دیلما روسف بار دیگر رئیس جمهور برزیل شد

۰۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۳ کد : ۱۹۴۰۰۹۴ سرخط اخبار

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم تریتا پارسی تحلیلگر مسائل ایران نوشت که با در نظرگرفتن همه موارد، ایران به تمامی وعده ها و تعهدات خود عمل کرده است و از روی بی میلی امور این دست و آن دست نکردند. آنها تلاش نکردند که تقلب کنند.

در گزارش خبرگزاری رویترز به مذاکرات راه حل جامع هسته ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) که تا ۲۴ نوامبر مهلت دارد اشاره شده است و نوشته شده که مذاکرات با ایران درباره آینده برنامه هسته ای این کشور هنوز به نتیجه نرسیده است و برخی از اعضای کنگره آماده ایجاد یک بحران سیاسی در خصوص توافق نهایی هستند.

بر اساس این گزارش، ممکن است که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در ابتدا کنگره را نادیده بگیرد و تحریم های تحمیل شده علیه ایران را به منظور رسیدن به توافق هسته ای به حالت تعلیق درآورد و بعد از آن از نمایندگان کنگره بخواهد تا وقتی قطعی شد که ایران به طور کامل به تعهدات خود طبق توافقات حاصل شده عمل کرده است، به طور کامل به تحریم ها پایان دهد.

به طور قطع بسیاری از قانونگذاران  به اختیاری که رئیس جمهور آمریکا در دست دارد و می تواند از تحریم ها صرفنظر کند، اعتراض دارند و به طور قطع تنها کنگره می تواند تحریم ها را به صورت دائم لغو کند. مسئله ای که وجود دارد این است که اگر شما جنگ با ایران را به توافق با این کشور ترجیح دهید، بهترین و احتمالاً آخرین فرصت جلوگیری از حصول توافق درست بعد از پایان مذاکرات با ایران است، زمانیکه بی اعتمادی به نیات ایران همچنان همه گیر و جامع شود و اینکه تعهدات ایران برای انجام تمامی جنبه های یک توافق هنوز به نمایش درنیامده باشد.

«اریک کانتور» رهبر سابق اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در ماه ژانویه بعد از توافق ماه نوامبر سال گذشته ایران و ۱+۵ تحت عنوان برنامه اقدام مشترک، چنین تاکتیکی را مطرح کرد.

از قضا، ایران نیز به دنبال لغو سریع تحریم ها است که به دلایلی با نظر قانونگذاران جنگ طلب کنگره متفاوت است زیرا جنگ طلبان کنگره خواستار رأی سریع برای جلوگیری از رسیدن به توافق است. ایران خواستار رأی گیری سریع برای لغو دائمی تحریم ها است.

رویترز ادامه داد که در این میان، دولت اوباما است که از طریق پیشنهاد کاهش تحریم های قابل برگشت به ایران در آغاز توافق و دادن وعده لغو دائمی تحریم ها در صورتیکه تهران به طور کامل به وعده های هسته ای عمل کند، به دنبال مسیری است که توافق با ایران بادوام باشد.

ادامه دارد..


نظر شما :