جزییات ارسال نامه هاشمی به پادشاه عربستان

۰۵ آبان ۱۳۹۳ | ۰۴:۰۸ کد : ۱۹۴۰۰۸۱ سرخط اخبار

مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:  انتقال نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی به پادشاه عربستان از طریق وزارت امور خارجه صورت گرفت.

رضا سلیمانی در گفت وگو با میزان درباره جزئیات  و نحوه انتقال نامه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به ملک عبدالله، اظهارکرد: این نامه از طریق وزارت امور خارجه برای به پادشاه عربستان ارسال شد.

وی درباره زمان ارسال نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی برای پادشاه عربستان نیز تصریح کرد: این نامه یک هفته قبل و پس از مطرح شدن موضوع صدور حکم اعدام برای شیخ النمر، برای ملک عبدااله ارسال شد.

براساس این خبر آیت الله هاشمی رفسنجانی با ارسال پیامی به ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، جلوگیری از اجرای حکم اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر را باعث یأس تفرقه افکنان و تقویت وحدت شیعه و سنی در جهان اسلام خواند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این پیام، با تأکید بر حساس بودن شرایط کنونی منطقه و جهان اسلام، نوشت: تفکر وحدت و تحکیم فرق اسلامی، مسلمانان را از این شرایط نجات می دهد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخشی از این پیام خطاب به پادشاه عربستان آورده است: انتظار می رود در این برهه که فتنه ها کیان امت اسلامی را نشانه گرفته، عدم اجرای حکم آیت الله شیخ نمر باقر النمر، تفرقه افکنان را مأیوس کند و باعث تعامل و حل مشکلات جهان اسلام شود.

وی با یادآوری جایگاه روحیه تسامح در اسلام و تأثیر محبت در پیوند قلوب تأکید کرد: مسلمانان اتخاذ چنین تصمیمی را از جناب عالی انتظار دارند.

روز چهارشنبه بیست و سوم مهرماه یک قاضی سعودی، شیخ نمر باقر النمر روحانی عربستانی را که دستگیری وی در دو سال پیش به خشم عمومی و تظاهرات در مناطق شیعه نشین این کشور منجر شد، به اعدام محکوم کرد.

شیخ نمر در جولای ۲۰۱۲ به اتهام حمایت از تظاهراتی که در فوریه سال ۲۰۱۱ در قطیف در شرق عربستان به وقوع پیوست، دستگیر شد؛ مناطق شرقی عربستان محل استقرار شیعیان این کشور است.

سال گذشته، یکی از مقامات قضایی سعودی، اظهار داشته بود به دنبال محکومیت شیخ نمر به «کمک به تروریست ها» و «محاربه با خدا»ست که مجازات مرگ را در پی خواهد داشت. شاهزاده احمد وزیر کشور سابق، پیش از این شیخ نمر را به نداشتن تعادل روانی هم متهم کرده بود.

دستگیری شیخ نمر به دست پلیس که با شلیک گلوله و جراحت وی همراه بود، به چندین روز تظاهرات منجر شد که در جریان آن دست کم سه تن جان باختند. تظاهرات اعتراضی دوره ای به این منطقه برگشته است و در جریان آن از سال ۲۰۱۱ تاکنون، بیش از ۲۰ تن کشته شده اند.
 

کلید واژه ها: نمر شیخ نمر هاشمی رفسنجانی النمر


( ۲ )

نظر شما :