اشرف‌غنی‌ کناره‌گیری را بر تقسیم قدرت با عبدالله ترجیح می‌دهد

۱۰ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۰:۲۸ کد : ۱۹۳۷۷۷۵ سرخط اخبار تا انتخابات افغانستان

وحیدمژده در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری آنا با اشاره به تهدید عبدالله عبدالله و تحریم روند بازشماری آرای انتخابات افغانستان گفت: اکنون مردم افغانستان منتظر نتیجه نهایی بازشماری صندوق های رای هستند و خروج از بن بست سیاسی به این مساله بستگی دارد.

او با اشاره به نظارت سازمان های بین المللی دربازشماری آرا اظهار کرد: اما با این نظارت سازمان ملل نیز هنوز برخی ابهامات وجود دارد و به دلیل همین مسائل دکتر عبدالله و تیم انتخاباتی او اعلام کرده اند نتایج بازشماری آرا را نمی پذیرند که در این صورت این مشکل سیاسی کماکان وجود خواهد داشت.

سخنگوی جبهه وحدت ملی درباره اصرار حامد کرزای برای برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری گفت: تا زمانی که نتایج نهایی این انتخابات مشخص نشود امکان برگزاری مراسم تحلیف وجود ندارد. تنها در صورتی که نتایج را دو طرف بپذیرند این مراسم در آینده برگزار خواهد شد. اکنون تیم انتخاباتی دکتر عبدالله نسبت به روند بازشماری انتقادهایی را مطرح کرده اند و اگر سوء تفاهم ها رفع نشود و رئیس جمهوری جدید با این ابهام ها تعیین شود مشروعیت دولت جدید زیر سوال خواهد رفت.

او همچنین به اسناد منتشر شده از سوی تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله علیه معاون اول کرزای اشاره و اضافه کرد: پس از انتشار فایل صوتی آقای خلیلی، قرار بود دادستان کل افغانستان این اسناد را بررسی کند و در این باره پرونده تشکیل دهد که متاسفانه این موضوع جدی گرفته نشد و صحت یا عدم صحت آن نیز تاکنون بررسی نشده است.

وحیدمژده گفت: البته ارائه اسناد برای تقلب سازمان یافته در انتخابات افغانستان تاثیری بر روی نتایج نهایی نداشته است و هدف اصلی آقای عبدالله از انتشار چنین اسنادی تنها بیان واقعیت ها به مردم است تا آنها در جریان امور باشند.

این کارشناس سیاسی مسائل افغانستان که مقیم این کشور است در ادامه به راه های خروج از بن بست اشاره و بیان کرد: تیم انتخاباتی دکتر عبدالله و شخص ایشان از ابتدا خواستار باز شماری آرای و تفکیک آرای تقلبی از آرای صحیح بودند که  تاکنون به نتیجه ای نرسیده است . پس از این مساله بود که راه حل سیاسی پیش روی آقایان عبدالله و اشرف غنی احمد زی برای تقسیم قدرت قرار گرفت که در نهایت با موافقت دو نامزد روبه رو شد.

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان یادآور شد: در تقسیم قدرت شخصی رئیس جمهوری می شود و نفر بعدی مسئول امور اجرایی کشور و به نوعی رئیس کابینه خواهد شد یا نقش نخست وزیر را ایفا خواهد کرد؛ این مساله در نشست های متعددی که میان دو کاندیدا بود، مرتبا مطرح می شد.

وی تاکید کرد: دکتر عبدالله موافقت خود را با تقسیم قدرت اعلام کرده است اما اشرف غنی احمدزی موافق این شرایط نیست زیرا مساله در تفیک قوا نیز مشکل ایجاد می کند و در قانون اساسی افغانستان نیز به چنین مساله ای اشاره نشده است؛ یعنی علاوه بر بن بست سیاسی، بن بست قانونی هم در این مورد وجود دارد.

به گفته وحید مژده، مشکل اساسی اکنون این است که رئیس جمهور نمی تواند بخشی از اختیارات خود را تفیض کند و آن را به فرد دیگری بسپارد. بنابراین معتقدم حل این بن بست سیاسی زمان بر خواهد بود.

سخنگوی جبهه وحدت ملی و مخالفت با پایگاه های خارجی در افغانستان  در ادامه به دیدار خود با یکی از مشاوران و نزدیکان اشرف غنی احمدزی اشاره کرد و یادآور شد: این مشاور در این دیدار خصوصی به نقل از اشرف غنی احمدزی گفت که اگر نتایج بازشماری آرای انتخابات به انتخاب یک نفر محدود نشود و تقسیم قدرت صورت بگیرد و با درخواست عبدالله عبدالله موافقت شود، ترجیح می دهم که در قدرت حضور نداشته باشم و در آن سهیم نباشم.

وی تصریح کرد: به گفته اشرف غنی احمدزی با تقسیم قدرت رئیس جمهور در قدرت نقشی نخواهد داشت و دولت ضعیف و ناتوانی بر سر کار خواهد آمد و در این صورت تمامی کارها و اقدامات به پای رئیس جمهور نوشته خواهد شد و او مقصر اصلی مشکلات قلمداد خواهد شد. او همچنین گفته که من در این تقسیم قدرت حضور نخواهم داشت و من این رئیس جمهوری را نمی خواهم.

کلید واژه ها: تقسیم قدرت اشرف غنی اشرف غنی احمدزی دکتر عبدالله


نظر شما :