مبارک: برخی تصمیماتم اشتباه بود

۲۲ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۵ کد : ۱۹۳۷۰۵۳ سرخط اخبار

«حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر برای اولین بار امروز در جریان محاکمه اش، شخصا از خود دفاع کرد، وی در این دفاعیه به گزارشی درباره فعالیت هایش و تلاش هایی که در دوران نظامی و ریاست جمهوری داشته اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه مصری «البلد»، «حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر امروز برای اولین بار در جریان محاکمه اش شخصا از خود دفاع کرد.

 محاکمه مبارک در آکادمی پلیس قاهره که خود او تأسیس کرده برگزاری می شود.

مبارک دفاعیه خود را با نام خدا آغاز کرد و از احترام فراوانش به نهاد قضائی مصر از زمان آغاز مسئولیت ریاست جمهوری اش سخن گفت.

وی همچنین از دادگاه برای فرصتی که برای او فراهم شده تا از خود دفاع کند تقدیر کرد، مبارک گفت: در حالی با شما سخن می گویم که ایمان دارم چرخ تاریخ به عقب باز نمی گردد و کسی نمی تواند تاریخ را تحریف کند.

وی افزود: با وجود تلاش های فراوان برای تحریف تاریخ  اما تاریخ حق هر کسی را به او می دهد.

مبارک گفت من بیش از ۲۶ سال به این کشور کمک و خدمت کردم و در همه جنگ های مصر بعد از انقلاب ۲۵ جولای حضور پیدا کردم.

مبارک گفت: من و خانواده ام از زمانی که از قدرت برکنار شده ام مورد حملات فراوانی قرار گرفته ام و برایم مهم نیست که اسم من از روی خیابان ها و یا پروژه های ملی حذف شود زیرا این اقدامات به عنوان شاهد باقی خواهند ماند.

مبارک همچنین درباره روابط با اسرائیل گفت: هیچگاه حاضر نشدم تا زمانی که اشغالگری وجود داشته به اسرائیل سفر کنم و از حقوق شهروندان فلسطینی در نوار غزه دفاع کردم اما با تلاش ها برای تهدید امنیت کشور مقابله کردم.

مبارک همچنین گفت که مصر در دهه هشتاد و نود میلادی با بحث مبارزه با تروریسم مقابله کرده و امروز نیز با آن دست و پنجه نرم می کند.

رئیس جمهور مخلوع مصر گفت: هیچگاه به دنبال قدرت و یا فرمانروای نبودم و امروز کشور نیاز به بازسازی زیرساخت های دولتی و ترمیم اقتصاد آسیب دیده است.

وی همچنین گفت: هیچگاه در برابر حفظ تمامیت ارضی کشور کوتاه نیامدم و جایگاه مصر را در زمینه سیاست خارجه حفظ کردم و هیچگاه و تحت هیچ شرایطی دخالت در امور داخلی و یا حضور نظامی در خاک مصر را نپذیرفتم.

وی یادآور شد که بارها و به ویژه در اصلاحاتی که در آخرین سالهای قدرتش اعمال کرده نسبت به خطر دخالت دین در سیاست هشدار داده بود.

مبارک گفت: در زمینه پاسخ دادن به درخواست های مردم و معترضان پیشنهاد داده بودم که انتخابات زودهنگام برگزار شود و به این ترتیب قدرت به صورت مسالمت آمیز منتقل شود.

وی همچنین مدعی شد که کناره گیری اش از قدرت برای حفظ خون مردم مصر بوده و افزود که بر اساس دیدگاه شخصی و با توجه به توانمندی های شورای نظامی قدرت را به آنها واگذار کردم.

مبارک گفت ادعای کامل بودن ندارم و من هم مانند همه انسان ها دچار خطا شده ام، به نظر می رسد در برخی از تصمیماتی که گرفتم موفق نبوده ام اما به خداوند سوگند می خورم که هر تصمیمی را که گرفتم با نیت کمک و خدمت به مردم بوده است.

وی همچنین افزود: محمد حسنی مبارکی که امروز در پیشگاه شما حاضر شده هیچ گاه فرمان قتل معترضان را صادر نکردم، من همواره جنگجویی برای دفاع از مردم کشورم بوده ام و هیچگاه دستور مرگ یک مصری را نداده ام.

مبارک تأکید کرد که هیچگاه دستوری در زمینه ایجاد اغشتاش در کشور نداده ام در حالی که تمام تلاش من در طول زمان خدمتم حفظ تمامیت کشور بوده است.

وی همچنین خود را فرزند مصر دانست و گفت همواره نگران کشورش خواهد بود و افزود که از دارایی های دولتی و یا جایگاهش سوء استفاده نکرده است.

وی افزود که حکم دادگاه هرچه باشد او با روحی راضی آن را خواهد پذیرفت و گفت: امیدوارم که مصر بار دیگر از جای خود برمی خیزد.

مبارک که احساساتی شده و با بغض سخن می گفت افزود: شاید این آخرین باری باشد که با وطن سخن می گویم و وجدان آرامی دارم و به مردم مصر می گویم که مصر امانتی در دستان شماست که باید آن را حفظ کنید.

مبارک در پایان گفت: خداوند مصر را حفظ کند.

قاضی در پایان سخنان مبارک صدور حکم در این پرونده را به ۲۷ سپتامبر موکول کرد.

هفته گذشته «علاء مبارک» پسر حسنی مبارک و یکی از متهمان این پرونده گفته بود که پدرش به دلیل اینکه اخیرا عملی جراحی بر روی پایش صورت گرفته از درون قفس اتهام از خود دفاع می کند.

در این پرونده «علاء و جمال مبارک» پسران مبارک، «حبیب العادلی» وزیر کشور وقت مصر و 6 تن از معاونانش محاکمه می شوند.

مبارک بعد از سقوطش یک پیام 5 دقیقه ای منتشر کرد و بعد از آن در جریان محاکمه یک بار در جایگاه متهمان حاضر شده و تنها یک بیت شعر خوانده بود.

کارشناسان مصری پیشتر تأکید کرده بودند که مبارک سعی می کند بعد از گذشت 4 سال از محاکمه در این دفاعیه احساسات مردم مصر را به نفع خود تغییر دهد.

کلید واژه ها: مصر


نظر شما :