مشعل: در سوریه و مصر دخالت نمی کنیم

۱۳ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۹ کد : ۱۹۳۷۹۰۸ سرخط اخبار

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با بیان اینکه بخشی از سلاح انباشته شده مقاومت از کمک های ایران است، در خصوص اختلاف نظر با سوریه اعلام کرد بر خلاف شایعات، حماس در امور داخلی سوریه و مصر دخالت نکرده و نمی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در بخش دوم مصاحبه خود با پایگاه خبری العربی الجدید، به مسائل مختلفی از جمله مذاکرات آتش بس در قاهره، قدرت تسلیحاتی حماس و منابع آن و اخبار درباره اختلافات با مصر و سوریه پرداخت.

مشعل در این گفت وگو چندان وارد جزئیات مذاکرات آتش بس نشد اما با تأکید بر اینکه دیدگاه آنان با طرح مصر در ابتدا تفاوت هایی داشت تأکید کرد که رژیم صهیونیستی ناچار است به خواست مقاومت تن بدهد و بر اساس توافق در مصر، قاهره ضامن اجرای آن است.

بخشی از سلاح انباشت شده حماس از ایران است

مشعل در پاسخ به سوالی درباره اینکه انباشت قدرت تسلیحاتی مقاومت از کجا آمده است به ایران و برخی کشورها اشاره کرد و گفت: این انباشت سلاح را ما سابقا انجام دادیم از چند کشور بخصوص ایران. الان منابع دیگری هم داریم. بازار بین المللی (به روی همه) باز است. برخی سلاح ها را نیز خودمان ساختیم. امروز بیشتر سلاحی که در دست مقاومت بخصوص در دست گردان های القسام (شاخه نظامی حماس) است، ساخت داخل است... این پیامی است که محتوایش این است که محاصره و فشار بر غزه و مقاومت، بی فایده است و هر چقدر هم راه دریا، آسمان و مرزهای خاکی را ببندند باز هم اراده مردم و مقاومت شکسته نمی شود.

مشعل گفت: الان برد موشک های ساخت مقاومت به 160 کیلومتر و برد تک تیرانداز به 2 کیلومتر رسیده است و اکنون مقاومت هواپیما (ی بدون سرنشین) می سازد و تاکتیک تونلها را اجرا می کند. همه اینها دلالت بر این میکند که کسی نمی تواند با ملت ها در بیفتد.

در امور داخلی سوریه دخالت نمی کنیم

مشعل در بخشی دیگر در پاسخ به سوالی درباره تماس با دولت سوریه گفت: تماسی میان ما و نظام سوریه نیست. گذشته را فراموش و انکار نمی کنیم. اما تفاوت نظری پیشامد کرد و ما در امور داخلی سوریه دخالت نمی کنیم... ما طرفداری کسی علیه کسی را نکردیم ما فقط طرفداری از ملت سوریه کردیم... برخی ما را متهم کردند که گروهی (از حماس) در حوادث اردوگاه یرموک (در دمشق) نقش داشته است. برخی این اتهام را به دروغ به ما زدند.. خدا همه را ببخشد اکنون زمان طرح این موضوع نیست. ما مشغول مسئله خود (آرمان فلسطین) هستیم و برای سوریه و امت اسلامی دعای خیر داریم. تاکید می کنم که ما نه در امور داخلی سوریه نه در امور داخلی مصر دخالت نمی کنیم.

دشمن اسرائیلی فقط تحت فشار عقب نشینی می کند

خالد مشعل در پاسخ به سوالی در مورد متن توافق شده بر آن در مذاکرات آتش بس و طرح اولیه پیشنهادی مصر گفت: تفاوتهایی با هم داشتند و همین کافی است که بگویم ما در آغاز و پایان با خواست نتانیاهو که خواهان توقف جنگ وسپس شروع مذاکرات بود موافقت نکردیم. زمانیکه برتری نظامی با دشمنت باشد سعی می کند تو را به آتش بس بکشاند اما این اتفاق نیفتاد و نتانیاهو مجبور شد زیر آتش به پای میز مذاکره بیاید، تجربه ما نشان داده بود که دشمن فقط تحت فشار است که عقب نشینی می کند این همان چیزی است که در غزه، جنوب لبنان و صحرای سینا در جنگ 1973 اتفاق افتاد.

رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین در پاسخ به اظهارات نتانیاهو و مخالفت با ساخت بندر، فرودگاه و آزادی اسرا گفت: رهبران دشمن همیشه از این حرفها می زده اند اما از آن عقب نشینی کرده اند. میگفتند تبادل اسرا وجود ندارد اما اتفاق افتاد، آرییل شارون می گفت «نتساریم مثل تل آویو» است اما ازان عقب نشینی کرد، آنها تحت فشار مقاومت عقب نشینی می کنند و ملت فلسطین برای رسیدن به خواسته های خود مصمم است.

مشعل افزود: می خواهم بگویم که در مذاکرات اخیر برخی از درخواستهای فلسطینی تثبیت شد و برخی دیگر مانند بندر و فرودگاه و تبادل اسرا به تاخیر افتاد که ملت فلسطین بر آن مصر است و غزه باری دیگر به محاصره باز نخواهد گشت و باید به روی جهان باز شود و 1 میلیون و 800 هزار ساکن غزه باید مانند انسان زندگی کنند و از حقوق انسانی برخوردار باشند و زمینی، هوایی و دریایی مسافرت کنند، غزه از بقیه فلسطین جدا نیست بلکه ساحلی برای کرانه باختری است و با مقاومت به هدف خود خواهد رسید انشاالله.

مشعل سقف مذاکرات برای بررسی قضایای به تاخیر افتاده را یکماه اعلام و آن را دشوار توصیف کرد و ادامه داد گذرگاه رفح مربوط به فلسطین و مصر می شود و در مذاکرات میات فلسطین و طرف اسرائیلی در مورد آن بحث نمی شود.

کلید واژه ها: مصر حماس


نظر شما :