ایران متحدانش را هزینه باج‌خواهی در پرونده هسته‌ای نخواهد کرد

۱۳ آبان ۱۳۹۳ | ۰۲:۵۴ کد : ۱۹۴۰۴۱۲ سرخط اخبار

دبیرکل حزب الله لبنان شامگاه دوشنبه با حضور در جمع پرشور سوگواران عاشورای حسینی (ع) در مجتمع سید الشهدا در ضاحیه جنوبی بیروت، سخنان مهمی را آغاز کرد.

به گزارش «تابناک»، سید حسن نصرالله که شخصا در اجتماع پرشور عزاداران در شب عاشورای حسینی در جنوب بیروت حضور پیدا کرده بود، در آغاز سخنانی خود به امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان درود و سلام فرستاد.

 

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: در آغاز از همه کسانی که تلاش کردند در شب ها و روزهای گذشته تا امنیت این مجالس و اماکن را تامین کنند و درصدر آنها ارتش لبنان تشکر کرد.

 

‫وی گفت که امشب درباره برخی مسائل داخلی لبنان و منطقه سخن خواهد گفت و فردا درباره تهدیدات و مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی سخن خواهم گفت.

 

 

سه گزینه فرا روی پرونده پارلمان لبنان

 

دبیرکل حزب الله در میان استقبال گسترده مردم حاضر در مراسم عزاداری حسینی تصریح کرد: اولا درباره پرونده پارلمان باید بگویم که دوره مجلس کنونی به زودی پایان می یابد و مهلت برگزاری انتخابات کمتر می شود، بنابراین اکنون سه گزینه وجود دارد یا برگزاری انتخابات یا تمدید مجلس یا خلأ.

 

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: جای بسی تاسف است که اتهام زنی کشور را به سمت خلأ می برد و این چیزی است که ما قبول نداشته وآن را رد می کنیم و از روز نخست به تمام دوستان و متحدان خود گفتیم که آماده برگزاری انتخابات هستیم و از نظر ما تمدید منعی ندارد و باید هر چیزی را که مانع می شود کشور دچار خلا شود، انجام داد.

 

به گزارش تسنیم، سید نصرالله افزود: اکنون به نقطه بسیار حساسی رسیده ایم که سرنوشت مجلس در گروی آن است و همه ما باید کمک کنیم که کشور از این تنگنای بزرگ نجات یابد.

 

جریان های سیاسی لبنان پرونده ریاست جمهوری را در سطح ملی مطرح کنند

 

وی ادامه داد: در مورد انتخابات ریاست جمهوری نیز بر این باوریم که هیچ کس در کشور نیست که خلأ ریاست جمهوری را بپذیرد و ما می خواهیم که در سریع ترین زمان ممکن رئیس جمهور در قصر بعبدا مستقر شود و از گروههای سیاسی نیز توقع داریم که این پرونده را از نیروهای منطقه ای بازپس بگیرند.

 

دبیر کل حزب الله افزود: برخی کشورهای منطقه متحد ما و برخی دیگر متحد گروهی دیگر هستند و از نظر ما موضوع ریاست جمهوری ربطی به کشورهای منطقه ندارد.

 

 

ایران مسئله ریاست جمهوری لبنان را مسئله داخلی لبنان می داند

 

وی یادآور شد که سوریه اعلام کرد آنچه متحدان ما در لبنان می پذیرند ما نیز بر اساس آن عمل خواهیم کرد و در مورد ایران نیز دیدارهای متعددی با مسئولان این کشور صورت گرفت و به همه اعلام شد که این موضوع ، مساله داخلی لبنان است و در نهایت روشن است ایران در نظر دارد که انتخابات صورت بگیرد .

 

نصرالله گفت: ایران تاکید کرده است که این امر بستگی به خود لبنانی دارد و به آنها مربوط می شود. از نظر ما، نه سوریه و نه ایران چیزی را درمقابل تسهیل بخشیدن به پرونده ریاست جمهوری لبنان نخواسته اند. از نظر ما، ایران طرح هرگونه مسئله ای - خواه لبنان، بحرین یا...- را در کنار پرونده هسته ای خود نمی پذیرد،... ما به عنوان یک گروه سیاسی در کشور نسبت به متحد و همپیمان منطقه ای خود آسوده و مطمئن هستیم.

 

 

ارتباط دادن موضوع ریاست جمهوری به پرونده هسته ای ایران اشتباه است

 

وی تاکید کرد: برخی تلاش کردند که موضوع ریاست جمهوری را به پرونده هسته ای ربط دهند که این اشتباه است زیرا ایران با ربط دادن پرونده هسته ای به هر پرونده ای دیگری مخالف است.

 

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: مسئله به دولت لبنان مربوط می شود که آیا می خواهند این هدیه را برای ارتش بپذیرد. اگر می خواهند این هدیه را قبول کنند و اگر هم با چالش داخلی و از طرف برخی قدرت های منطقه ای و آمریکا روبرو می شوند و نمی خواهند، آزادید و مختارند. تصمیم گیری دست خودشان است.

 

سید نصرالله افزود: گروه ما از قدرت تصمیم گیری داخلی و ملی برخوردار است و این چیزی است که باید در گروه دیگر نیز تحقق یابد.

 

وی یادآور شد: ما از نامزدی مشخص حمایت می کنیم و همه آن را می دانند و این نامزدی از بهترین نمایندگی مسیحی و ملی برخوردار است و برخی می گویند باید از حمایت این نامزدی دست برداشت که این منصفانه نیست.

 

دبیر کل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به لبنانی ها و گروههای سیاسی این کشور می گویم که اگر در انتظار تغییرات منطقه ای هستید انتظار شما به درازا خواهد کشید.

 

 

ارتش در نبرد طرابلس با مسئولیت عمل کرد و موفق شد

 

وی افزود: اما در مورد رخدادهای شمال باید بگویم که اطلاعات و دستاوردها و تحقیقات آنچه را که برای طرابلس و شمال کشور طراحی شده بود، برملا کرد و تردیدی نیست که طرفی که مسئولیت اصلی را در این خصوص را به دوش دارد، ارتش لبنان است و این نهاد نیز با تحمل توهین هایی که به آن شد همچنان به کار خود ادامه داد و مسئولیت پذیر بوده و موفق شد.

 

سید نصرالله گفت: ما ایمان داریم که ارتش لبنان و نیروهای امنیتی رسمی، امنیت و بقای لبنان را تضمین می کنند همانطور که قابلیت های و شایستگی خود را در تجاوزات خطرناک به اثبات رساندند و هنگامی که امکانات مادی برای آنان فراهم شود قادرند این مسئولیت را بپذیرند.

 

 

وی در قسمت دیگری از اظهاراتش گفت: انصاف حکم می کند که بگوییم که عامل اصلی دیگری که کمک کرد لبنان از این مصیبت بزرگ بیرون آید موضع اهالی شمال و نیز مراجع دینی و سیاسی اهل تسنن لبنان بود و اگر این موضع نبود روند امور در شمال و طرابلس به نقطه خطرناکی می رسید و ما از این موضع و رفتار و عملکرد قدردانی می کنیم.

 

وی افزود: باید بگویم که نقش برجسته در این موضع گیری از آن جریان المستقبل و رهبری آن بود هرچند ما در بسیاری از مواضع و تحلیلات و نیز ارزیابی ها اختلاف داریم که در برخی موارد به دشمنی هم رسیده است اما اخلاق حکم می کند هنگامی که موضعی صحیح و شرافتمندانه اتخاذ می شود صرف نظر از تمام اختلافات با جریان المستقبل از آن قدردانی کنیم.

 

 

آماده گفت وگو با جریان المستقبل لبنان هستیم و این موضوع در حال بررسی است

 

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: در این راستا در رسانه ها فراخوان گفت وگو دادم زیرا اگر می خواهیم کشور را حفظ کنیم باید با یکدیگر گفت وگو کنیم و در هفته های گذشته برخی طرفهای متحد و دوست با ما وارد گفت وگو شده و گفتند که آیا زمان گفت وگو بین المستقبل و حزب الله فرا نرسیده است و ما نیز گفتیم که از نظر ما مانعی در این خصوص وجود ندارد. من اعلام کردم که آماده گفت وگو هستیم و این موضع در حال بررسی و پیگیری است و ما از هر حمایتی به ارتش حمایت می کنیم.

 

نصر الله اظهار داشت: من از همین تریبون اعلام می کنم که ما برای این گفت وگو آماده ایم و این موضوع در دست بررسی است.

 

 

هدیه ایران به ارتش لبنان مشروط نیست و ایران قصد دارد به ارتش کمک کند

 

وی گفت: ما موافق هر گونه حمایتی از ارتش لبنان هستیم و هدیه ایران نیز در همین راستا است، طی مدت گذشته گفته می شد که ایران هیچ چیزی تقدیم نکرده و کمکی نکرده است و به همین دلیل یک هیأت ایرانی به اینجا آمد و هدیه را تقدیم کرد که قرار است آغازی برای هدایای مستمر ایرانی باشد، این هدیه با شرط و شروط نیست و ایران می خواهد کمک کند و ما نیز به عنوان یک گروه لبنانی می گوئیم که ما نمی خواهیم کسی را در تنگنا قرار دهیم و این به نفع لبنان است.

 

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین تصریح کرد: درباره نظامیان گروگان گرفته شده نیز ما به عنوان حزب الله و به دلیل ویژگی های خودمان و نیز حضور در سوریه ترجیح می دهیم که از رسانه ای کردن این موضوع دوری کنیم، این قضیه در ذهن و قلب ما جای دارد، دولت لبنان این مسئله را پیگیری می کند و مسئله پیچیده ای است و من خانواده های این نظامیان را به صبر بیشتر و حمایت های بیشتر از دولت دعوت می کنم زیرا مسئله پیچیده است و ما به یاری و همکاری نیاز داریم.

 

نصر الله گفت: من از دولت می خواهم که از پرونده های حیاتی و اجتماعی مردم غافل نشود زیرا تنها طرفی که قادر است به این پرونده ها رسیدگی کند، دولت و حکومت است نه هیچ طرف دیگر.

 

 

درگیری های منطقه مذهبی نیست، سیاسی است

 

وی افزود: درباره اوضاع منطقه نیز، ما دائما در لبنان و چندین منطقه می شنویم که در منطقه درگیری های بزرگ و خطرناکی رخ داده و چالش ها و خطراتی هست و شهرک هایی تخریب می شوند و می گویند که این درگیری سنی –شیعی است، این یک اشتباه بزرگ است که در حق منطقه و حوادث آن مرتکب می شوند، اشتباه در فهم و تشخیص درگیری ها وجود دارد و این امر حل و فصل و پایان دادن به درگیری ها را پیچیده می سازد.

 

نصر الله اظهار داشت: آنچه در منطقه رخ می دهد، سرنوشت ماست و هیچ کس نمی تواند بگوید آنچه در منطقه اتفاق می افتد به وی ارتباطی ندارد، منطقه با خطر بزرگی مواجه است و آیا شایسته نیست که علل این خطر را واکاوی کنیم؟

 

 

درگیری در لیبی درگیری دو محور منطقه ای است نه درگیری بین شیعه و سنی

 

وی همچنین تاکید کرد: درگیری در لیبی بیانگر درگیری بین دو محور منطقه ای است نه درگیری بین سنی و شیعه، محور ترکی – قطری که از یک جبهه در لیبی حمایت می کند و محور امارات و عربستان که از یک جبهه دیگر حمایت می کنند، در سوریه نیز آیا درگیری جبهه النصره با بقیه گروه های مسلح در این کشور یک درگیری سنی –شیعی است، آیا نبرد در کوبانی یک درگیری سنی – شیعی است؟ آیا هدف قرار دادن مسیحیان در عراق و سوریه تا حد کشتار ارتباطی به درگیری سنی – شیعی دارد و آیا هدف قرار دادن بقیه اقلیت ها با درگیری سنی – شیعی مرتبط است؟

 

سید حسن نصرالله تصریح کرد: این تشخیص خطا و اشتباه است، آنچه در منطقه جریان دارد کشمکش سیاسی محض است و برخی طرفهای سیاسی و مردمی برای تحقق این طرح مبارزه می کنند حال چه حق باشد چه باطل اما باید بدانیم که کشمکش جز دین و مذهب ما نیست و نباید اجازه بدهیم این وضعیت به تنش مذهبی تبدیل شود.

 

 

نبرد شیعیان با تکفیری ها و اسرائیل است

 

وی خطاب به شیعیان گفت: نبرد ما با تکفیری های است که در تلاش هستند همه را له کنند، نبرد ما با اسرائیل است نه با طایفه سنی از همین رو نباید این را بپذیریم و بر این اساس حرکت کنیم.

 

دبیر کل حزب الله تاکید کرد که تکفیری ها فقط با شیعیان دشمنی ندارند، بلکه با هر گروهی که با آنان نباشند، دشمن می شوند و برخی کشورها در تلاش هستند این کشمکش را مذهبی جلوه دهند تا از این راه پیروان یک مذهب را در مقابل پیروان مذهب دیگر قرار دهند.

 

وی افزود: اما به مسیحیان نیز می گویم همه در تیررس حمله هستیم از همین رو باید با آگاهی عمل کنیم و مسئولیت پذیر باشیم و یک مسیحی نباید بگوید که آنچه در جریان است به او ربطی ندارد.

 

 

فرا خوان نصرالله برای حضور گسترده مردمی در مراسم عزاداری عاشورای حسینی

 

سید نصرالله افزود: فردا روز قربانی و بخشش بی حدو مرز، روز اخلاص و وفاداری و عزم و اراده و اشتیاق است، فردا روز حسرت و خون و اشک و ماتم ابدی است، اما در عین حال روز حماسه و عبرت گیری است، فردا ابا عبدالله الحسین (ع) بار دیگر به صحنه می آید و به نبرد دفاع از اسلام و جدش محمد (ص) و ائمه و کرامت آن می رود تا ندای جاودانه اش را سر دهد.

 

دبیرکل حزب الله در پایان خطاب به مردم این کشور گفت: از شما می خواهم در مراسم روز عاشورا در ضاحیه جنوبی بیروت حضور گسترده داشته باشد تا بار دیگر با امام حسین (ع) تجدید میثاق کرده و اعلام کنیم که ما با او هستیم و هراتفاقی که بیفتد او را ترک نخواهیم کرد، فردا به جهان و به امام حسین (ع) ثابت خواهیم کرد که ما فراتر از تهدید و خطرها و چالش ها هستیم.

 

سیدحسن نصرالله فردا در اجتماع گسترده عزداران حسینی در ورزشگاه "الرایه" در جنوب لبنان سخنرانی می کند.

 

کلید واژه ها: حزب الله لبنان ارتش لبنان


نظر شما :