رایزنی اروپا برای جلب موافقت کنگره در مذاکرات

۲۴ آبان ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۹۴۰۸۳۶ سرخط اخبار

پایگاه خبری المانیتور روز جمعه در گزارشی مدعی شد که کشورهای اروپایی مذاکره کننده با ایران در حال رایزنی با کنگره هستند تا موافقت قانونگذاران آمریکایی با توافق هسته ای احتمالی را جلب کنند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری المانیتور روز جمعه به نقل از منابعی در کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا گزارش داده است که کشورهای اروپایی عضو گروه موسوم به 1+5 در تلاش هستند تا موافقت کنگره با توافق هسته ای احتمالی با ایران را جلب کنند.

به ادعای این المانیتور، در هفته های اخیر افرادی از سفارت فرانسه، انگلیس و آلمان مذاکراتی صریح در رابطه با اینکه توافق خوب باید چه مشخصه هایی داشته باشد، با نمایندگان کنگره داشته اند. البته به نظر نمی رسد این اقدام، رفتاری هماهنگ بین این سه کشور باشد یا هماهنگی با دولت آمریکا صورت گرفته باشد.

بنا بر این گزارش، به نظر می رسد کشورهای اروپایی با دولت «باراک اوباما» در زمینه مضر بودن تحریم های بیشتر هم عقیده اند. با این حال مذاکرات اخیر بیشتر حول این بوده است که در صورت تمدید مجدد مهلت مذاکرات، باید چه اقداماتی صورت گیرد.

بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس میان ایران و اعضای دائم شورای امنیت به علاوه آلمان به دست آمد، طرفین برای رسیدن به توافق جامع تا روز سوم آذر زمان دارند. با پابرجا بودن اختلافات، گمانه زنی ها در مورد احتمال تمدید مذاکرات قوت گرفته است.

یکی از دستیاران کنگره با بیان اینکه «مجموعه ای از پیام ها» از سوی کشورهای اروپایی به کنگره ارسال شده، می گوید: «وضعیت آنطور که کاخ سفید می خواهد وانمود کند، سیاه و سفید نیست.»

به نوشته المانیتور، اغلب ارتباطات هفته های اخیر، میان افرادی از سفارت ها با سنای آمریکا بوده است. جمهوری خواهان اخیر موفق شدند با پیروزی در انتخابات میان دوره ای، سنا را نیز به کنترل خود درآورند. همچنین تلاش هایی برای برقراری ارتباط میان سفرا و مجلس نمایندگان نیز در جریان است.

این پایگاه همچنین به نقل از منابع خود گزارش داده است که اگر کنگره باعث شکست مذاکرات شود، احتمال دارد اتحادیه اروپا به صورت یکجانبه تصمیم به از سرگیری روابط با ایران بگیرد. گزارشی که اخیرا از سوی شورای ملی ایرانی-آمریکایی منتشر شد نشان می دهد اتحادیه اروپا بیش از آمریکا از تحریم ایران متضرر شده است.

در عین حال برخی دیگر از منابع می گویند بعید است اروپا برای ارتقا روابط تجاری با ایران، روابط خود با آمریکا را در معرض تهدید قرار دهد. در عین حال، ممکن است برخی از کشورهای اروپایی حتی با نظرات کنگره در مورد مذاکرات همراستا باشند.

پیش از این سفرای فرانسه و انگلیس علنا با تصویب تحریم های تازه علیه ایران مخالفت کرده و آن را غیرسازنده خوانده اند.

کلید واژه ها: المانیتور


نظر شما :