردند و حملاتی پیچیده، کشنده و سازمان یافته را انجام می داد که توسط نیروهای اطلاعاتی آمریکا و یا عراق هم قابل ردیابی نبودند.»

جلد مجله نیوزویک

شیخ رعد هیچ مشکلی در این که حامی مالی کنونی آنها، ایران، در گذشته دشمن آنها بوده است، ندارد. وی می گوید: «صدام آن جنگ (جنگ ایران و عراق) را به شیعیان عراق و ایران تحمیل کرد. این اشتباه صدام بود، نه اشتباه ایران.» شیخ رعد می گوید کتایب حزب الله حدود 4 هزار مبارز دارد (آمار اطلاعات عراق نشان می دهد آنها حدود هزار نفر هستند) که تجربه مبارزه در آمرلی، سامرا و جنگیدن در کنار حزب الله در سوریه را دارند.

وی از تجربه مبارزه در سوریه برای حفاظت از مکان مقدس شیعیان یعنی حرم سیده زینب در جنوب دمشق می گوید و این که مردان وی برای مبارزه در سوریه روزانه 700 دلار از ایران دریافت می کردند، اما در عراق آنها مبلغ کمتری دریافت می کنند. شیخ می گوید ایران، مردان وی را مسلح به سلاح 12 میلیمتری کلاشینکوف که در کشورهای بلوک شرق سابق و خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد، مجهر کرده است. شیخ رعد درباره مبارزه شان می گوید: «ما در اینجا برای عدالت و عقیده می جنگیم، نه برای پول. فراموش نکنید تفاوت زیادی بین حزب الله در ایران و حزب الله در عراق وجود دارد. از لحاظ فلسفی ما دشمن مشترکی به نام داعش و اسرائیل داریم. اما ما برای عدالت می جنگیم.»

برای درک حضور شیعیان در تحولات امروز عراق باید به گذشته نگاه کنیم. در زمان حکومت صدام حسین که سنی بود، وی به طور سیستماتیک اکثریت شیعیان و احزاب سیاسی آنها را سرکوب می کرد و جنبش شیعیان را خرد می کرد. پس از سقوط وی در آوریل 2003، فعالان حقوق بشر و بازرسان آمریکایی، گورهای دسته جمعی شیعیان و کردها را کشف کردند که در آن هزاران شیعه و کرد که ناپدید شده بودند، شناسایی شدند. کاملاً مشخص نیست که در دوران صدام چه مقدار از شیعیان کشته شدند، اما تخمین زده می شود حدود 400 تا 700 هزار نفر از آنها در آن سال ها کشته شده باشند.

با حمله داعش، نقش ایران در عراق بیشتر معلوم شد. دکتر موفق الربیعی، عضو پارلمان و مشاور امنیت ملی سابق درباره کمک ایران می گوید «چه کسی سه روز پس از سقوط موصل ما را نجات داد؟ آمریکایی ها نبودند. آنها فقط پس از سه ماه که شهروندشان کشته شد، حملات هوایی را آغاز کردند. واکنش ایرانی ها مانع از سقوط بغداد و اربیل شد.» ایرانی ها در چند هفته ابتدایی 88 هواپیمای روسی سوخو را به عراق فرستادند و همچنین بهترین مبارزینشان را برای آموزش عراقی ها اعزام کردند و خلبان، سلاح و یونیفورم برای آنها فرستادند.

آنها همچنین مغز متفکر نظامی شان یعنی قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس که یک فرمانده عالی و استراتژیک است را به عراق اعزام کردند. درحالی که وی همیشه مخفیانه عمل می کرد، پس از فتح آمرلی در سپتامبر به عکاسان اجازه داد از وی عکس بگیرند. این اقدام به وضوح نشان دهنده پیام تهران به غرب بود که ما در عراق حضور داریم. یکی از سیاستمداران شیعه به شرط عدم افشای نامش درباره وی می گوید: «او اغلب در بغداد و شمال عراق حضور دارد. البته دولت عراق از این موضوع اطلاع دارد. او باهوش است و جنگ را به خوبی می شناسد.»

منبع: نیوزویک/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20 

انتشار اولیه: شنبه 8 آذر 1393 / انتشار مجدد: شنبه 15 آذر 1393

کلید واژه ها: شیعیان شیعه قاسم سلیمانی کتایب حزب الله عراق


( ۱ )

نظر شما :