طالبان پاکستان سخنگوی داعشی را برکنار کرد

۲۹ مهر ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۹۳۹۸۶۵ سرخط اخبار

ایرنا نوشت:

سخنگوی طالبان پاکستان معروف به «شاهدالله شاهد» که هفته پیش اعلام کرد به گروه تروریستی داعش پیوسته است، رسما از گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان اخراج شد و فرد دیگری به عنوان سخنگو انتخاب شده است.

رسانه های محلی پاکستان اعلام کردند: گروه تحریک طالبان پاکستان روز سه شنبه با صدور بیانیه ای ضمن اعلام اینکه فرد یاد شده دیگر سخنگوی طالبان نیست، هویت واقعی این فرد را فاش کرد.

طالبان پاکستان در این بیانیه اعلام کرد: نام واقعی کسی که تا پیش از این با نام مستعار «شاهدالله شاهد» به عنوان سخنگوی طالبان شناخته می شد، «ابو عمر شیخ مقبول» است اما این فرد حتی پس از پیوستن به داعش هم، استفاده از نام مستعار شاهدالله شاهد را ادامه داده و از این نام مستعار سوء استفاده کرده است.

سخنگوی پیشین طالبان که اکنون مشخص شده است نام اصلی او «ابو عمر شیخ مقبول» است، روز سه شنبه هفته گذشته در پیام ویدیویی اعلام کرد که او به همراه پنج نفر از سرکرده های طالبان به داعش پیوسته است.

وی در این پیام که آن را در اختیار شبکه های خبری پاکستان قرار داد، گفت: من با «ابوبکر البغدادی» (رهبر گروه تروریستی داعش) اعلام ائتلاف می کنم و از این پس از همه دستوارت او پیروی می کنم. این ائتلاف، ائتلاف میان کل طالبان پاکستان با داعش نیست، بلکه صرفا ائتلاف من و پنج نفر از اعضای ارشد طالبان با داعش است.

فهرست نام سرکرده های طالبان که به گفته شاهد الله شاهد، به داعش پیوسته اند، شامل «حافظ سید خان» فرمانده طالبان در منطقه قبیله ای اوراکزای، «گل زمان» فرمانده طالبان در منطقه خیبر، «مفتی حسن» فرمانده طالبان پیشاور، «خالد منصور» فرمانده طالبان در منطقه هانگو و همچنین فرمانده طالبان در منطقه قبیله ای خرم است.

پیوستن سرکرده های ارشد طالبان پاکستان به گروه تروریستی داعش، نه تنها حکایت از تشدید اختلافات درونی گروهی میان اعضای ارشد طالبان دارد، بلکه حاکی از نفوذ داعش در پاکستان تلقی می شود.

پیش از این، گزارش های ضد و نقیضی در خصوص متحد شدن طالبان پاکستان با گروه تروریستی داعش در رسانه ها منتشر شد و در نهایت، «ملا فضل الله» رهبر تحریک طالبان پاکستان، حدود یک هفته قبل به گمانه زنی های مربوط به وحدت طالبان و داعش پایان دادن و اعلام کرد که طالبان با داعش متحد نشده است.

«عبدالمالک بلوچ» سروزیر ایالت «بلوچستان» پاکستان که عالی ترین مقام دولتی در این ایالت است، روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که نمی توان احتمال حضور عناصر گروه تروریستی - تکفیری داعش را در این ایالت جنوب غربی پاکستان رد کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان پیشتر حضور عناصر و اعضای گروه تروریستی داعش در خاک این کشور را رد کرد و گفت: هیچ گزارش رسمی مبنی بر حضور چنین افرادی در خاک پاکستان دریافت نشده است.

اخیرا و به دنبال انتشار برخی گزارشها مبنی بر احتمال وقوع حملات گروه تروریستی داعش در پاکستان و یا احتمال نفوذ تفکرات افراطی این گروه تروریستی در این کشور، دولت اسلام آباد، همه دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی این کشور را به هوشیاری کامل فرا خواند.

ماه گذشته برخی رسانه های معتبر پاکستان گزارش دادند که تعدادی از افراد متعلق به گروه تروریستی داعش اقدام به توزیع کتابچه هایی در بخشهای از ایالت خیبرپختونخوا و مناطق قبایلی شمال غربی پاکستان به ویژه در اردوگاههای آوارگان افغانی کرده اند.

در این کتابچه ها که با هدف تبلیغ برای داعش و جلب حمایت از این گروه تروریستی توزیع شده است، از ساکنان مناطق یاد شده خواسته شده که از داعش در سوریه و عراق حمایت کنند.

مقامات وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرده اند با وجود گزارش رسانه ها، هنوز شواهدی که ثابت کند این عناصر در خاک پاکستان حضور یافته اند، دریافت نشده است.

کلید واژه ها: پاکستان طالبان پاکستان گروه تروریستی داعش


نظر شما :